blog

Gladiolen zijn geen interessante supply chain-objecten

Supply chain

Gladiolen zijn geen interessante supply chain-objecten
Gladiolen zijn geen interessante supply chain-objecten

Ik woon in Nijmegen en vandaag komen de vierdaagsewandelaars bij ons door de wijk. Ik vroeg laatst aan de locale bloemist of hij z’n gladiolen-supply chain al op orde had. Hij had er 43.000 besteld, zei hij. Beroepsgedeformeerd als ik ben vroeg ik door. Tevergeefs.

Als een bloemist zegt dat hij 43.000 gladiolen in de pijplijn heeft, dan ga ik er vanuit dat hier een geavanceerde forecastmethode aan ten grondslag ligt, rekening houdend met trends, weersinvloeden en geplande promotieacties. Vol interesse vroeg ik hoe hij er bij kwam om er juist 43.000 te bestellen. "Nou gewoon, twee keer zoveel als vorig jaar", was zijn antwoord.

 

Maar waarom in ineens twee keer zoveel? Hier moest een diepere reden achter zitten. Ik pijnigde mijn hersens. Had hij misschien meerdere verkooppunten kunnen bedingen bij de gemeente of was de inkoopprijs van gladiolen dit jaar extreem laag? "Nee dat niet", antwoordde de middenstander, "maar andere jaren ben ik altijd om 13.00 uur al door m’n gladiolen heen, en nu dacht ik: laat ik dit jaar maar eens flink extra bestellen."

 

Maar waarom dan die 43.000, vroeg ik licht teleurgesteld. Waarom niet bijvoorbeeld 30.000? En hield hij er ook rekening mee dat hij wel eens met z’n gladiolen kon blijven zitten? En wat zou dat voor z’n winstmarge betekenen? Weer zo’n ontnuchterend antwoord: "Ach, die dingen kosten bijna niks. Die gaan vier, vijf keer over de kop. Ook al moet ik de helft weggooien dan maak ik nog winst."

 

Meeslepende logistiek

Om m’n research naar de vierdaagsegladiool niet helemaal zinloos te maken, belde ik een dag later naar de leverancier van onze bloemist: kweker Theo Theunissen in Malden. Vrijwel iedere bloem die tijdens de vierdaagse wordt verkocht is door hem gekweekt. Dus als er iemand meeslepend over de logistiek van de gladiool zou moeten kunnen vertellen …

 

"Ik kweek door het jaar heen zo’n vijf miljoen gladiolen", vertelde Theunissen. "Waarvan er dit jaar schat ik 250.000 naar de vierdaagse zullen gaan, dit aantal gaat ieder jaar iets omhoog." De rest van het jaar kweekte hij voornamelijk voor de veiling.

 

Had Theunissen nog een bepaalde logistieke uitdaging rondom de vierdaagse? Moest hij slim plannen om precies op tijd de juiste gladiolen snijklaar te hebben? Een forecast maken in Excel? Nee, in plannen en het voorspellen van de vraag zat ‘m bij Theunissen ook niet de uitdaging. "Het enige dat ik kan doen is de gladiolen water geven en verder ben je afhankelijk van het weer. Het is in mei vrij koud geweest, dus vandaar dat ik er dit jaar maar krap aan genoeg had voor de vierdaagse."

 

Dom zwaaien

Tot zover dit interessante inkijkje in de logistiek achter de gladiolen van de Nijmeegse vierdaagse. Conclusie: van sommige producten moet je niet de diepere, logistieke achtergronden willen weten, maar er gewoon van genieten. Vanmiddag neem ik daarom lekker vrij en ga ik dom naar de wandelaars staan zwaaien … pal tegenover de bloemist.

Reageer op dit artikel