blog

SCM ten tijde van een recessie

Supply chain

Tim Bett van Bisham Consulting organiseerde eind vorig jaar een ontbijtsessie met vijftien supply chain directors van toonaangevende bedrijven in de Rijnmondse regio, waarbij ondergetekende ook uitgenodigd was. Onderwerp: supply chain management ten tijde van een recessie.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Logistiek op 3 april 2009.

Een prachtig onderwerp en een voor ieder leerzame bijeenkomst om de zorgen, ervaringen en verwachtingen te delen.
 

Na het uitwisselen van de schrikverhalen over de snel inzakkende vraag, bleek dat er in elk bedrijf de afgelopen tijd de nadruk razendsnel was komen te liggen op twee acties: (1) het reduceren van werkkapitaal; en (2) het analyseren van de gehele supply chain en daar waar mogelijk te rationaliseren. Niet echt verrassend, wel?
 

Andere aanpassingen zijn even logisch, maar staan wellicht minder direct op het netvlies. Zo bleek de recessie voor velen reden om de Sales & Operations Planning cyclus aan te passen van maandelijks, naar wekelijks, of zelfs naar ‘event-driven’. En ‘green’ was nog steeds belangrijk, maar diende wel gekoppeld te worden aan kostenbesparingen. China bleef ‘hot’ – maar eerder als markt dan als lagelonenland voor het uitbesteden van de productie.

Er was ook positief nieuws te melden. Althans, voor supply chain experts. De aanwezigen hadden de rotsvaste overtuiging dat de rol van het supply chain management en het strategisch inzicht van de supply chain director cruciaal waren om de crisis als sterker bedrijf door te komen.

Reageer op dit artikel