blog

Voorkom uitverkoop met Lean / SixSigma

Supply chain

Uitverkoop is een mooi fenomeen voor winkeliers en klanten die “van/voor” niet kunnen weerstaan. Als er echter uitverkocht “moet”‘worden door een bedrijf is er iets anders mis. Kijk daarom eens wat vaker in uw achteruitkijkspiegel en gebruik uw Lean/Sixsigma-gereedschapskist.

Voorkom uitverkoop met Lean / SixSigma
Voorkom uitverkoop met Lean / Sixsigma

Hessel Visser schreef laatst over de uitverkoop en het voorkomen daarvan. Dat is een mooi fenomeen voor vele winkeliers. Zeker voor degenen die speciale inkoop voor de uitverkoop doen en voor klanten die "van / voor" niet kunnen weerstaan. Echter, als er uitverkocht gehouden "moet" worden is er iets anders mis.

 

Hetzelfde geldt voor andere bedrijfstakken waar de voorraden oplopen, in deze tijd niet geheel onbekend.

 

Constant aandachtspunt

Voorraad bestaat uit geproduceerde / afgewerkte producten die veel waarde vertegenwoordigen. Als een deel daarvan niet of te langzaam beweegt, zit daar veel waarde in verstopt die niet efficiënt besteed is. Deze had wellicht beter ingezet kunnen worden, daar kunnen we het over eens zijn. 

Eigenlijk zou het bekijken en bestuderen van voorraden een constant aandachtspunt moeten zijn. Enerzijds omdat u dan vermijdt dat de noodzakelijke uitverkoop moet plaatsvinden en anderzijds omdat de voorraden het resultaat zijn van een groot proces. 

 

Lean/Sixsigma kan behulpzaam zijn

Resultaten zijn niet te managen. Het proces wat voor die resultaten zorgt daarentegen wel. De Lean/SixSigma gereedschapsskist kan hierbij behulpzaam zijn. Als u de wensen van de klanten op de juiste manier weet te vertalen naar interne parameters waarop gestuurd wordt dan is het haast onmogelijk om aan de resultaatzijde nog met enorme verrassingen geconfronteerd te worden. 
 

Dus als we weten welke resultaten niet goed zijn en we kunnen dit terugleiden naar waar in het proces dit wordt veroorzaakt, dan zijn we echt koopman en kunnen we wellicht iets proberen te gaan doen om te verbeteren. 

 

Ik durf er wel voor uit te komen dat in mijn omgeving heb meegemaakt dat er gevraagd werd waarom producten voor langer dan een jaar op voorraad stonden terwijl deze zonder problemen maandelijks te maken waren. Om de verbazing nog groter te maken; de antwoorden konden door de organisatie niet gevonden worden! Tenminste, niet a la minute. Dan wordt er her en der wel achter de oren gekrabt en is het dus tijd om ‘iets’ te gaan doen met verantwoording en analyses.

  

Achteruitkijkspiegel

Dit betekent dat u regelmatig in uw achteruitkijkspiegel moet kijken. U zult lessen moeten kunnen trekken uit datgene wat u in uw spiegels ziet. Maar weet dan ook dat in het verleden behaalde resultaten geen garantie geven voor de toekomst….

 

Dus als er uitverkoop gehouden moet worden probeer dan ook enige lessen te leren zodat de volgende uitverkoop niet vanwege dezelfde oorzaken gehouden hoeft te worden.  Anders gezegd; als uw voorraden niet doen wat u bedacht had dan wordt het de allerhoogste tijd om in de processen te gaan kijken en snel veranderingen daarin aan te brengen.

 

Uitverkopen is O.K. als het niet uit pure noodzaak is en als u weet waarom u het doet.

Reageer op dit artikel