blog

Lessen van de aswolk: voorraadkosten zijn rente, ruimte èn risico

Supply chain

Afgelopen maandag zat ik aan tafel met de supply chain manager van een producent van airconditioners. Geen geringe club, geen geringe manager… en sinds eind vorige week geen geringe problemen.

Lessen van de aswolk: voorraadkosten zijn rente, ruimte èn risico
Lessen van de aswolk: voorraadkosten zijn rente, ruimte èn risico

De supply chain manager had de afgelopen anderhalf jaar stevig meegewerkt aan het verlagen van het werkkapitaal. Dat moest van de CFO na de fatale crisis bij de Lehmann Bank. En met succes. Met de inzet van, het door de economische crisis even heel erg goedkope, luchtvracht werden de componenten uit China nu ingevlogen om in Europa op order te worden geassembleerd. Ze waren de Dell van de airco-branche. Dat spaarde 6 tot 8 weken ketenvoorraad. De bonus was binnen! Niets stond het winnen van de European Logistics Award meer in de weg.

 

Wanneer gaan we weer vliegen?
Maar, maandag zat de supply chain manager met zijn handen in het haar. Het begin van het verkoopseizoen voor de deur en alle luchtvrachtzendingen gestrand in China. Handen in het haar? Zeg maar gerust paniek! Wanneer gaan we weer vliegen? En krijgen mijn zendingen, waarvoor ik een appel-en-ei betaal, wel voorrang tegenover bloemen en geneesmiddelen. En het snel even invoeren per zeevracht kost minimaal vier weken. En dat is onacceptabel, omdat de voorraad airconditioners door het assembleren-op-order minimaal is. Dit is niet uit te leggen aan de klanten, die juist nu gaan bestellen. Wat moet hij straks de CFO vertellen?

 

Zo zal het deze week gaan in veel ondernemingen… Het lijkt wel alsof de meest klassieke schoolboekjes logistiek is vergeten. De kosten van voorraden zijn: Rente, Ruimte èn Risico. En Risico hebben we voor het gemak even vergeten. We doen het daarmee niet slechter dan de gemiddelde bankmanager vòòr de economische crisis.

 

Safety first 

Juist bij luchtvracht is de Risico-component extra groot. De luchtvaartsector kent als gouden regel ‘Safety First’. Dat we niet konden vliegen is vaker gebeurd. Denk aan 09/11, de haarscheurtjes in de ophanging van Boeingmotoren, sneeuwval in Europa en terreurdreiging.

En dat we regelmatig niet zullen kunnen vliegen wordt eerder regel dan uitzondering. Niet alleen vanwege stakingen, nieuwe veiligheidsregels, strengere douanecontroles, weeromstandigheden en de volgende vulkaanuitbarstingen. Maar, vooral vanwege de aantrekkende wereldeconomie. Luchtvracht wordt weer schaars, luchtvracht wordt weer heel veel duurder en de doorlooptijden worden langer en minder betrouwbaar. Had je daarmee allemaal rekening gehouden?

 

De les die de aswolk supply chain managers leert is dat we die kosten van Risico weer moeten gaan meerekenen bij beslissingen over het wereldwijde logistieke netwerk. Zijn die kosten te berekenen? Absoluut! Er wordt juist heel veel gemeten in deze sector. Maar, wie maakt er gebruik van al die cijfers? Wat vertel jij straks de CFO over logistiek en risicomanagement?

Reageer op dit artikel