blog

“Waarom leveranciers niet doen wat u vraagt”

Supply chain

Als klant van heel veel leveranciers die u iets verkopen en hopelijk ook leveren vraagt u zich waarschijnlijk ook regelmatig af waarom de leverancier niet “gewoon” doet wat deze gevraagd is. En, als u als leverancier acteert, verbaast u zich regelmatig over het feit waar “de zeer gewaardeerde klant” de euvele moed vandaan haalt om zulke exorbitant vreemde eisen te stellen. Hiermee is dus vastgesteld dat onafhankelijk op welke stoel we zitten doen we dus ongewoon en niet wat er gevraagd wordt.

 

Waarom is dat nu zo’n verschrikkelijk moeilijk onderwerp in de dagelijkse handel die we steeds met elkaar drijven? U luistert niet! Probeer de volgende keer eens niet uw rol van verkoper als beste te spelen maar treed eens op als luisteraar! Ga eens goed luisteren naar wat uw tegenpartij, liever handelspartner, te vertellen heeft en verlaat eens het bekende pad waar in u meent te weten wat de klant van u verlangt, hoe moeilijk dit ook mag zijn.

   

Probeer eens boven water te krijgen wat de 6 meest belangrijke kwaliteitseisen (CTQ’s) zijn die de klant, dus niet de inkoper, momenteel heeft op de leverancier. Probeer hiermee verder te gaan dan alleen de inkoper want ook diens gezichtsveld is beperkt en u wenst een zo breed mogelijk beeld te krijgen.  Als u dat lukt volgt de stap om deze CTQ’s van specificaties te voorzien en vervolgens afspraken te maken hieromtrent richting de toekomst. Dit kan dan samengevat worden in een meetbaar overzicht; "customerdashboard" genaamd. Als dit lukt is er een knappe opdracht vervult en hebben beide partijen een "dashboard" in handen wat een levend document wordt en zal zorgen voor de nodige discussies bij vervolgafspraken. Beide partijen kunnen dan naast het drijven van handel ook samenwerken aan verbetering van de resultaten van het customerdashboard en natuurlijk de relatie. Duidelijk is dat beiden hier flinke voordelen uit kunnen halen.
 

Wat is het leven in de wereld van kwaliteit toch leuk en voordelig!

Reageer op dit artikel