blog

Houdt het dan nooit op? ‘Nee!

Supply chain

Samen met Robbert Janssen van de UvT hield ik een grootschalig onderzoek over logistieke kwetsbaarheid waar ruim 330 bedrijven aan meededen. De resultaten van dit onderzoek over de periode 2008-2009 kwamen beschikbaar toen de IJslandse Vulkaan net haar as in ons luchtruim spuwde.

Houdt het dan nooit op? ‘Nee!
logistieke risico's

Ik zou kunnen zeggen dat timing alles is, maar dat is niet zo, het was gewoon toeval. Nu de stof letterlijk wegtrekt, waag ik toch nog even een blogje aan de onderwerpen risico, verstoring en kwetsbaarheid.

 

Voorbereiden
Als Nederland een geloofwaardig logistiek land wil blijven moeten we ons namelijk wel degelijk voorbereiden op meer. De geschiedenis leert dat het vermijden van verstoringen heel belangrijk is, maar niet voldoende; het blijft mis gaan op allerlei fronten.

 

Uit ons onderzoek blijkt dat slechts 50 procent van de bedrijven aan risicomanagement doet. Er worden veel belemmeringen genoemd om hiermee aan de slag te gaan.

De top drie:

  1. het onvermogen om de baten van risicomanagement in geld uit te drukken,
  2. de grote focus op efficiency,
  3. Vooral middelgrote en grote bedrijven zijn nog steeds huiverig om gevoelige informatie te delen, en veel kwetsbaarheden vallen daar helaas onder.

Een aswolk, uitzonderlijk veel sneeuwval, ICT-ellende, aanslagen, diefstal, uw beste manager die weggaat…Houdt het dan nooit op? Nee! U zult rekening moeten houden met tegenslag. U moet hier dus ook naar organiseren. Het grootste risico in de nabije toekomst? Dat is volgens de respondenten de afhankelijkheid van ICT-systemen. En dat is geen ongefundeerd doemdenken. Het blijkt namelijk uit het feit dat de laatste twee jaar reeds één op de drie respondenten serieuze problemen kende op dit vlak.

 

We moeten dus van struisvogelmanagement naar risicomanagement. Zie risico’s onder ogen en regel iets. Dat bent u verplicht aan klanten, leveranciers, medewerkers en uw eigenaren. Of regel niets, maar dan weet u in ieder geval wel waar u kwetsbaar bent.

 

Klik hier voor het onderzoek ‘Kwetsbaarheid Logistieke Ketens 2010’ van TNO

 

Reageer op dit artikel