blog

Komt tijd komt raad

Supply chain

De management literatuur staat bol van de concepten die met tijdsreductie te maken hebben, denk maar aan Just-in-Time, Quick Response, Vandaag voor Morgen en Ketenomkering. Het frequent leveren van kleine hoeveelheden maakt het mogelijk om snel en flexibel in te spelen op de specifieke behoeften van de klant tegen lagere kosten. In die zin heeft het toepassen van supply chain management (SCM) en alle gerelateerde concepten ons veel goeds gebracht.

 

Maar er is ook een andere kant van de medaille. SCM wordt in een heleboel sectoren nog niet of nauwelijks toegepast. Een vraag waar ik als wetenschapper mee worstel is: “hoe is het mogelijk dat wat op papier echt werkt, in de praktijk niet van de grond komt”. Een van de antwoorden op deze vraag is ongetwijfeld: “omdat we zo druk zijn met zijn allen”. SCM is hoe je het ook bekijkt een strategisch concept dat vraagt om visie en uithoudingsvermogen. Maar in de moderne managementwereld is daar nauwelijks nog tijd voor. Als je kwartaalcijfers tegenvallen moet je dat aan je commissarissen uitleggen. En na vier jaar moet je toch echt in je volgende job ergens hogerop zitten.  Kortom, managers moeten snel scoren en zich vooral niet inlaten met “vage vergezichten” of “nieuwlichterij”. En dat houdt het strategisch invoeren van SCM dus tegen.

 

Kortom, waar tijdscompressie enerzijds SCM juist succesvol maakt, houdt het aan de andere kant invoering juist tegen. Is dit echt een paradox? Nee natuurlijk niet. Als de mensen aan de top maar zouden beseffen dat zij ingehuurd zijn voor de strategie (en dus voor de langere termijn) en niet voor het Just-in-Time reageren op de waan van de dag.

Reageer op dit artikel