artikel

Digitale transformatie – welke stappen moet je zetten?

Supply chain 459

De noodklok luidt over de impact van digitale transformatie. Europa loopt namelijk flink achter op Amerika en China. Er zijn verschillende manieren om een inhaalslag te maken en als bedrijf hier serieus werk van te maken.

Digitale transformatie – welke stappen moet je zetten?

Eerder dit jaar publiceerde EIT Digital het rapport Digital Transformation of European Industry waarin de noodklok wordt geluid over de impact van digitale transformatie. Het Europese onderzoeksbureau dat zich richt op digitale innovatie waarschuwt Europa de kloof met Amerika en China niet onoverkomelijk te laten worden en maant tot actie. In het rapport staan diverse opties om te kunnen anticiperen op de digitale transformatie. Kees van den Houten, Country Manager Benelux bij Infor, zag diverse transformatieprojecten bij Nederlandse productiebedrijven en gaat in op een viertal vragen die hij regelmatig hoort van bedrijven in de maakindustrie.

Waarom moeten investeren in digitale transformatie?

Kees van den Houten

Fabrikanten staan vandaag de dag voor steeds grotere uitdagingen, van wereldwijde concurrentie tot de behoefte van klanten aan sterk gepersonaliseerde producten. Daar komt bij dat de marges minimaal zijn, de kosten van grondstoffen fluctueren en veranderingen elkaar in rap tempo opvolgen. Innovatie op het gebied van productontwerp en operationele machines en apparatuur verandert onze manier van werken en leven. Fabrikanten moeten met de ontwikkelingen meegaan om bij te blijven. Het moderniseren van de activiteiten op de werkvloer is een cruciaal onderdeel voor het verstevigen van de concurrentiepositie. Fabrikanten hebben geavanceerde apparatuur nodig om te kunnen profiteren van nieuwe technologieën zoals IoT, augmented analytics, machine-learning en kunstmatige intelligentie. Het vasthouden aan oude patronen en routines is zeer riskant.

Lees ook: Wat is de waarde van IT-enabled supply chains?

 

Wat is de eerste stap in digitalisering?

Een geavanceerde ERP-oplossing met ingebouwde analysemogelijkheden, die geïmplementeerd is in de cloud is de eerste stap naar een digitale evolutie. Analytics op basis van kunstmatige intelligentie geeft inzicht ter verbetering van de klantervaring, begrip van markttrends en maakt een snellere besluitvorming mogelijk. Fabrikanten moeten ook de verspilling onder controle houden, kosten beheren en de activiteiten stroomlijnen, wat tijd bespaart, de productiviteit verhoogt en de efficiëntie verbetert. Moderne ERP-oplossingen maken dat mogelijk.

Lees ook: Is het productiviteitsprobleem op te lossen met innovatie?

 

Welke technologieën zijn waardevol?

Het Internet of Things ( IoT) is een baanbrekende technologie voor de industrie. Ingebouwde sensoren kunnen legio fysieke kenmerken monitoren, van gewicht en temperatuur tot trillingen en dichtheid. Deze gegevens worden naar de cloud gestuurd waar ze worden geordend, op zoek naar afwijkingen die verdere aandacht vereisen. Kunstmatige intelligentie en machine learning helpen bij het identificeren van de herkenningspunten die in een vroeg stadium kunnen wijzen op mogelijke defecten in de apparatuur, een lage voorraad, verschuivingen in de vraag van klanten of vertragingen in de supply chain. Door vroege identificatie van triggerpoints kunnen preventieve maatregelen worden genomen.

Lees ook: Machine learning voor transportroutes en voorraadbeheer

 

Welke uitdagingen liggen op de loer tijdens het digitale transformatietraject?

Het is gemakkelijk om overweldigd te worden door data. Als sommige IoT-projecten eenmaal op gang zijn gekomen, neemt de hoeveelheid gegenereerde gegevens snel toe. Tenzij dergelijke projecten in de beginfase van het ontwerp goed worden doordacht, kunnen managers gemakkelijk worden begraven onder een stortvloed aan gegevens – zonder duidelijke toepassingen. In plaats daarvan is het belangrijk om te weten hoe, waar en wanneer de gegevens worden samengevoegd en geanalyseerd en wat het uiteindelijke doel is.  Geavanceerde Business Intelligence (BI) tools zijn nodig om de enorme hoeveelheden gegevens te gebruiken. Een andere uitdaging voor fabrikanten is de klantverwachting die steeds verder toeneemt. Ook in business-to-business (B2B) omgevingen verwachten klanten een koopervaring die is afgestemd op hun behoeften. Dit omvat vaak gepersonaliseerde producten op bestelling, toegang tot actuele informatie, after-market service en snelle levering. Een gecoördineerde aanpak – en moderne softwareoplossingen – zijn belangrijk om klanten tevreden en loyaal te houden.

 

Collegereeks Digitale Transitie in Logistiek Management

Wilt u goed voorbereid zijn op veranderingen door digitale transformatie in een steeds turbulentere markt? En uw logistieke organisatie hierin meenemen? Volg dan de Collegereeks Digitale Transitie in Logistiek Management en breng uzelf op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen.

Schrijf u nu in!

 

Reageer op dit artikel