blog

Sinterklaas moet zich grote zorgen maken

Supply chain

Sinterklaas moet zich grote zorgen maken
'Sinterklaas moet zich grote zorgen maken', blogpost van Walther Ploos van Amstel

Nederland groeit als geen ander West-Europees land in het kopen bij webwinkels. In de laatste zes weken van 2010 zullen Nederlanders 9,1 procent van al hun aankopen online doen. Dat is ruim een derde meer dan vorig jaar.

Dit is de conclusies van onderzoek van het Britse Centre for Retail Research ‘Christmas 2010: European Assesment’

 

Dat gaat nooit goed!

Ik maak me nu echt zorgen. Dit betekent 36 procent meer pakjes die Sinterklaas en zijn Pieten op tijd in de schoentjes moet bezorgen. En als Sinterklaas het niet redt dan mag de Kerstman zeker de naleveringen doen?

 

Ik voorspel veel nee-verkopen, burenruzies over zoekgeraakte pakjes, Russische toestanden bij de postkantoren, duizenden helpdeskmailtjes naar youp, zwetende mama’s en papa’s die op het laatste moment nog naar de winkel moeten en veel, heel veel teleurgestelde kindergezichtjes. En de webwinkel? Daar wordt het een extreem drukke januarimaand met al die retouren en klachten. Zeg de wintersportvakantie maar af…

 

Problemen

Ik sta niet alleen… 40 procent van de consumenten heeft wel eens problemen. De grootste ergernissen zijn de hoge verzendkosten, het tijdstip van bezorgen en het uit voorraad zijn van producten. Twinklemagazine.nl meldde vorig jaar dat de helft van de online shoppers spijbelt om thuis een pakje te kunnen ontvangen. Was eerst ‘veilig betalen’ de hobbel voor de groei van webwinkels… is ‘veilig afleveren’ de volgende hobbel?

 

Te laat voor innovatie!

Innovatie is echt nodig. Als webwinkelier moet je begrijpen dat in die laatste meters succes wordt gemaakt of gekraakt. Bezorgen op afspraak, betrouwbare voorraad- en track-and-trace informatie voor de consument, geen diefstal en een goede controle op de identiteit van de ontvanger zijn toch wel de basisvoorwaarden. Het is een beetje laat om dat allemaal nu nog te gaan regelen.

 

Je moet dan wel samenwerken met echt, innovatieve logistieke dienstverleners en niet kiezen voor enkel de laagste bezorgkosten. Een slimme dienstverlener die vanuit de consument denkt en voldoende keuzemogelijkheden biedt. Noem dat maar het butlerconcept. Ik ga dit jaar weer ouderwets shoppen in de Kalverstraat en de Haarlemmerdijk.

Reageer op dit artikel