artikel

Digitalisering: Niet omdat het kan, maar omdat het moet

Supply chain 1003

Digitalisering, kunstmatige intelligentie. Er valt niet meer aan te ontkomen. De technologie van vandaag de dag zet de wereld op zijn kop. Ook de logistieke wereld. Zo bleek op de grootste transportbeurs ter wereld Transport Logistic. Ook het Nederlandse bedrijfsleven was ruimschoots vertegenwoordigd.

Digitalisering: Niet omdat het kan, maar omdat het moet

Deze editie presenteerden 2.360 exposanten, 200 meer dan tijdens de vorige editie in 2017, uit tientallen verschillende landen hun nieuwste producten en logistieke oplossingen. Het aantal bezoekers steeg 5 procent naar 64.000. München was medio juni het middelpunt van de mondiale logistieke wereld. Om alles in goede banen te leiden, vond de beurs voor het eerst in tien hallen plaats. Transport Logistic is niet meer de regionale Zuid-Duitse beurs die het ooit was. De beurs is internationaler dan ooit. 56 procent (3 procent meer dan in 2017) van alle exposanten komt van buiten Duitsland. Kortom, de beurs is uitgegroeid tot een internationaal logistiek platform.

Nieuwe zijderoute per trein

China draagt hier flink aan bij. Het aantal Chinese exposanten steeg naar 64, een verdubbeling in vergelijking met 2017. De economische supermacht is dan ook hard op weg een logistieke super power te worden. Denk aan Alibaba en het One Road One Belt initiatief, beter bekend als de nieuwe Zijderoute. Vandaag de dag rijden er jaarlijks ruim 12.000 treinen op deze route tussen China en Europa, werd duidelijk tijdens een van de 50 forums die werden gehouden tijdens de beurs. Ook het aantal Nederlandse initiatieven neemt rap toe. Zo hebben diverse logistiek dienstverleners vanuit Nederland routes opgezet naar het Verre Oosten.

 

 

Lees ook
Data delen logistieke dienstverleners: tussen denken en doen zit een groot gat

 

Goede vertegenwoordiging Nederland

Nederland was op de beurs goed vertegenwoordigd. Meer Nederlandse bedrijven dan ooit (Nederland behoort met China en Polen tot de top 3 sterkst groeiende buitenlandse exposanten) waren van de partij om zichzelf te tonen aan de duizenden mondiale bezoekers. Sommige, bijvoorbeeld Raben, Seacon, Ewals en Jan de Rijk deden dat afzonderlijk.
Velen hadden echter de krachten gebundeld in diverse paviljoens. Het Limburg-paviljoen was er daar een van, net als in 2017. Achttien logistiek dienstverleners, verladers, douanespecialisten, recruitmentbedrijven en opleidingsinstituten toonden zich daar van hun beste kant. Het doel: potentiële bedrijven overtuigen zich in dit deel van Nederland te vestigen.

Holland paviljoen en West-Brabant

Met datzelfde doel was logistieke hotspot West-Brabant aanwezig. “De opzet in 2017 werkte; het leidde tot business leads en meer onderlinge samenwerking, en dus zijn we er weer”, is de verklaring van Hanneke Bruinsma van Rewin. Andere logistieke hotspots (Zwolle, Deventer, Lelystad, Twente en Logistcs Valley) verenigden hun krachten samen met dienstverleners en overheden op Het Holland paviljoen onder de paraplu van NDL/HIDC.

 

Praktijkvoorbeelden kunstmatige intelligentie

Gebrek aan kennis over kunstmatige intelligentie, dat onder meer voortkomt uit gebrek aan sprekende praktijkvoorbeelden, betekent niet dat er niets gebeurt. Martin Friedrich van Fraunhofer presenteerde vier praktijkvoorbeelden van kunstmatige intelligentie, waarmee wordt getest of die interessant zijn om te testen. Zo kan de techniek toegepast worden als voorspellende tool. Predictive analytics noemt hij dat. Via kunstmatige intelligentie kun je vraag en voorraad van een klant beter voorspellen, waardoor je bijvoorbeeld de benodigde trucks en personeel beter kunt afstemmen. Niet onbelangrijk in een tijd waar personeelstekorten flink oplopen in de sector.

Een andere optie is dynamische routeplanning. “Aan de hand van vooraf geleerde parameters, denk aan files als gevolg van evenementen of weersomstandigheden, kan door kunstmatige intelligentie het routeplansysteem proactief een alternatieve route bedenken als dergelijke omstandigheden zich voordoen of dreigen te gebeuren.” Een Zwitsers pakketbedrijf test dit systeem momenteel in de praktijk.

 

Slimmere en snellere logistiek

Hoewel het internationale karakter van de beurs toeneemt en het bedrijfsleven zich in toenemende mate zorgen maakt over geopolitieke en economische verwikkelingen als Brexit en de handelsruzie tussen China en Amerika, kijkt de sector liever vooruit en zoekt het naar oplossingen om transport en logistiek slimmer, sneller en efficiënter te maken.
60 procent van de exposanten, zo blijkt uit een online enquête van de beursorganisatie, investeert in nieuwe technieken of overweegt dat.

Nieuwe technieken

Logistiek 4.0, autonoom rijden, digitalisering en kunstmatige intelligentie zijn belangrijke onderwerpen, zo was ook zichtbaar op de beursvloer. DB Schenker pronkte met de autonome vrachtwagen T-Pod van Einride. Deze wagen rijdt sinds medio mei op de openbare weg in Zweden. Ook tijdens de diverse forums en presentaties van de tientallen sprekers kwamen de nieuwe technieken veelvuldig aan bod. “Digitalisering heeft een grote toekomst. De kansen die de techniek biedt, efficiëntere verkeersstromen en magazijnopslag, zullen de angst overtreffen, stelde Andreas Scheuer, de Duitse verkeersminister, tijdens de opening van de beurs. Ook benadrukte de minister de kansen van autonoom transport en blockchain. Wereldwijd kan hiermee 1 biljoen dollar bespaard worden, hield hij de honderden toehoorders voor. Andere speerpunten zijn volgens de minister: slimme stadslogistiek en duurzaamheid. Duitsland wil ook werk maken van waterstof als brandstof en investeren in alle modaliteiten. Investeringen die nodig zijn om voorop te blijven lopen als land.”

Investeren in digitalisering

De minister is bereid tot investeren in vernieuwing. Maar de vraag is of de logistieke sector dat ook is? 80 procent van de bedrijven in de logistieke sector ziet toekomst in kunstmatige intelligentie, maar slechts 26 procent werkt er al mee. Reden van het grote verschil tussen visie en realiteit? Kennisgebrek, geeft 56 procent aan. Dat vertelde Martin Friedrich van Fraunhofer tijdens een van de vijftig forums op de beursvloer. Nederland is geen uitzondering. Nederlandse handels- en productiebedrijven zijn nog niet klaar voor een toekomst met data en digitalisering in hun logistieke proces. Ze maken daar dan ook minimaal gebruik van.

 

Kunstmatige intelligentie bij bevoorrading en schade

Een ander voorbeeld waar kunstmatige intelligentie haar voordeel kan doen ligt op het gebied van het bevoorraden van tanks. Friedrich ziet ook kansen voor de inspectie van beschadigde containers. “Nu is dat manueel en tijdrovend werk. Met behulp van kunstmatige intelligentie kan dat werk veel sneller en beter, aldus de Fraunhofer-specialist. De Rotterdamse haven brengt die theorie in de praktijk. Het Havenbedrijf heeft Container 42 gelanceerd. Deze slimme container, die is uitgerust met sensoren en camera’s, reist de komende twee jaar over de wereld om onder meer lading en de container zelf te volgen.”

 

Ook de toepassing van realtime data is krap aan voldoende. Zo bleek eind vorig jaar uit onderzoek van Evofenedex onder ruim 260 managers. Frank Appel, CEO van DHL en gastspreker tijdens de openingsceremonie, beaamt dat. Op de vraag of kunstmatige intelligentie wordt toegepast in de ‘pakkettenbusiness’, antwoordde hij ontkennend. “Wij zijn nog niet erg geautomatiseerd en gedigitaliseerd als sector, maar dat zal wel snel veranderen. Het is simpelweg nodig.” “Digitalisering zorgt voor meer transparantie, bijvoorbeeld op het gebied van prijs en is dus essentieel”, bevestigde Alexander Doll, financieel manager bij DB Schenker.

Reageer op dit artikel