blog

Logistieke lente

Supply chain

Als ik een poos in de file heb gestaan, voel ik de neiging extra hard te rijden. En waarom? Om tijd in te halen? Is onmogelijk. Om te laten zien dat je toch wel een vent bent? Kan zijn, maar als je het daarvan moet hebben!

Logistieke lente
Nederland = Logistiek

Datzelfde zie je bij het weer: na een strenge winter met veel vorst en sneeuw hebben mensen extra behoefte aan een lange lente. Datzelfde zie je nu in de logistiek gebeuren.

 

Voor het logistieke imago is het een hééééél lange, strenge winter geweest, je zou het een lange winterslaap kunnen noemen. Maar nu, nu is het lente en de initiatieven schieten als knoppen in de bomen de lucht in. Logistiek is door de overheid benoemd tot kerngebied, de imagocampagne is goed van start gegaan, Topinstituut DINALOG heeft recent haar poorten officieel geopend en je voelt en ruikt een hoop energie en enthousiasme in de logistieke lucht.

 

Minder bekende kanten van logistiek

Dat schept verwachtingen en verplichtingen. Op imagogebied zijn er al mooie resultaten geboekt: een mooi boek, een fraaie advertentiecampagne, een drukbezochte site die overigens alsmaar wordt verbeterd en een heel mooie logistiek game. Een imagocampagne die ook de vaak minder bekende elementen van logistiek laat zien. Bijvoorbeeld de logistieke keten achter vanzelfsprekendheden zoals een sliptong op een tafel in een restaurant, of een bouwproject in Dubai. Het laat ook de logistieke kant zien van evenementen. En in de lente start het seizoen van evenementen.

 

Dit jaar starten de twee belangrijkste etappe wielerkoersen in Nederland! De Ronde van Italië of de Giro in Amsterdam en de Tour de France in Rotterdam. Evenementen met een geweldige impact en uitstraling. Deze zomer dan ook nog Sail Amsterdam, een nog groter spektakel, dat bovendien een relatie legt met datgene waar we al zo lang goed in zijn: handel en logistiek.

 

Kansen genoeg om het positieve gevoel over logistiek uit te buiten, maar dat gaat niet vanzelf. Daar zullen we met elkaar, met Dinalog, de vLm, de brancheorganisaties en de bedrijven en kennisinstellingen hard aan moeten werken. Die lange logistieke lente, mag niet in de lucht blijven hangen.

Reageer op dit artikel