blog

KLM-uniformen worden creatief hergebruikt

Supply chain

KLM-uniformen worden creatief hergebruikt
KLM uniformen krijgen een 'tweede leven

In een eerdere blog hebben we de KLM gesuggereerd om anders met hun afval om te gaan.
Toen gingen ze nog over op het verbranden van hun afval. Het lijkt er op dat ze nu echt hun leven gaan verbeteren. Zij gaan dit jaar 90.000 uniformen vervangen.

Het luchtvaartbedrijf voerde begin 2010 nieuw ontworpen uniformen in voor al het personeel, maar bleef met de oude pakken zitten. Normaal werden deze uniformen na gebruik in ovens verbrand om te voorkomen dat ze in verkeerde handen zouden vallen.. In samenwerking met het open innovatiecentrum Texperium hebben ze een oplossing gevonden voor dit probleem.De KLM gaat deze uniformen hergebruiken in plaats van verbranden.

 

Pluisjes
De kleding van stewardessen wordt vanaf 9 september 2010 in een machine verwerkt tot pluisjes. Dat is ontwikkeld door een Twents consortium. Daarvan kunnen dan weer nieuwe producten worden gemaakt. Nieuwsgierig naar de achtergrond is, via een radio-uitzending, meer vernomen over de achtergrond. .Voorzitter Peter Bos zegt hierover: "We vervezelen (versnijden red.) deze kledingstukken tot de basisstoffen waaruit ze ooit zijn vervaardigd. Zo ontstaan er pluisjes. Die worden verwerkt tot een non woven materiaal. In dit geval een stof van 500 tot 600 gram per vierkante meter. Dat materiaal is weer verdicht en versterkt."

 

Kofferriemen, pantoffels en damestassen
Zo ontwikkelde men producten zoals KLM-blauwe kofferriemen, pantoffels en damestassen. Het is allemaal gemaakt in wat lichtere kleur KLM-blauw, doordat de blauwe vezels gemengd zijn met bijvoorbeeld witte overhemden. Met een ontwerpteam is er aan gewerkt om de producten zo hoog mogelijk in de markt te zetten. Het zijn vooral hebbedingen. De KLM is de eerste die de machine gebruikt en zegt daarmee een bijdrage te willen leveren aan een beter milieu.Het hergebruik levert tientallen banen op.

 

In de Telegraaf lezen nog meer noemenswaardige informatie: "In plaats daarvan maken we nu dus een dubbelslag bij Frankenhuis in Haaksbergen, die alles omzet in hoogwaardige nieuwe producten. ‘Upcycling’ heet dat. In plaats van recycling, dat in de praktijk vooral een langzamere weg naar de vuilnisbelt betekent", aldus De Groot. ,,We besparen er 500 miljoen liter water, 4600 ton CO2 en een miljoen kuub gas mee.

 

Het lijkt er nu op dat de KLM steeds beter bezig is met het voorkomen van verspillingen. Hopelijk gaan ze nu ook weer verder denken aan de retourstroom uit de vliegtuigen zelf. Welke creatieve mogelijkheden ziet u om verspilling om te zetten in nieuwe producten door gebruik te maken van upcycling?

 

Meer informatie op de site van Texperium

Reageer op dit artikel