blog

Het probleem met Business Intelligence

Supply chain

Het probleem met Business Intelligence
Het probleem met business intelligence. blogpost van harm beerens

In de webstatistieken van Logistiek.nl zie ik dat artikelen over Business Intelligence en managementinformatie bovengemiddeld worden gelezen. Dat is volgens mij niet omdat het bij iedereen zo perfect werkt.

Eén van mijn taken als contentmanager van Logistiek.nl is het analyseren van het klikgedrag van websitebezoekers. Hier heb je mooie softwareprogrammaatjes voor, zoals Webtrends en Google Analytics, waarmee je de meest fantastische overzichtjes kunt samenstellen. In eerste instantie denk je: Wouw, hiermee wordt het optimaliseren van de website een peulenschil. Maar dat blijkt toch wat anders te liggen.

 

Je ziet in zo’n programma bijvoorbeeld dat een bepaald artikel op de website x keer is aangeklikt. Maar wat zegt dat? Vonden die x mensen dat artikel nuttig om te lezen? Of was het de kop van het stuk die nieuwsgierig maakte? Misschien viel het stuk, nadat ze erop geklikt hadden, juist wel tegen? En wat voor acties moet je als redactie nemen als je ziet dat een bepaald item wat minder vaak wordt aangeklikt? Moeten die onderwerpen dan maar niet meer worden behandeld?

 

Het heeft bij mij een hele tijd geduurd voordat ik uit de gegevens in het statistiekprogramma echt zinvolle informatie kon halen waarmee ik iets kon.

 

Business Intelligence populair

Wat ik nu duidelijk zie is dat artikelen over logistieke managementinformatie en het opzetten van Business Intelligence-dashboards zeer vaak worden gelezen (zie aanbevolen artikelen). Wat ik hier uit opmaak is dat er een grote informatiebehoefte ligt bij bedrijven over dit onderwerp en ik denk ook wel te weten hoe dat komt.

 

Veel managers hebben dezelfde ervaring met Business Intelligence-software als ik met mijn webstatistiekprogramma. Die fraaie grafiekjes, staatjes, stoplichtjes en tellertjes lijken in eerste instantie zo zaligmakend. Maar al snel blijkt dat je er niks mee kunt als je zelf niet heel goed weet welke informatie je nodig hebt, welke dwarsverbanden er bestaan en waar je de brongegevens vandaan moet halen.

 

Relaties leggen

In logistiek en supply chain management is de vraag wat goede managementinformatie is sterk afhankelijk is van de sector en het logistiek concept van het betreffende bedrijf. Een standaardset prestatie-indicatoren voldoet dan niet. Het systeem moet de juiste relaties kunnen leggen. Het moet ‘weten’ hoe in een make-to-order-situatie de leverdatum van een inkooporder via een stuklijst doorwerkt op de leverbetrouwbaarheid van een openstaande verkooporder. Om maar iets te noemen.

 

Een bijkomende moeilijkheid is dat brongegevens veelal verstopt zitten in een woud van bedrijfsapplicaties en ERP-tabellen waarvoor je doorgeleerd moet hebben om te begrijpen hoe die op elkaar ingrijpen. En als je er al in slaagt om het BI-pakket met de juiste data te voeden, hoe weet je dan zeker dat de informatie betrouwbaar is? Ik ken een bedrijf waar ze op een gegeven moment zelf niet meer wisten of de omzetcijfers op het management dashboard nu voor de hele groep golden of voor één bepaalde vestiging.

     

Business Intelligence is kortom zo intelligent als de gebruiker die er mee moet werken en degene die het pakket komt inrichten.

 

Kant-en-klare dashboards

Het goed inrichten van een Business Intelligence-pakket is een vak op zich, waar veel tijd en geld in gaat zitten. Veel BI- en ERP-leveranciers komen hieraan tegemoet door voor-ingerichte dashboards aan te bieden. Dat klinkt mooi, maar de vraag is altijd of die ook daadwerkelijk aansluiten bij de betreffende bedrijfssituatie. Gezien de populariteit van de artikelen die over dit onderwerp gaan, vermoed ik van niet.

Reageer op dit artikel