blog

FIFA tevreden, patiënt overleden

Supply chain

FIFA tevreden, patiënt overleden
FIFA tevreden, patiënt overleden

Tijdens het WK hadden arbiters het in 96 procent van de gevallen bij het juiste eind hadden. Stel je eens voor dat een ziekenhuisapotheker net zo goed scoort … dat zijn maar liefst 180 medicatiefouten; elke dag opnieuw.

"De FIFA heeft de scheidsrechters bij het wereldkampioenschap voetbal gecomplimenteerd. Uit onderzoek van de wereldvoetbalbond blijkt dat de arbiters het in 96 procent van de gevallen in Zuid-Afrika bij het juiste eind hadden." 

 

Met grote verbazing las ik bovenstaand bericht. Ongelooflijk, hoe kan een organisatie in hemelsnaam tevreden zijn over haar dienstverlening met zo’n rapportcijfer. Stel je eens voor dat de ziekenhuisapotheker net zo goed scoort….

 

180 fouten per dag?
Even een rekensom: neem een ziekenhuis met 500 bezette bedden en dus 500 patiënten. Ga uit van drie toedienmomenten per patiënt per dag, waarbij telkens 3 soorten medicatie worden verstrekt. Dat zijn dus 4.500 giften per dag en bij een kwaliteit van 96 procent een score van maar liefst 180 medicatiefouten; elke dag opnieuw…..

 

Als je dan vervolgens bedenkt dat uit onderzoek is gebleken dat 1 op de 100 medicatiefouten als ‘ernstig’ kan worden geclassificeerd, betekent dit in de praktijk dat 2 patiënten per dag ernstig getroffen worden. In het gunstige geval verlengt dit de ligduur van de patiënt in het ziekenhuis met een paar en kost ons dit klauwen met geld. In het ongunstige geval zal de patiënt blijvende schade ondervinden en zelfs kunnen overlijden. De Inspectie voor de Gezondsheidzorg (IGZ) van het Ministerie van VWS zou het druk krijgen … met het sluiten van ziekenhuizen.    

 

Veiligheidsmanagementsystemen

De situatie binnen de Nederlandse ziekenhuizen ziet er gelukkig een stuk beter uit. De IGZ meldde vorige week dat de ziekenhuizen voortgang boeken met het invoeren van het verplichte veiligheidsmanagementsysteem (VMS). De invoering ligt op schema om in 2012 gecertificeerd of geaccrediteerd te kunnen worden.

 

In de praktijk zie ik dat de ziekenhuisapotheken hard werken aan het verbeteren van hun farmaceutische dienstverlening, waarbij de inzet van elektronische hulpmiddelen in het geneesmiddelendistributieproces als kans wordt gezien. Hier kan de heer Blatter nog eens een voorbeeld aan nemen.

 

Gewetensvraag: is uw klant of organisatie tevreden met 96 procent kwaliteit?

 

Reageer op dit artikel