blog

Het aanstaande failliet van NS?

Supply chain

Het aanstaande failliet van NS?
Blogpost Walther Ploos van Amstel: het aanstaande failliet van de NS?

De afgelopen weken reed elke trein die ik nam met vertraging of zelfs helemaal niet. Mijn ouders kwamen een zaterdagje lunchen en kregen voor hun Kruidvatkaartje een compleet rondje Nederland van NS. Ruim vier uur deden over de reis van Eindhoven naar Amsterdam. Met dat kaartje hadden ze natuurlijk geen recht op vergoeding bij vertraging.

Onze ICE naar Keulen boemelde tussen de stoptreinen en goederenwagons van stationnetje naar stationnetje. En tot overmaat van ramp werden we ook nog eens beroofd tussen Amsterdam Lelylaan en Sloterdijk. Natuurlijk geen conducteur te vinden. Het gaat niet goed op het spoor!

 

Niemand heeft het gedaan

Altijd krijgt ‘iets’ de schuld. Vallende blaadjes, uit de hand gelopen werkzaamheden en bevroren wissels staan dagelijks in het beklaagdenbankje, zonder enige verweer. Zo kreeg de brandweer de schuld van de rokende trein in de Schipholtunnel; ‘op last van de brandweer….’. Nooit is er ‘iemand’ de schuld, iemand die je erop kan aanspreken. Het lijkt de NS-ers allemaal geen barst te interesseren.

 

Opstaan voor iemand misstaat niemand

Als de treinen rijden, dan zijn ze soms overvol. Ik vroeg onlangs in een overvolle 1e klas coupe naar Utrecht of misschien enkele NS-ers wilde opstaan voor betalende passagiers. Rabobank managers, die ook mochten staan, konden nog net voorkomen dat ik werd gekielhaald onder de Intercity. Is het management van NS elk contact met de klant kwijt? Of is dit het resultaat van de falende politieke aansturing? Wat is nu belangrijker voor NS? De ontwikkeling van vastgoed op en om de stations of de dienstverlening aan reizigers?

 

Stel de reiziger echt centraal met vervoer van-deur-tot-deur. Betrouwbaar, dus op tijd, en vooral ook veilig. Geen skimmers op het station, geen dronken straatmuzikanten en geen rovende tijdbommetjes uit Amsterdam-West in de trein en zichtbaar NS-personeel aan boord. Maar er is meer nodig.

 

Robuust netwerk

De infrastructuur moet veel robuuster. Het dubbele spoor op de belangrijke verbindingen moet er echt komen, daar waar dat nog niet is een gebeurd. Er is een langzaam, lokaal net, naast een snel interlokaal net nodig. Wachten op een boemeltje is dan niet meer nodig. En waarom moet een trein überhaupt zo vaak wisselen van spoor? Soms gaat een trein bij Amsterdam CS vlak voor het station nog acht wissels over.

 

Robuust plannen

De strikte planning is een strop om de nek van de NS-dienstregeling. Er is geen enkele flexibiliteit meer om in te spelen op de kleinste verstoring. Terwijl die flexibiliteit er wel degelijk is. NS organiseert de eigen onbetrouwbaarheid. In deze tijd van mobiele communicatie een intelligent agent software moet je toch veel sneller kunnen schakelen. Hoe moeilijk is het om de juiste persoon, op de juiste tijd op de juiste plek te krijgen? Of zou het liggen aan een gebrek aan verbeeldingsvermogen van de NS-bazen of de starheid van de NS-vakbonden?

 

Robuuste informatie

De informatie voor de reizigers is ondoorgrondelijk. Op de zondag na de ProRail brand meldde de NS-woordvoerder dat de treinen weer volgens de dienstregeling reden. Hij had zelfs niet de moeite genomen om even op de eigen website van NS te kijken. Vanwege ‘uitgelopen werkzaamheden’ reed er nog steeds geen enkele trein tussen Amsterdam en Utrecht. En waarom kan ik een kaartje kopen aan de automaat als NS al weet dat een trein is uitgevallen of vol zit? Ik heb op mijn iPhone actuelere informatie dan de conducteur aan boord. Dat is gewoon slecht.

 

Robuuste interne samenwerking

Tenslotte, wanneer komt er nu een einde aan het beschamende gekibbel tussen ProRail en NS? Samen maken zij toch een product voor de consument? De VVD eiste het vertrek van de top van ProRail. Belonen met gouden handdruk? Onzin natuurlijk! Laat die top blijven en hun huiswerk opnieuw doen, net zo lang tot alles werkt. Als reiziger snap ik er niets meer van…

 

Nederland verdient geweldig openbaar vervoer. Het spoor is een prachtige modaliteit. Maar, de kwaliteit moet echt omhoog. NS moet werken aan een betrouwbare en veilige dienstverlening. Dat vraagt om een robuust netwerk, een fundamenteel andere wijze van plannen, actuele informatie voor de reizigers, een perfecte afstemming tussen infrastructuur en gebruikers van die infrastructuur en natuurlijk een krachtig veranderingsmanagement.

Reageer op dit artikel