blog

JSF: een servicelogistieke uitdaging

Supply chain

Een tijdje terug zat Jack de Vries bij Pauw & Witteman om over de aanschaf van de Joint Strike Fighter (JSF) de praten. Puur toevallig was ik eerder die dag op een defensiebeurs in Rotterdam waar de staatssecretaris ook aanwezig was. Op die beurs werd mij fysiek duidelijk wat voor enorme (servicelogistieke) belangen er aan zo’n JSF hangen.

JSF: een servicelogistieke uitdaging
JSF een servicelogistieke uitdaging

"Zo mijnheer, gaat u lekker zaken doen vandaag?", snauwde een demonstrant met een megafoon me cynisch toe toen ik over het Ahoy-plein liep. Ik bezocht hier voor het eerst van mijn leven een defensiebeurs: een vreemde ervaring, kan ik u melden.

 

Fotoshoot

Uiteraard was ik niet in Rotterdam om clusterbommen te kopen, zoals de demonstranten tegen de "oorlogsindustrie" misschien dachten. Ik was er voor de officiele lancering van 4PL-dienstverlener OneLogistics die een stand hadden op de beurs. Staatssecretaris van Defensie Jack de Vries, die ook op de beurs was, zou even langs komen voor een fotoshoot waarin hij het nieuwe bedrijf zou onthullen.

 

In afwachting van de staatssecretaris kwam ik met wat standhouders in gesprek. Als snel ging het over de Joint Strike Fighter (JSF) en de enorme impact die het heeft op het bedrijfsleven als Nederland deze  zou aanschaffen. Niet alleen omdat Nederland mee helpt  aan de ontwikkeling en compensatieorders ontvangt, maar ook omdat de vliegtuigen onderhouden moeten worden.

 

Prachtige logistieke uitdaging

Eén JSF-toestel bestaat uit een gigantisch aantal onderdelen, afkomstig van honderden leveranciers en die moeten allemaal "geserviced" worden. Voor experts in servicelogistiek is het natuurlijk een prachtige uitdaging om hiervoor een optimaal logistiek model te ontwerpen. Waar leg je welke spare parts neer en hoeveel?

 

En Nederland wil zich ook profileren op het gebied van servicelogistiek. In het programma van het logistieke topinstituut Dinalog is het één van de vier pijlers. Als die JSF’s er komen zou dat een enorme boost geven aan Logistiek Nederland.

 

Miljarden euro’s belastinggeld  

Maar ik denk niet dat de demonstranten buiten gevoelig zouden zijn voor dit argument. Je gaat natuurlijk ook geen gevechtsvliegtuigen aanschaffen om dat de servicelogistiek er omheen zo interessant is. ’s Avonds bij Pauw & Witteman werd De Vries ook nog even flink onder handen genomen door Marcel van Dam. Die had ook nog wel een paar interessante uitdagingen om die miljarden euro’s aan te besteden.

 

Zo had ik ’s avonds thuis op de bank opeens enorm te doen met Jack de Vries. Wat een baan! Met je ene been sta je in een sector waar enorme economische belangen zijn gediend en met je andere been sta je in de maatschappij en moet je weloverwogen beslissingen nemen over miljarden euro’s belastinggeld. Wat een verantwoordelijkheid en wat een dilemma.

 

Ik ben blij dat ik Jack de Vries niet ben.

Reageer op dit artikel