blog

Duitsland Logistiek Regieland

Supply chain

Duitsland Logistiek Regieland
Klik op de afbeelding voor een vergroting

Dat de logistieke wereld wordt geregeerd vanuit onze oosterburen zal geen nieuws zijn. Duitsland is de thuishaven van de drie grootste mondiale logistieke spelers ter wereld DHL, Schenker DB en Kuehne & Nagel. En zij zitten de laatste jaren niet stil. Hoe groot hun invloed is, wordt duidelijk uit het overzicht met financiële cijfers van de grootste logistieke spelers ter wereld, zoals dat onlangs door Containerisation International is gepubliceerd.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Logistiek op 3 oktober 2008.

De topdrie boekte samen een omzet van ruim 81 miljard dollar in 2007. Dit is meer dan de helft van de 141 miljard dollar omzet die de gehele toptien boekt. De omzet van de toptien logistieke spelers is trouwens 17 procent toegenomen ten opzichte van 2006.
 

Opvallend aan de toptien is dat hij gedomineerd wordt door spelers uit Duitsland, Zwitserland, Frankrijk en Denemarken. Alleen de nummer 4 (Nippon Express, Japan) en de nummers 6 en 8 (UPS en CEVA, beide USA) komen niet uit Europa.
 

In de topvijftien staat wel een aantal snelgroeiende intercontinentale spelers die we volgend jaar wellicht in de toptien kunnen begroeten, zoals Agility Logistics uit Koeweit (nu op 11), Sinotrans uit China (14), NYK Logistics en Kintetsu uit Japan (12 en 15) en Expeditors uit de USA (13).

De vraag die -met de sinds 2005 stijgende brandstofprijzen- opkomt, is: valt er met het uitvoeren van logistieke activiteiten nog een gezonde winst te halen? Het antwoord is ja, maar snel rijk zal je met logistieke activiteiten niet worden. De gemiddelde winst van de toptien spelers in de wereld ligt zo rond de 3 tot 4 procent. Aardig, maar weinig in vergelijking met de grotere rederijen, die enkele jaren gewend waren aan winsten tussen de 10 en 20 procent.

Het Deense DSV springt er met een winst van ruim 5 procent in 2007 eruit. DSV heeft de fusie tussen Frans Maas en DFDS blijkbaar goed verwerkt.
 

Het Amerikaanse CEVA springt er ook uit. Het bedrijf boekte in 2007 55 miljoen dollar verlies. Echter, CEVA is in 2007 ontstaan uit een fusie, en heeft hierin veel geïnvesteerd. De verwachting is dan ook dat CEVA in 2008 een beter rendement zal behalen.

De consolidatie in de logistiek is in 2007 doorgegaan, en met de overname van Geodis door het Franse staatsspoorbedrijf SNCF heeft na Deutsche Post en Deutsche Bahn een derde (ex-)staatsbedrijf zijn entree gemaakt in de toptien.
 

Waar staat Nederland als distributieland van Europa in dit geweld?

Tja, de Nederlandse activiteiten spelen een belangrijke rol bij partijen als CEVA en DSV, maar uiteindelijk worden -als puntje bij paaltje komt- de beslissingen genomen buiten Nederland. Dit kan een grote impact hebben voor de ambities die Nederland heeft op het gebied van logistieke ketenregiecentra. De Duitse en Franse logistieke conglomeraten in de toptien hebben van oudsher een sterke band met de nationale politiek. Dit kan tot een concentratie van regieactiviteiten in het thuisland leiden.

Nederland moet, om nog wat te ketenregisseren te hebben, on–derscheidend zijn. Dat kan alleen door doortastend te handelen in het opzetten van de Supply Chain Campus.

Reageer op dit artikel