blog

Taxi-ellende in Amsterdam

Supply chain

Taxi-ellende in Amsterdam
BlogpostWalther Ploos van Amstel over taxi-leed in Amsterdam

“Nee, ik neem jou niet mee… dat ritje is te kort”, was alles wat de taxichauffeur afgelopen zaterdagnacht wist te melden toen we in de stromende regen stonden te wachten op het Leidseplein in Amsterdam. De wachtenden achter ons kregen dezelfde behandeling van de taxichauffeur. Is real-time-experience-rating de oplossing?

Als je regelmatig de taxi neemt in Amsterdam, dan maak je het allemaal wel eens mee: omrijden, weigeren van ritjes, discriminerende en seksistisch taal, onbeschoft gedrag en zelfs doodslag. Gelukkig zijn er ook veel aardige chauffeurs… maar, die lijken rond te rijden in schutskleuren.

 

Afgezet
De taxi-ellende in Amsterdam lijkt voort te duren. Een ambtenaar van de Gemeente Amsterdam verzuchtte in Parool over de extra controles bij de standplaatsen: ”Er zitten flink wat chauffeurs tussen die de klant alsnog oplichten. Ze laten de klant instappen, maar zetten niet meteen de meter aan. Ze rijden dan eerst de standplaats af en staan even verderop stil om te onderhandelen over de prijs. Op die manier worden er alsnog een hoop mensen afgezet.”

 

Taxirating
TCA wil daar verandering in brengen samen met taxirating.com van het bedrijf Newtoast. TCA heeft 1.300 taxi’s aangesloten op Taxirating om op deze wijze de kwaliteit en veiligheid in de taxi te verhogen. Elke aangesloten taxichauffeur krijgt direct na de rit een beoordeling van de klant die daarvoor de ‘app’ van Taxirating gebruikt. Het beoordelen met de mobiele telefoon is gemakkelijk en kan bovendien anoniem gebeuren. De beoordeling heeft twee doelen. Aan de ene kant kunnen taxicentrales zien of hun chauffeurs hun werk goed doen. Ook komen de resultaten van de beoordelingen op de website www.taxirating.com te staan. Zo kunnen klanten zien welke taxi’s een goede service leveren.

 

Een geweldig plan van Newtoast. Marketingmensen noemen het real-time-experience-rating. Meteen real-time een taxi, restaurant of stand op een beurs in de RAI kunnen beoordelen. Helemaal geweldig is het als die taxi’s ook echt een lampje bovenop krijgen. Rood is slechte service, hoog risico, oranje is redelijke service, gemiddeld risico, en groen betekent betrouwbaar en geen risico. Dan heb je er ook meteen wat aan als je in de regen staat te wachten.

 

Ook geweldig als we dat voor nieuwe leveranciers, nieuwe klanten en nieuwe medewerkers kunnen krijgen. Denk eens in wat je dat allemaal leert over de risico’s die je loopt… wie zou dat niet willen?

 

Ik ben bovendien benieuwd hoe snel de medewerkers hiervan leren en daadwerkelijk ‘sense and respond’ hun service verbeteren… of een slechte score weten te omzeilen of af te kopen? En wat als de klant je ‘bedreigt’ met een slechte score.

 

Best wel een enge gedachte… wat doen we met die NS-conducteur in die gestrande train? Of die aardige Bijenkorf-verkoopster tijdens de DDD? Kunnen zij er ter plekke, real-time, nog wel iets aan doen? Er is bovendien een uitdaging voor hun bazen. Geen periodiek persoonlijke ontwikkelingsplan of coachingsgesprek meer. Maar, gewoon ‘train as you fight’ als de nieuwe norm. Welke nieuwe risico’s loop je eigenlijk met real-time-experience-rating?

 

Ik ga Taxirating zeker gebruiken en ik ben benieuwd of de kwaliteit van de taxi’s in Amsterdam straks ook echt verbetert. Of is daar meer voor nodig dan een enkel sms-je als ‘pleister’? Rust, reinheid en regelmaat misschien?

 

http://www.taxirating.com/

Reageer op dit artikel