blog

Benchmark’ van de UK food sector

Supply chain

Benchmark’ van de UK food sector
Analyse door Kees Verweij: klik op de afbeelding voor een vergroting

Elke dag leer je wat. Toen ik op internet een onderzoek van Culina Logistics tegenkwam dacht ik in eerste instantie aan de Australische voetballer Jason Culina, die een tijdje bij PSV gespeeld heeft. En dat terwijl ik helemaal niet zo’n voetbalfan ben. Na wat gegoogled te hebben op internet kwam ik er al snel achter dat Culina Logistics één van de grootste logistieke dienstverleners in de foodsector in het Verenigd Koninkrijk is.

Ze hebben deze zomer in kaart gebracht wat de economische crisis heeft betekend voor de inrichting van food supply chains in Groot-Brittannië en wat de aandachtsgebieden voor de toekomst zijn. Dat hebben ze gedaan door 50 grote foodproducenten te spreken en de logistieke strategieën in kaart te brengen.

Hiermee hebben ze volgens eigen zeggen een benchmark opgezet die bedrijven in de sector kunnen gebruiken om zichzelf te vergelijken en verbeteren.

 

Wat zijn de resultaten? Allereerst is teruggekeken naar de laatste twee jaar. Eenderde van de ondervraagde 50 bedrijven (33 procent) rapporteerde dat ze 1 tot 5 procent efficiency winsten hadden behaald in het logistieke proces, terwijl 22 procent tussen de 6-10 procent haalde en nog eens 11 procent tussen de 11-15 procent.

 

Niet onverwacht, deze besparingen in crisistijd en het is dan ook logisch dat geen van de foodbedrijven oplopende kosten rapporteerde.

 

 

 

In het onderzoek werd elke partij gevraagd om twee gebieden te noemen waar in 2008-2009 de meeste vooruitgang werd geboekt, waar het meest is blijven liggen en wat de focus is voor 2010-2011.

 

Die besparingen werden in 2008-2009 door bijna de helft van de bedrijven gehaald (47%) in het intern transport en transport van toeleveranciers, waarbij Full Truck Loads de regel zijn. Op zich te begrijpen, want optimalisatie van dit transport kan relatief gemakkelijk gerealiseerd worden. Wat minder bedrijven hebben in 2008-2009 besparingen gehaald in het transport richting de klanten (27%) en in de warehousing (27%), terwijl als vierde op afvalmanagement (20%) bespaard is. En waar is het blijven liggen in 2008-2009? Warehousing wordt het meeste genoemd met 42%, daarna transport naar klanten (31%) en afvalmanagement (27%), terwijl maar 8% het transport intern en van toeleveranciers noemt. Verder noemt ongeveer eenvijfde dat er logistieke verbeterkansen liggen in pallet management en IT systemen (beide 19%) die nog niet gegrepen zijn.

 

Dan een blik naar de toekomst. De 50 ondervraagde foodbedrijven zien in 2011-2012 nog steeds het interne transport (46%) als een gebied waar een verdere verbeterslag kan worden gemaakt. Daarna volgen weer warehousing (39%) en transport naar klanten (43%), terwijl de andere onderwerpen ver achterblijven.  De besparingen moeten wel wat meer zijn: bijna vier op de tien bedrijven (39%) zegt voor 6 tot 10% besparing te gaan, tegenover 27% voor 1 tot 5%.

 

Kortom, in 2008-2009 zijn de voornaamste logistieke besparingen in de food sector in het Verenigd Koninkrijk gehaald op het laaghangende fruit van de interne transporten, terwijl voor 2010-2011 naast deze besparing de logistiek meer uitdagende besparingen in warehousing en transport naar klanten op het programma staan. Ik denk dat in grote lijnen hetzelfde voor Nederland geldt, alhoewel het waarschijnlijk is dat wij vanwege de kortere afstanden al meer bezig zijn met verbetermogelijkheden in de warehousing en transport naar klanten dan in de UK.

 

Tenslotte: kunnen we van deze benchmark leren, zoals Culina Logistics dit bedoeld heeft? Nou, eigenlijk niet veel, deze benchmark heeft in deze vorm betrekkelijk weinig om het lijf en geeft bijvoorbeeld niet de best practices van de top-3 van bedrijven in de sector weer. Er verschijnen de laatste tijd wel meer van dit soort benchmarks, maar na het doorgenomen te hebben blijf je toch vaak onbevredigd achter. Als u echte goede benchmarks kent voor een analyse: ik hou me aanbevolen!

 

 

 

Reageer op dit artikel