blog

De steenstraat: een zorglogistiek hoogstandje

Supply chain

De steenstraat: een zorglogistiek hoogstandje
Steenstraat, blogpost van Jan Scheffer over zorglogistiek

Vorig jaar kreeg ik last van nierstenen, op zich al een behoorlijke vervelende ervaring, maar binnen de huidige zorg staat zo’n aandoening garant voor nog wat extra pijnscheuten. De steenstraat werd een hele lange steenstraat.

Omdat ik al zo’n drie dagen last had van pijn kreeg ik medicijnen en een onderzoek. De conclusie was dat ik moest wachten tot de steen er vanzelf’ uit zou gaan. Twee maanden  later speelden de stenen weer op  en mocht ik gebruikmaken van ‘de steenstraat’. Geen Monopoly, maar naar een zorglogistiek hoogstandje in een ziekenhuis bij mij in de buurt. Waar het om gaat is dat men komt van indicatie tot operatie in slechts 24 uur. Kinkt goed, nietwaar?

 

Je start met een aantal onderzoeken, waarna een gesprek met de medisch specialist volgt. Afhankelijk van de resultaten volgen nog aanvullende onderzoeken en een beslissing over de behandeling.

Dat kan zijn de niersteenvergruizer in de middag of een operatie de volgende ochtend. Voor mij bleek een operatie de beste optie.

 

Enthousiasme daalde

Vol goede moed en enthousiasme over deze logistieke topprestatie (u ziet dat bij mij logistieke vooruitgang boven eigen gezondheid gaat) meldde ik mij aan bij verschillende afdelingen. De operatie-opname vroeg me het hemd van het lijf, net als het afstemmen op de verpleegafdeling en het viel mij daarbij op dat slechts de naw-gegevens van het pasje zijn af te lezen. Specifieke gegevens, zoals medicijngebruik, moeten echter iedere keer weer opnieuw opgegeven worden en  enthousiasme daalde bij elke afdeling waar ik mij meldde.

 

Uiteindelijk restte nog het vastleggen van het exacte  tijdstip van de operatie. Maar helaas, de dame die voor deze afdeling de planning van de operaties verzorgt was twee weken afwezig dus misschien kon ik over twee weken terugbellen? Het was inmiddels een hele lange steenstraat geworden.

 

Knullig
Door mijn betrokkenheid bij het LogiZ project heb ik deze ervaring een enkele keer gedeeld met mensen die binnen de zorg werkzaam zijn. Ook zij geven aan dat dit nu typisch een probleem in de zorg is. De enkele goede initiatieven verzanden vaak in een  goedbedoelde, maar wat knullige uitwerking.

 

Toch is dit alles wel heel positief, de klantwens staat steeds meer voorop, het procesdenken wordt steeds belangrijker, maar de uitwerking geeft zeker ruimte tot verbetering. Overigens, die twee weken waren aanleiding voor mijn lichaam om het logistieke proces dan zelf maar even op weg te helpen. Na drie dagen vond de steen alsnog zijn ‘natuurlijke’ weg naar buiten.

 

Ik ben benieuwd naar uw voorbeelden van logistieke verbeterkansen in de zorg. Waar ziet u een overeenkomst met de industrie, wat kan de zorg leren van de industrie, of wellicht juist andersom?

Reageer op dit artikel