blog

Zijn supply chain-muurtjes wel te voorkomen?

Supply chain

Zijn supply chain-muurtjes wel te voorkomen?

Terwijl ik laatst naar Max Boodie zat te luisteren die vertelde over muurtjes in de supply chain, bedacht ik me dat wij bij Logistiek.nl net zo goed muurtjes hebben en op de voetbalclub. Zitten muurtjes niet gewoon in de mens zelf?

De logisticus: "Kraljic, is dat niet die tennisser?"

De inkoper: "Herbie van Goldratt, is dat zo’n nieuw type kever?

De productieman: "Omloopsnelheid, heeft dat met wielrennen te maken?"

 

Het waren krasse voorbeelden die Boodie gaf tijdens de presentatie van zijn onderzoeksrapport "Schotten & Schuttingen" in het fraaie Hotel New York in Rotterdam. Belangrijkste conclusie uit zijn onderzoek onder 92 Nederlandse bedrijven: er gaat nog veel mis in de communicatie tussen inkoop, logistiek en productie.

 

U kent de voorbeelden ongetwijfeld ook uit uw eigen bedrijf. De salesafdeling geeft onder druk van de klant een te korte levertijd af, gooit de order over de schutting en de productieafdeling moet het maar zien op te lossen. Of: de productieafdeling besluit in verband met omsteltijden om een extra grote serie te produceren, en zadelt logistiek op met een torenhoge voorraad.

 

Terwijl ik zo naar Boodie zat te luisteren, ging ik in gedachten op zoek naar de muurtjes in mijn eigen omgeving. Bijvoorbeeld bij ons op de redactie. Hoe vaak we ons niet hebben opgewonden over "die lui van sales" die na de deadline nog advertenties verkopen waardoor "wij van de redactie" vervolgens de complete indeling van het blad weer moeten omgooien.

 

En op de salesafdeling denken ze natuurlijk precies hetzelfde over "die lui van de redactie". Ik herinner me situaties waarin iemand van verkoop werd verrast door een kritisch stuk van de redactie over een softwarebedrijf waar hij net een mooi advertentiecontract mee kon afsluiten. "Had dat dan gezegd!", riep hij gefrusteerd.

 

Als ik er zo over nadenk heb je eigenlijk overal in de samenleving wel muurtjes die de een goede interactie tussen mensen in de weg staan. Op de voetbalclub: een pupillenleider die besluit op dinsdag een extra training in te lassen en dit vergeet te melden aan de seniorencoördinator die op hetzelfde veld een wedstrijd heeft ingeroosterd. Autochtonen en moslims die allerlei vooroordelen hebben ten opzichte van elkaar.

 

Vanuit mijn studie (heeeel lang geleden) kan ik me van het vak sociotechniek herinneren dat een mens zich hooguit kan vereenzelvigen met een groepje van acht tot maximaal twaalf personen. Zodra de groep of een bedrijf groter wordt, vormen zich automatisch subgroepjes. En dus muurtjes.

 

Is dit kletskoek wat ik zeg, en is het voorkomen van muurtjes gewoon een kwestie van goed organiseren? Ik ben benieuwd wat u hiervan vindt en hoe u binnen uw eigen bedrijf de supply chain-muurtjes weet te slechten.

Reageer op dit artikel