blog

Inzet logistieke ICT: kans op 16 procent minder uitstoot

Supply chain

Door de huidige economische crisis lijkt de klimaatcrisis even naar achteren verdrongen te zijn, maar we weten allemaal dat we deze niet mogen vergeten. Een groot aantal multinationals is hier inmiddels van doordrongen, en investeren sinds een aantal jaren in –duurzame logistiek.

Inzet logistieke ICT: kans op 16 procent minder uitstoot
klik op de afbeelding voor een vergroting in een nieuw venster

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Logistiek op 22 mei 2009.

Een maatschappelijke verantwoordelijkheid, maar ook een manier om ‘in business’ te blijven! Zeker in Amerika zijn er meer en meer institutionele beleggers die hun investeringsstrategie mede laten afhangen van de resultaten van multinationals op duurzaamheidsvlak. Ceres is zo’n groep van institutionele beleggers, en zij hebben eind 2008 een lijst gemaakt van de meeste duurzame multinationals in consumentengoederen en technologie. De top 3 bestond uit IBM, Tesco en Dell, maar deze multinationals houden nog geen separate logistieke CO2 footprint bij. Bedrijven die dat wel doen zijn HP (2 miljoen ton logistieke CO2 uitstoot in 2007), Canon (812.000 ton), Carrefour (562.000 ton), Diageo (dranken, 420.000 ton), Hennes & Mauritz (146.000 ton) en GlaxoSmithKline (134.000 ton). Meten is weten, en dus kunnen deze multinationals zichzelf een doel stellen in het verminderen van hun CO2 footprint. Maar hoe kan je CO2 besparingen boeken in de supply chain?
 

Eén antwoord ligt voor de hand: schonere motoren. Een recent rapport van The Climate Group en GeSI geeft echter aan dat een bredere en innovatieve inzet van ICT ook forse kansen biedt voor een verminderde CO2 uitstoot in mondiale supply chains. In 2005 had de logistieke sector een aandeel van 14% in de wereldwijde CO2 uitstoot van 40 miljard ton, en dit groeit bij ongewijzigd beleid naar 18% van 52 miljard ton CO2, oftewel 9,4 miljard ton, in 2020. Echter, door bredere en innovatieve inzet van ICT kan dit met liefst 16% worden teruggebracht, en dat hebben we nodig in Europa. De grootste CO2 winst zit in ketenregie en beter SCM met ICT op strategisch niveau, hiermee kan 0,34 miljard ton CO2 uitstoot per jaar bespaard worden. Echter, door betere ritplanningen op taktisch niveau kan er bijna evenveel bespaard worden: 0.33 miljard ton CO2. Dit is niet verwonderlijk, want er worden momenteel nog veel lege kilometers gereden in de logistiek. Inzet van ICT om de chauffeur te helpen zijn rijstijl te verbeteren maakt op operationeel niveau een fors verschil met 0,25 miljard ton mogelijk besparing in CO2 uitstoot.
 
Een aardige top-3 van CO2 besparingskansen met ICT, omdat het juist die kansen zijn waar wij ons als Nederland de komende jaren op willen onderscheiden in Europa. Zo stort het Logistieke Topinstituut zich op de inzet van ketenregie en ICT voor efficiëntere en meer duurzame supply chains, terwijl organisaties als TNO anno 2009 met software distributie ritplanningen kunnen optimaliseren op zowel kosten als CO2 footprint. En eco-rijden is een concurrentiekans voor truckproducenten als DAF en Scania. Kortom, door het slim en effectief inzetten van ICT-innovaties in de logistiek kunnen we de positie van Nederland als de duurzame ‘Gateway to Europe’ niet alleen handhaven, maar zelfs versterken. Een mooie droom waar ik voor wil gaan!

Reageer op dit artikel