blog

Aftersales of After de sales?

Supply chain

Retailers als BCC, Mediamarkt en Satum proberen klanten bij de aankoop vaan product een verlengd garantiecontract af te laten nemen. Hier zit voor hen winst want veel elektronica gaat vooral het eerste jaar kapot. Wat zou het toch mooi zijn als er een nieuwe retour/reparatie-vorm wordt bedacht.

Aftersales of After de sales?
Blog retourlogistiek door Maarten Pruijmboom

‘Sinterklaas moet zich grote zorgen maken’, zo luidde de titel van een blog van Walther Ploos van Amstel onlangs. Hij verwacht grote bezorgproblemen van alle online verkopen, om maar niet te spreken over de retourproblemen na de feestdagen. Ik ben het helemaal met hem eens. Echter vanuit een hele andere invalshoek.

 

Want zoals elk jaar zal er ook nu weer een verkoopboost komen rond de feestdagen als werkend Nederland zijn tantieme of dertiende maand binnenkrijgt. Allerlei concurrerende retailers als BCC, MediaMarkt, Saturn en vele anderen rollen over elkaar heen met de meest fantastische, en scherp geprijsde aanbiedingen om de gunsten van de klant.

In een markt waar winstmarges flinterdun zijn, wordt dit dus nog even verergerd tijdens de december maand.  Voor ons als consument is dit de tijd om toe te slaan. Die flatscreen-tv die je al tijden wilde hebben, wordt nu ineens betaalbaar.

 

De wassen neus

De retailers proberen ons allemaal te verleiden om naast die felbegeerde tv ook nog wat kabeltjes en andere accessoires te kopen. Deze producten zijn uiteraard niet afgeprijsd en hebben een hoge winstmarge, een klassiek en bekend verhaal.

Last but not least wordt op uw gevoel ingepraat om toch ook maar een garantiecontract te kopen waarmee je dit apparaat, als het bijvoorbeeld kapot gaat gedurende de termijn van twee of drie jaar van zo’n contract, gratis kan laten ophalen (in het geval van die flatscreen), retourneren (in het geval van kleinere apparaten) en repareren.

 

Wassen neus
In de meeste gevallen betekent zo’n een garantiecontract pure winst voor de retailer en uiteraard ook de betrokken verzekeringsmaatschappij achter dit contract. Producten, en zeker elektronica,  gaan vaak alleen maar kapot in begin van de gebruiksfase, vaak binnen het eerste jaar. Dit is veelal precies binnen de reguliere garantietermijn van de producent.

Vaak koopt u dus een ‘wassen neus’ met dat verlengde garantiecontract. Bovendien blijken in de kleine lettertjes van deze contracten vele uitsluitingsclausules te zitten, waardoor u in geval van een productretour alsnog de rekening moet betalen voor bijvoorbeeld retourtransport naar de reparateur.

 

Service Logistieke oplossingen

Wat zou het toch mooi zijn als er nieuwe retour- of reparatievormen verkocht worden via het winkel- of  online kanaal.

Wat dacht u van het volgende. Naast de prijs die u moet betalen voor het gekochte product kunt u ervoor kiezen een extra eenmalig bedrag naast uw aankoop te betalen waarmee u  uw aankoop één maal gratis retour kunt sturen naar de afzender of reparateur. Via een code kunt u dan op een website een returnlabel downloaden met uniek nummer en met een logistiek dienstverlener naar uw keuze transporteren naar de reparateur. Callcenters hoeft u niet meer te bellen, u regelt het gewoon allemaal zelf via het drop-off point bij u in de buurt. Logistiek dienstverleners kunnen dit gewoon voor elkaar krijgen.

 

Wat vindt u van dit idee, of kent u andere slimme servicelogistieke oplossingen?

 

Ik ben in ieder geval benieuwd hoe druk het op de weg wordt met al die retouren ná de feestdagen…

Reageer op dit artikel