artikel

E-fulfilment zo doen wij dat: Nic. Oud

Supply chain 1772

E-fulfilment. Steeds meer bedrijven voeren deze activiteiten voor online retailers uit. Hoe pakken zij dit aan? Wat is hun strategie en visie? In dit deel van de serie ‘E-fulfilment zo doen wij dat’: Nic. Oud.

E-fulfilment zo doen wij dat: Nic. Oud

Hoe onderscheid je je als bedrijf?

Coert Knijnenberg, directeur e-fulfilment bij Nic.Oud: “Wij onderscheiden ons met flexibiliteit, maatwerk en IT. En door het snel meebewegen met de e-commerce ambities van de klanten, gecombineerd met onze marketingdiensten in de vorm van print & mail campagnes. Vanaf de start bieden wij transparantie over de voortgang van orderverwerking en directe inzage in de voorraad voor onze klanten. Alle informatie is realtime beschikbaar via onze webportal. Wij zoeken samen met de klanten naar het juiste verpakkingsmateriaal en de stemmen de bezorgopties af welke goed passen bij het merk. Dat is bij ons per definitie geen eenheidsworst.”

Sinds wanneer doen jullie aan e-fulfilment activiteiten?

“We zijn als één van de pioniers gestart met e-fulfilment in 2007. Wij zagen de brede behoefte van webwinkels om logistiek ontzorgd te worden en hun groei te faciliteren. Nic. Oud heeft vanaf de start in 1978 een reputatie in fijnmazige distributie. De overstap naar e-fulfilment was een logische. Sindsdien kent deze tak van ons bedrijf een gestage groei van 20 tot 50 procent per jaar.

Hoe belangrijk is e-fulfilment voor jullie business?

E-fulfilment: dit is het dit zijn de feiten


E-fulfilment. Wie zijn de spelers, waar liggen de grootste uitdagingen en hoe kun je die aanpakken? Analyse, achtergrond en praktische oplossingen over misschien wel de snelst groeiende tak in de logistieke sector.

Zo staat het ervoor >>>

“E-commerce logistiek is voor ons nog steeds een belangrijke groeimarkt. Naast print & mail, fulfilment en targeting is e-fulfilment, die in ons bedrijf ondergebracht is in de tak Weblogistics, één van de vier pijlers van ons bedrijf. E-fulfilment is ongeveer 30 procent van de omzet. De andere activiteiten van Nic. Oud groeien ook door.”

Hoe pakken jullie e-fulfilment aan? Aparte business of geïntegreerd in bestaande operatie? 

“E-fulfilment en print & mail zijn activiteiten binnen één onderneming onder ons moderne dak van 20.000 m2. Hierdoor kunnen faciliteiten worden gedeeld en medewerkers worden ingezet waar het op dat moment nodig is. De logistieke processen van e-fulfilment verschillen wel in vele opzichten van de productieprocessen van print & mail. Op sommige punten haken we ze weer in elkaar en hierdoor zijn wij in staat om onze klanten innovatieve logistieke en marketingservices aan te bieden op het hoogste kwaliteitsniveau.”

Snelheid van leveren is een belangrijk issue in e-commerce. Hoe ervaren jullie dat en hoe gaan jullie daar mee om?

“Snelle levering is voor Nederlandse consumenten de standaard geworden. Maar levering op de gewenste plaats op het gewenste moment staat nog hoger op hun wensenlijstje. Door nauwe samenwerking met verschillende post-, pakket- en expressdiensten kunnen we bestellingen zeven dagen per week laten bezorgen, in tijdvakken en als het moet nog dezelfde avond.”

Wat is jullie visie ten aanzien van robotisering en digitalisering?

“Het robotiseren van logistieke processen past prima in onze visie om zo efficiënt mogelijk te werken, zolang het maar niet leidt tot verlies aan flexibiliteit. Het moet bijvoorbeeld niet leiden tot beperkingen ten aanzien van het brede scala van artikelen die we moeten verwerken voor onze klanten. Digitalisering is een voorwaarde voor groei en innovatie. Zo hebben we op verzoek van een klant onze diensten uitgebreid met papierloze accijnsafhandeling van crossborder B2C-bestellingen met alcoholhoudende dranken.”

 

Eerder verschenen in deze serie:

Rhenus Logistics

DSV

Active Ants

Montapacking

Reageer op dit artikel