blog

Huisvrouw weet allang dat lean niet overal werkt

Supply chain

Ik stel voor dat we het lean-motto omdraaien: produceer zoveel mogelijk vooruit. Een goede kok of huisvrouw stelt ook niet alles uit tot vlak voordat de maaltijd geserveerd moet worden.

Huisvrouw weet allang dat lean niet overal werkt

Ik kom regelmatig bij bedrijven die terugkomen op hun streven om lean te produceren.

 

Laten we wel wezen, de ideeën in de lean aanpak zijn waardevol: met het gehele team werken aan verbetering brengt bedrijven tot grote hoogte.  Maar de lean principes voor de gesynchroniseerde, klantgedreven productiestromen zijn gewoon fout.

 

In een klantordergestuurde omgeving moet je juist wel ontkoppel- en serievoorraden aanhouden. Dan moet je juist wél produceren voordat de vraag er is.

 

Zonder een slimme combinatie van onderdelen of orders blijf je aan het omstellen.  Zonder ontkoppeling brengt elke locale verstoring (bijvoorbeeld die omstelling) het gehele proces aan het schudden.  Als je puur klantgedreven werkt dan zet je alle productiepaden onder tijdsdruk, dan heeft opeens alles haast. 

 

Juist als je de standaard delen, waarvan je het verbruik redelijk kunt inschatten, in efficiënte series aanmaakt en in een ontkoppelvoorraad legt, dan kan je snel en klantgericht leveren.  De klantspecifieke delen kan je snel door de productie halen en een extra omstelling daartoe is geen ramp, want de "ontkoppelvoorraad delen" mogen even wachten. 

 

De normale buitenwereld weet dat trouwens allang.  Een goede kok of huisvrouw stelt ook niet alles uit tot vlak voordat de maaltijd geserveerd moet worden.

 

Ik stel dus voor dat we het motto omdraaien:  maak alle onderdelen waarvan je redelijkerwijze weet dat je ze tòch een keer gaat gebruiken op efficiënte wijze en als je er nog ruim de tijd voor hebt.  Dan kan je je volle aandacht richten op de (jawel !) klantgedreven productie van de klantspecifieke delen.

Reageer op dit artikel