blog

iPad wordt schakel in de keten

Supply chain

Apple heeft het mooi voor elkaar. Door afdracht van 30 procent voor een app voor de iPad wringt het Californische bedrijf zich mooi in de B-to-C markt van menig producent. Nu lijken het alleen nog de kranten en tijdschriften te zijn die een applicatie maken voor deze handzame computer met touchscreen, maar wat als het gebruik van de tablet-pc een vlucht gaat nemen?

iPad wordt schakel in de keten
Ipad keten

Dan moeten meer bedrijven zich gaan opmaken voor deze verlenging van de keten. Want zo kun je dat wel zien.

   

Leveren in 24 uur

De leveringsproblemen van de iPad in Nederland lijken voorbij. Sinds een aantal dagen heeft Apple de doelstelling om binnen 24 uur te leveren bereikt. Steeds meer mensen hebben er een. De app van Nu.nl is al 42 duizend keer gedownload. Wat als de iPad straks hét platform wordt om je product aan de man te brengen en dus ook producten via te kopen? Dan moet menig webshop en bedrijf die aan E-logistics doet zich nu al ernstig achter de oren gaan krabbelen.

  

Dunnere stromen

Meer E-commerce betekent nogal wat voor de logistiek. De stromen worden niet dikker maar juist dunner. Cijfers laten zien dat het aantal ‘online home delivery’s’ enorm stijgen. Bundelen dan maar? Of de online shopper opvoeden en laten kiezen uit een datum en een dagdeel om af te leveren, zoals onderzoek al heeft aangetoond. Toch zal het voor de kleinere webshops en dienstverleners een hels karwei worden om de logistieke kostprijs binnen de perken te houden. Het sturen van de vraag is een van de oplossingen. Bij minder dan 70 procent van de leveringen wordt de consument namelijk maar thuis aangetroffen, wat leidt tot hogere kosten. De meeste systemen van de pakketvervoerders zijn er nog niet op ingericht om op vastgestelde tijdstippen te bezorgen.

Leuk die apps om meer verkopen via het web te krijgen, maar aan het eind van de keten is er weer een andere uitdaging die moet worden aangegaan.

  

Keten

Wehkamp.nl, met ook een eigen app, is een uitzondering. Een collega bestelde ’s avonds wat kleding en gaf bij de online bestelling aan dat het de volgende dag ’s avonds bezorgd mocht worden. Bleek echter dat de chauffeur ’s ochtends al voor de deur stond. Hij was in de buurt en wilde toch even proberen of hij het pakketje al eerder kon slijten. Voor hetzelfde geld had er niemand open gedaan en stond hij daar voor niets.

 

E-logistics, er is nog een hoop te leren en te verbeteren. De keten begint misschien bij de iPad, maar eindigt nog altijd bij de chauffeur…

Reageer op dit artikel