blog

Vliegen is vooral wachten

Supply chain

Vliegen is vooral wachten
Wachtrijen op vliegvelden

Stel je voor dat je jezelf twee uur voordat je trein vertrekt al zou moeten inchecken op het station. De files op de snelwegen zouden een flink stuk langer worden. Waarom moet dat op vliegvelden dan allemaal zo lang duren?

 

Met acht dagen Marokko probeerde ik vorige week even te ontsnappen aan de hectiek op de redactie. Helemaal ontsnappen aan het logistieke vakgebied was er echter niet bij. Logistiek is immers overal. Als je elke dag niets anders doet dan door een logistieke bril naar de wereld om je heen kijken, is het verrekt lastig om tijdens een tussentijdse vakantie die bril opeens af te zetten.

 

Het meeste blijf ik mij verbazen over de organisatie op vliegvelden. Of eigenlijk is ergeren een beter woord. De terugvlucht vanaf Marrakech spande wat dat betreft de kroon. Het begon met twintig minuten in de rij staan voor de incheckbalie. Nadat we eindelijk de koffers kwijt waren, moesten we eerst een emigratieformulier invullen. Ook dat duurt al gauw vijf minuten.  Toen moest de handbagage door de scanner, maar pas nadat we vijf minuten in de rij hadden gestaan. Vervolgens moesten we tien minuten wachten voordat we aan de beurt waren bij de paspoortcontrole.

 

Instappen

Ook voor de gate hebben we tien minuten stilgestaan, ook al gaven alle terminals aan dat het boardingproces al was begonnen. Nadat we onze boardingkaart hadden laten zien, werden we met bussen naar het vliegtuig een paar honderd meter verderop vervoerd. Maar natuurlijk was de bus net vol op het moment dat wij wilden instappen. Dus maar weer tien minuten wachten op de volgende bus.

 

Eindelijk, na in totaal één uur moedeloos toekijken, liepen we de vliegtuigtrap op en konden we gaan zitten. Maar natuurlijk pas nadat alle andere passagiers voor ons tergend langzaam hun iPod, boek of krant helemaal onderuit hun tas hadden gehaald, hun jas of trui hadden uitgetrokken en hun spullen in de opbergruimte boven de stoelen hadden gelegd.

 

Goldratt

Natuurlijk, Marokko associeer je niet direct met een efficiënt georganiseerd land. Maar op alle andere vliegvelden is het niet veel beter. Klantvriendelijkheid is blijkbaar geen criterium bij het inrichten van vliegvelden en het opstellen van instapprocedures. Zouden de ontwerpers van vliegvelden de boeken van Goldratt kennen?

 

Het moet toch allemaal veel sneller kunnen. Mag ik alvast een poging doen? Eerst alle incheckmedewerkers opleiden tot douanebeambten, zodat de paspoorten die ze toch al inkijken, direct gecontroleerd kunnen worden. In de rij voor de incheckbalie is tijd genoeg om eventuele formulieren in te vullen. Direct achter de incheckbalie kan – na wat verbouwingen – de scanner voor de handbagage worden geplaatst.

 

Op die manier is veertig minuten wachten al teruggebracht tot tien minuten. Ik stel voor dat wij gezamenlijk als praktisch ingestelde logistici na de wachtrijen in de gezondheidszorg de wachtrijen op vliegvelden gaan aanpakken.

Reageer op dit artikel