artikel

Zo wil Nederlands blockchain platform logistiek automotive veranderen

Supply chain 1538

Vier Europese logistiek dienstverleners in de automotive bundelen hun krachten op het gebied van blockchain. Onder aanvoering van Jon Kuiper, voormalige CEO van Koopman Logistics, willen de bedrijven via blockchain meer openheid scheppen in de supply chain en in het vervoer en opslag van nieuwe en gebruikte auto’s.

Zo wil Nederlands blockchain platform logistiek automotive veranderen

Kostenreductie, gedifferentieerde dienstverlening, betere merkbeleving, oplossing voor chauffeurstekorten. De voordelen van blockchain voor de automotive industrie zijn velerlei. Dat betoogt Jon Kuiper. De voormalige CEO van Koopman Logistics is tegenwoordig fulltime pleitbezorger van blockchain. Na zijn vertrek bij Koopman in 2018 heeft Kuiper zich volledig gestort op blockchain. Kuiper is Vinturas gestart, een consortium van automotive logistiek dienstverleners in Europa. Het doel: via blockchain meer openheid scheppen in de automotive supply chain. Openheid en duidelijkheid, die hard nodig zijn, meent hij. Er wordt volgens Kuiper onnodig veel tijd en geld verspild door nog teveel ouderwets via papieren lijsten te werken. “De essentie is dat er veel systemen worden gebruikt door de ruim 300 logistieke dienstverleners in de automotive business in Europa, en dat die systemen met veel EDI-connecties zijn verbonden aan de opdrachtgevers, fabrikanten en fleetowners. Ook wordt er gewerkt met veel verschillende datamodellen.”

Geldverspilling

Kortom: geen overzicht, een wirwar en onnodig veel kosten. Omdat er geen zichtbaarheid is, weten dealers niet wat ze precies kunnen verkopen, hetgeen leidt tot verkeerde voorraden op de verkeerde plek en dus veel kosten en margeverlies. Daarnaast hebben logistiek dienstverleners geen geld om te innoveren en de autofabrikanten geen geld om te investeren in dit segment van de business, omdat al het geld naar elektrificeren en mobility services gaat, stelt Kuiper.

 

“We hebben meer dan vier partijen nodig om succesvol te zijn. Dat vergt veel zendingswerk."

Er is dus een digitale ruimte waar je in kunt stappen. Kuiper doet dat met Vinturas en zijn blockchainplatform. “Het kan en moet slimmer. “Blockchain maakt het mogelijk om logistieke data versleuteld op te slaan, zodat manipulatie niet meer mogelijk is. Door in de hele logistieke keten alle data van het voertuig vast te leggen, geven we onze klanten enorme mogelijkheden om het inzicht in hun keten te vergroten en hun processen te optimaliseren. Bovendien wordt zo voorkomen dat met kilometerstanden wordt gefraudeerd, een bekend probleem bij de internationale verkoop van gebruikte voertuigen. Daarnaast helpen wij de grote automobielfabrikanten waarvoor de dienstverleners werken, om voor hun dealers meer inzicht te verschaffen over het daadwerkelijke moment van levering van de bestelde auto.” Hierdoor kun je als dealer en merk exceptionele waarde creëren voor je klant, waardoor de merkbeleving omhoog gaat, geeft hij als voordelen van de technologie.

Blockchain primeur

Kuiper is geen onbekende in de automotive wereld en met blockchain. Onder zijn leiding startte Koopman vorig jaar als eerste logistiek dienstverlener met blockchain. Samen met Pon Logistics, de opdrachtgever van het transport, testte de dienstverlener de volledige digitalisering van het vervoer van de auto van de opslaglocatie naar de dealer. “Koopman heeft de techniek getest en de
visie ontwikkeld. Conceptueel doen Vinturas en de vier logistieke dienstverleners hetzelfde, alleen op grotere schaal.”
De vier aangehaakte logistiek dienstverleners zijn Autolink Group, Axess Logistics, Koopman Logistics Group en NVD. Ook de Europese shortsea-rederij EML dat het zeetransport binnen de logistieke keten inzichtelijk maakt, heeft zich verbonden. IBM stelt expertise ter beschikking voor het bouwen van het Vinturas-platform.

 

blockchain

 

Zendingswerk

Vinturas wil uitgroeien tot het toonaangevende platform voor Finished Vehicle Logistics. Willen Kuiper en consorten in die missie slagen, dan moet het consortium flink groeien. “We hebben meer dan vier partijen nodig om succesvol te zijn. Dat vergt veel zendingswerk. Want de bedrijven zijn groot geworden door anderen weg te concurreren. Als je hen vervolgens moet overtuigen om samen te werken met je concurrent, kost dat tijd.” Een voordeel is dat de wil van bedrijven om te innoveren en digitaliseren toeneemt, meent hij. “Iedereen in de sector is het er over eens dat er gedigitaliseerd moet worden. Maar veel logistieke dienstverleners weten niet hoe. Bovendien kost het veel geld en dus blijft een grote groep zitten in de spreekwoordelijke pan met water.” Een pan waarvan het water steeds heter wordt.

Ge-Uberised

Een van de gevaren die op de loer liggen, is de overname van de markt door een groot techbedrijf. Als je geen eigen initiatief neemt, wordt je’ ge-Uberised’, waarschuwt Kuiper. Een argument dat hij gebruikt bij zijn pitches in Europa om logistiek dienstverleners en fabrikanten te overtuigen om in te stappen. De kans dat dit spookbeeld waarheid wordt, is niet uit de lucht gegrepen; platforms rukken immers op. Een Amerikaanse partij in de automotive business lanceert binnenkort een asset free supply demand platform in Europa, weet hij. “Dat baart de gevestigde orde zorgen. De kikkers in de pan krijgen het langzaam warmer.”

Om de benodigde deelnemende partijen in de automotive sector aan zich te binden, waarschuwt Kuiper niet enkel, hij bouwt ook. Na de zomer moet het platform live gaan. Kort daarop, in het vierde kwartaal, wordt er getest met twee Europese autofabrikanten. “Een klant kunnen we end-to-end visibility geven vanaf de fabriek naar dealers in Nederland, Engeland, Ierland, Duitsland en Scandinavië. De strategie is dat wanneer die test goed gaat, zij hun dienstverleners overtuigen het platform te gebruiken. Ook zijn we in gesprek met andere fabrikanten. Daarnaast gaan we testen met dealers in Nederland en in andere landen.”

 

"Door in de hele logistieke keten alle data van het voertuig vast te leggen, geven we onze klanten enorme mogelijkheden om het inzicht in hun keten te vergroten en hun processen te optimaliseren."

 

Blockchain biedt kansen voor leasemaatschappijen

Ook voor leasemaatschappijen is de blockchainaanpak een uitkomst, stelt Kuiper. Niet zo zeer voor de reductie van kosten, maar op het gebied van vermindering van fraude en het vergroten van de betrouwbaarheid. “Blockchain maakt het mogelijk om logistieke data versleuteld op te slaan, zodat manipulatie niet meer mogelijk is. Door in de hele logistieke keten alle data van het voertuig vast te leggen wordt voorkomen dat wordt gefraudeerd. De internationale verkoop van gebruikte voertuigen neemt fors toe, nu e-commerce groter en gemakkelijker wordt. Waar leasemaatschappijen vroeger gebruikte auto’s via handelaren in Nederland verkochten, gaat dat nu meer Europees. Omdat auto’s door blockchain door de gehele supply chain te volgen zijn, weet de leasemaatschappij ook zeker dat de auto goed is afgeleverd.

Bestrijding fraude

Toegevoegde waarde ziet Kuiper ook voor de rijksdienst voor wegverkeer. Die is geïnteresseerd om onder meer fraude met BPM bij de import van auto’s tegen te gaan. Ook ziet hij kansen voor het blockchainplatform op het gebied van automatiseren van betalingsprocessen. “Het afleverbewijs wordt een onveranderd ‘legal’ document waardoor geen handmatige facturatie meer nodig is. Een forse besparing in het betalingsproces.” Ook denk hij aan supply chain finance mogelijkheden. Zo ver is het nog niet. Kuiper focust zich nu alleen en vooral op het platform zelf. Het platform moet in 2020 live zijn.

Reageer op dit artikel