blog

Kleur je bedrijfsprocessen ook oranje

Supply chain

Kleur je bedrijfsprocessen ook oranje
Kleur je bedrijfsprocessen ook oranje

Oranje in de finale en heel Nederland viert feest. Waar komt die enorme saamhorigheid toch eigenlijk vandaan? En zou het niet geweldig zijn als we in staat waren zoiets ook binnen onze bedrijven op te roepen? Mogelijk vind ik een lesje.

Het geluid van de vuvuzela waar we nu toch echt wel aan gewend zijn verstomde bijna in de halve finale. De reisburo’s gaan alle registers open trekken om zoveel mogelijk landgenoten naar Johannesburg te transporteren. (zou de KLM dan toch van ‘bleu’ naar een oranje huiskleur gaan) De supermarkt- en oranje-meuk-branche spinnen garen. De brouwerijen vieren hoogtij. Nog even wachten op de speciale oranje uitvoeringen van een of ander auto-merk wellicht? Wat is dat  toch?

  

Als zo’n fenomeen als het WK gaat starten komen er 10 miljoen coaches uit hun winterslaap en de rest gaat de kroeg in. Iedereen weet wel iets zinnigs of onzinnigs te melden over de processen en hoe het moet. De effectiviteit van al dat gekwaak is niet zo groot. Het vult slechts zendtijd en kranten. Oh ja, de economie wordt ook geholpen, ondanks gezeur over wel/niet vrij zijn.

 

Oranje verbroedert

Gaandeweg zo’n toernooi komt de verbroedering steeds hoger boven drijven. Ligt dat aan die vele coaches? De meesten van jullie, net als ik, vinden het een heerlijk gebeuren en genieten ervan. Maar waar komt die verbroedering vandaan? Het komt niet zo vaak voor dat het flink beslag legt op onze nationale trots. Zelden dat je zoveel oranje op straat ziet. Sporadisch dat we zoveel over één onderwerp praten met z’n allen. Zelfs een jubelende kroonprins wordt metershoog op een tv-scherm toegejuichd.

Kleur je processen dus meer oranje

 

Eerlijk is eerlijk ik geef niet zoveel om voetbal maar al dat gedoe er omheen vind ik heerlijk. Waar zo’n klein land groot in kan zijn is een geweldig iets. Waarom komt die enorme saamhorigheid zo enorm boven drijven bij een EK of WK? Ik snap er geen snars van. Zou het niet geweldig zijn als we in staat waren zoiets op te roepen als het over onze zaken binnen onze bedrijven gaat? 

 

Oranjegevoel tijdens S&OP

Vorige week op de bijeenkomst van Het Doel  hoorde ik goeie verhalen en ervaringen van Akzo-Nobel en Friesland-Campina met S&OP.  Erg duidelijk was voor mij ook dat zulke onderwerpen niet zonder slag of stoot geïmplementeerd worden. We zouden meters vooruit boeken met z’n allen als we een fractie van dat oranje-samen-op-gevoel zouden kunnen toepassen binnen de bedrijven waarvoor we werken.

 

Wie helpt me om dit te verklaren?  Als ik aan het proces-mappen ben gebruik ik al regelmatig oranje Post-It’s. Ik plak me suf maar de kleur is daar niet van belang.  Als ik in een oranje shirt verschijn op het werk krijg ik allerhande commentaar, dat wel maar het bevordert het proces niet. Wie het weet…….

 

Wie oh wie kan me helpen om die positieve oranjekoorts te verklaren? Wie kan me van advies dienen om een fractie van de oranjekoorts op te roepen om een klein beetje makkelijker met veranderingen en verbeteringen binnen het bedrijf om te gaan?

 

Bier gooien op plein

Ik geniet flink van dit Zuid-Afrikaans feestje en probeer heel goed te kijken naar wat er gebeurt met deze WK-gekte. Mogelijk vind ik een lesje. Als dat zo is spin ik er garen bij, oranje wellicht. Zondag eerst maar eens wat bier gaan gooien op een of ander plein. Misschien helpt dat en sta ik zelf binnenkort ergens in de finale…..proost!      

Reageer op dit artikel