blog

Werk en privé gescheiden? Niet in de zorg!

Supply chain

Werk en privé gescheiden? Niet in de zorg!
thee zorglogistiek

Voor een controlebehandeling van mijn dochtertje heb ik pas mogen ervaren hoe het in de praktijk is gesteld met de logistieke prestaties van een vooraanstaand academisch ziekenhuis in Nederland. De scores liegen niet: servicegraad 50 procent en klanttevredenheid 0 procent.

Gelukkig bezoek ik aanzienlijk vaker als ‘leverancier’ een ziekenhuis, dan als ‘klant’.

  

Echter tijdens een recent bezoek in de laatste rol heb ik pas echt mogen ervaren hoe het in de praktijk is gesteld met de logistieke prestaties van een vooraanstaand academisch ziekenhuis in Nederland. De scores liegen niet en zijn teleurstellend: servicegraad 50 procent en klanttevredenheid 0 procent. Reden genoeg voor een nadere analyse van een probleemorder.  

 

Iedere seconde duurt uur

Mijn dochtertje van nog geen jaar moest na een ongeluk met een kop thee (de nachtmerrie van elke ouder) voor controle behandeld worden op de poli. Je wilt dan dat alles zo spoedig mogelijk verloopt, want een seconde lijkt dan wel een uur te duren. Helaas kampten twee van de vier artikelen, die nodig waren voor de behandeling, met logistieke problemen.

 

Vergeten te bestellen

Het eerste artikel, een tube zilversulfadiazine van pakweg een euro of 3, was simpelweg out-of-stock. "Vergeten te bestellen" zei de verpleegkundige verrast. Toch jammer als je weet dat de poli drie keer per week een aanvulorder richting de ziekenhuisapotheek plaatst en dat zo’n artikel een redelijke fastmover is op een poli die zich voor een groot deel bezig houdt met de behandeling van brandwonden. De begrippen "dubbelpot", "two-bin" en "kanban" zijn nog even een brug te ver.

 

Inkoopvoordeel in de prullenbak

Dan het tweede artikel: een rolletje verbandtape van zeker niet meer dan 1 euro. Hier had de afdeling Inkoop haar slag geslagen en "winst" (waarschijnlijk een paar (pro)cent maar liefst!) geboekt tijdens een aanbesteding. Een Pyrus-overwinning, zo bleek in de praktijk.

Bij het vorige merk zat het rolletje tape op een soort dispenser. Zonde van het geld, dus switchen naar een normaal rolletje. Helaas, de verpleegkundige lukte het na pakweg één minuut niet om het begin van het rolletje te pakken te krijgen (wie heeft dat niet?) en … gooide het rolletje, en daarmee het inkoopvoordeel, daarop dan maar gefrustreerd in de prullenbak.

 

Hoe bedoel je klantgericht, ketenlogistiek en integraal kostenmanagement?

 

Zoals al is te lezen, lukt het mij in ieder geval niet om werk en privé te scheiden in de zorg.

Ik vraag me af wie dat wel kan?

Reageer op dit artikel