artikel

Dit is de nieuwe supply chain van Fabory

Supply chain 3443

Fabory groeit hard. Zo hard dat de logistiek van de groothandel in bevestigingsmaterialen in de knel kwam. Reden voor Fabory om zijn supply chain anders aan te pakken. Een nieuwe crossdockoperatie in Sjanghai en een nieuw bulk-dc in Tilburg spelen de hoofdrol in de nieuwe werkwijze.

Dit is de nieuwe supply chain van Fabory

Fabory gaat het helemaal anders doen. De huidige supply chain aanpak voldoet niet meer: te tijdrovend, maar bovenal niet efficiënt voor het bedrijf en de klant. Aanleiding is een positieve ontwikkeling. Fabory is de laatste twee jaar met zo’n 30 procent gegroeid in goederenvolume. Oorzaak van die groei is een nieuwe sales en service aanpak. Waar Fabory voorheen een full service model aanhing in ieder land, is het bedrijf gedeeltelijk overgestapt op het resellersmodel in Zuid- en Oost-Europese landen. Supply chain director Nico Kuipers: “Je kunt niet zo maar in ieder land, zeker niet als ze zo uitgestrekt zijn, een full service model dupliceren zoals we in Nederland hebben. Dan mis je slagkracht. “Slagkracht die Fabory met het nieuwe model, gestuurd op ‘waardeproposities’ nu wel heeft. Fabory benadert nu ieder land afzonderlijk: “Hoe ziet de markt in dat land er uit, wat wil de klant. Mede daardoor zijn we de laatste jaren zo hard gegroeid.”

 

“In een standaard dc kun je 1 tot 1,5 pallet per vierkante meter opslaan. Wij kunnen straks vier tot vijf pallets per vierkante meter opslaan.”

 

Groei die niet zonder logistieke gevolgen bleef. Doordat Fabory zo hard is gegroeid, kon en moest het bedrijf veel meer goederen inkopen bij fabrikanten in Azië tegen een competitievere prijs. Hierdoor creëerde de groothandel twee logistieke problemen voor zichzelf: een doorvoerprobleem en een opslagprobleem. Wat betreft het opslagprobleem: het bedrijf heeft simpelweg ruimtetekort om alle goederen op te slaan. “Door de bundeling van de volume in Azië (Azië is goed voor 85% van het totale inkoopvolume van Fabory) als gevolg van de groei in Zuid-, Centraal- en Oost-Europa, transporteren we veel meer volume uit Azië naar Europa met langere leadtimes. Het gevolg is dat we daardoor veel meer voorraad moesten opbouwen. En dat volume konden we niet meer kwijt.”

 

fabory

 

Veel opslaglocaties

Gevolg is dat Fabory de laatste jaren een ‘lappendeken’ aan opslaglocaties in de directe omgeving van zijn Europese distributiecentrum (EDC) in Tilburg heeft gecreëerd. Inclusief het EDC heeft Fabory nu zes opslaglocaties in gebruik. In augustus dit jaar wordt dit aantal opslaglocaties teruggebracht naar één centraal distributiecentrum voor bulkopslag. Fabory bouwt op een van de oude opslaglocaties een warehouse. Het voormalige 2.000 vierkante meter oude dc wordt vervangen door een spiksplinternieuwe variant van 14.000 vierkante meter. Van hieruit wordt het EDC gereplenished, dat enkele honderden meters verderop staat. Vanwege gebrek aan ruimte was het niet mogelijk om het nieuwe bulkopslag-dc naast het EDC te bouwen.
Net zo evident als het scheiden van de bulk- opslag van het EDC was de keuze voor nieuwbouw.

 

 

“Doordat we stromen weghalen uit Tilburg, omdat die nu rechtstreeks worden voorzien vanuit China, pakken we 30 procent volumecapaciteit uit  Tilburg terug en zitten we weer op de situatie in 2016.”

 

“De opslag van ons assortiment is heel specifiek. Bevestigingsmaterialen zijn van staal. Een pallet van 1,20 meter weegt duizend kilo. Als je dat opslaat in een standaard magazijn zijn de vloercapaciteit en de vlakheid van de vloer onvoldoende om een goede bezettingsgraad te creëren. We kunnen een generiek dc maar voor de helft bezetten in de hoogte, anders komen we boven de vloerbelasting uit.” Door zelf te bouwen ondervangt Kuipers dat probleem, want er ligt een veel zwaardere vloer in, en de vlakheid is op de juiste specificaties afgesteld. Het resultaat is dat de opslagdichtheid straks vele malen hoger is. “In een standaard dc kun je 1 tot 1,5 pallet per vierkante meter opslaan. Wij kunnen straks vier tot vijf pallets per vierkante meter opslaan.”

Top 15.000 producten

Fabory kan vanaf de zomer 25.000 pallets kwijt in het smallegangen-dc, dat wordt uitgerust met verzwaarde stellingen van Stow. Het zijn vooral fast movers die worden opgeslagen. De top 15.000 producten (totale assortiment beslaat 90.000 producten) komt in Tilburg te liggen. Fabory neemt in eerste instantie de helft van de beschikbare 14.000 vierkante meter in gebruik. De overige 7.000 vierkante meter wordt de komende drie jaar verhuurd aan een externe partij.

 

fabory

 

Het bedrijf meent die ruimte op korte termijn niet nodig te hebben: “We hebben een projectie gemaakt op volumegroei. We kunnen het mis hebben, maar dat vind ik als supply chain expert een prachtig probleem om te hebben: groeipijn faciliteren. Daarnaast is het goedkoper om over anderhalf jaar 1,500 vierkante meter extern te moeten huren dan 7.000 vierkante meter drie jaar lang leeg te laten staan.”

 

 

EDC Tilburg

Fabory, onderdeel van Grainger, is actief in elf landen in Europa en India. Het dc van Fabory in Tilburg is het kloppende hart van het bedrijf. Van hieruit worden merkfabrikanten, onderhoudsbedrijven en resellers in Europa beleverd. Het dc is zwaar gemechaniseerd. In het EDC liggen op 300.000 miniloadlocaties materialen opgeslagen.

Fabory gebruikt voor de aanvoer van de producten uit Azië naar Tilburg het vrachtschip. Nico Kuipers: “Het is voor ons voordeliger meer te bufferen in Europa dan de inzet van sneller transport (trein), omdat wij veel, zware, laagwaardige voorraad aanhouden.” Fabory verscheept zijn vrachten voor Tilburg per binnenvaart vanaf Rotterdam. Oost- en Zuid-Europa worden bediend via de havens Hamburg en Lissabon.

 

 

 

Nieuwe crossdock Sjanghai

Probleem twee waar Fabory door de groei tegenaan is gelopen, is de aan- en doorvoer van en naar het centrale Europese dc in Tilburg, vanwaaruit klanten en regionale dc’s in Europa worden bevoorraad. “Door de mechanisatie van het Europese dc (zie kader) hadden we een overcapaciteit, maar door de volumepiek zit het EDC aan zijn maximale capaciteit. Dan moet je keuzes maken in prioriteit wie je als eerste bedient; dat zijn voor ons de klanten in Nederland, België en Frankrijk. Het replenishen van de andere dc’s en de export lijden daar onder.”
Om dit probleem te tackelen, heeft Fabory op 1 april een crossdockmagazijn geopend in Sjanghai. De leveranciers in Azië leveren niet meer aan het centrale warehouse in Tilburg, maar direct aan het consolidatiecentrum in China dat zo’n 5.000 vierkante meter groot is. Van hieruit worden de dc’s in Lissabon, Brno (Tsjechië) en in Tilburg bevoorraad.

fabory

 

Vanuit Tilburg worden de klanten in Nederland, België en Frankrijk beleverd, evenals de warehouses in Engeland (Wednesbury) en Frankrijk (Valenciennes). “Doordat we stromen weghalen uit Tilburg, omdat die nu rechtstreeks worden voorzien vanuit China, pakken we 30 procent volumecapaciteit uit  Tilburg terug en zitten we weer op de situatie in 2016.”
De keuze om de dc’s in Engeland en Frankrijk niet rechtstreeks vanuit Sjanghai te bevoorraden, ligt aan de omvang. “Ze zijn te klein om ze rechtstreeks vanuit China te bevoorraden. Je wilt volle containers sturen, en dan zal de replenishment cycle te lang duren.” Fabory heeft de logistiek in zijn consolidatiecentrum in Sjanghai uitbesteed aan de Hongkongse dienstverlener Li Fung Logistics.

Reageer op dit artikel