blog

Nu vroegboekkorting bij transport op woensdag

Supply chain

In de logistiek heb je vaak te maken met onwenselijke pieken en dalen. Trouwens, niet alleen in de logistiek, ik merk het ook als ik op zaterdagochtend de boodschappen doe of als ik ’s ochtends op de snelweg rijd.

Nu vroegboekkorting bij transport op woensdag
Vroeg boek korting transport

Om te zorgen dat klanten gespreid vakanties boeken gebruikt Sunweb de slimste vormen van Revenue Management: elke nacht worden de 15 miljoen prijzen op internet doorgerekend en verandert ongeveer 15 procent van prijs. Zo hadden zij in het crisisjaar 2009 toch goed een goed resultaat en meer dan een half miljoen klanten. Ook Ponypark Slagharen maakt haar toegangsprijzen nu flexibel.

  

Te weinig slimme prijs incentives

Logistiek is de kunst van het slim organiseren, maar ik merk daar nog te weinig slimme prijs incentives om de klant ook hiervoor te verleiden. Je ziet de kansen om je heen:

waarom beleveren we niet alle Goudse binnenstad-cafés (al is het maar van één merk) op één dag?

Waarom zie je nog steeds vaak halfvolle pallets met FMCG artikelen?

 

Uiteraard zijn er voorbeelden: mijn vader kreeg korting als hij het veevoer eerder bestelde en het tarief voor de thuislevering van mijn AH-boodschappen is op woensdagochtend lager. Maar dit is nog niet gemeengoed, zeker niet in de B2B-markt.

   

Enkele kansen voor het belonen van klanten:

(a) eerder bestellen, in het bijzonder van volle pallets of containers,

(b) bepaalde leverperiodes, zodat je je capaciteit goed kan gebruiken, of zodat je goed kan bundelen naar gebieden,

(c) iets lagere service, zoals ruimere tijdvensters of een langere leadtime, als dit inter-modale kansen geeft. De impact zou je op tactisch niveau prima kunnen berekenen en in het contract kunnen opnemen.

 

Tsja, sommige veranderingen hebben gewoon hun tijd nodig. Ook mijn brood in de supermarkt heeft nog steeds op alle dagen van de week dezelfde prijs…

Reageer op dit artikel