blog

Zwarte gaten in supply chain informatie

Supply chain

Informatie is macht, en dat geldt zeker in de besturing van mondiale supply chains. Ondanks alle ERP-, TMS-, WMS-, lean- en S&OP-systemen blijft het lastig om altijd te beschikken over de juiste, volledige en tijdige informatie over de stand van zaken.

Zwarte gaten in supply chain informatie
Zwarte gaten in supply chain informatie; klik op de afbeelding voor een vergroting

Het is lastig om je systemen goed op orde te houden in deze snel veranderende wereld, en bovendien ben je vaak afhankelijk van derde partijen deze informatie moeten verstrekken. Probeer maar eens een rendabele fashion-keten op te zetten zonder goede kassainformatie en feedback van producenten!

Een onderzoek van Edge Research uit augustus 2010 onder 301 Amerikaanse bedrijven laat zijn wat momenteel als de grootste zwarte gaten in supply chain informatie wordt gezien. Het onderzoek is interessant omdat zowel managers in de logistiek als in sales, IT en directie naar hun mening is gevraagd.

 

De managers  werden gevraagd om hun twee grootste ‘information black holes’ in de supply chain te noemen. Het grootste zwarte gat voor alle managers samen was de real time vraag, dat door 39% van alle managers genoemd werd. Bij de sales managers was dit zelfs nog hoger met 48%, terwijl ‘maar‘ 34% van de logistieke managers dit als een van de twee grootste problemen betitelden. De logistieke managers op hun beurt zagen juist problemen met toeleveranciers als grootste zwarte gat met 38%, terwijl van alle managers dit 34% was.

 

De verschillen tussen de soorten managers komt in het hele onderzoek terug. De logistieke managers zagen veranderingen in productieschema’s als nr. 3, effecten van marketing/promoties als nr. 4 en handelsrisico’s als nr. 5 van belangrijkste informatiemanco’s. Bij alle managers was dit omgedraaid, met juist de effecten van marketing/promoties als nr. 3, veranderingen in productieschema’s als nr. 4 met 25% en afstemming van voorraden en productie op nr. 5.

 

Wat leert ons dit? Allereerst is duidelijk dat ontbrekende informatie over de vraag van de klant en activiteiten van toeleveranciers het management het meeste zorgen baart. De logistieke managers leunen als enige meer naar toeleveranciers (38%) dan naar de klantvraag, terwijl dit bij Sales en IT managers en de directie duidelijk andersom ligt (34% vs. 39% voor alle managers).

 

Dit brengt mij gelijk bij de tweede conclusies, en dat is dat de perceptie van informatieproblemen bij de ondervraagde logistieke managers duidelijk anders ligt dan bij alle managers. Dat is logisch, want elke manager heeft zijn eigen takenpakket, maar in boardroom discussies kan dit ervoor zorgen dat supply chain informatie problemen minder aandacht krijgen. Een oplossing hiervoor is regelmatig contact met de andere managers en hierbij integraal kijken naar de informatieproblemen.

 

Kees Verweij, Principal Consultant Goederenvervoer en Logistiek bij Buck Consultants

 

 

 

Reageer op dit artikel