artikel

Retouren reduceren? retourmanager e-commerce is de oplossing

Supply chain 822

Hoe kun je de retourstroom van je webshop terugdringen? Is dat eigenlijk wel noodzakelijk? En misschien wel het meest interessant: Hoe doe je dat cross-border? De expertgroep Cross-Border (E-)commerce van onderzoeksplatform ShoppingTomorrow heeft zich op het retourvraagstuk gericht.

Retouren reduceren? retourmanager e-commerce is de oplossing

Is er eigenlijk wel een probleem?

Online verkoop is hot, zeker in fashion. Zowel op nationaal als internationaal niveau. De online groei die hiermee gepaard gaat is enorm. Dat biedt kansen, maar zorgt ook voor enkele bedreigingen. Een van die bedreigingen is het hoge retourpercentage in fashion (15%-40% is heel normaal). Het verwerken van die retourzendingen kost geld. Uit onderzoek blijkt dat het verminderen van het retourpercentage met 1% al een enorm positieve impact op de winstgevendheid heeft.

 

Zie ook
Langere retourtijd reduceert retouren

 

Om het retourproces te vereenvoudigen bieden e-tailers tal van oplossingen. Maar wat werkt? Is er een verschil tussen e-tailers en bijvoorbeeld marktplaatsen? En daarbij: kun je wel zo eenvoudig zeggen dat het retourvraagstuk alleen een probleem is? In het onderzoek naar het retourvraagstuk kunnen drie pijlers worden onderscheiden: het voorkomen, het verminderen en het vermarkten van retourzendingen.

Analyse

De drie pijlers in de retourstroom – ‘voorkomen’, ‘verminderen’ en ‘vermarkten’ – bieden online verkopers een handvol tools om de cross-border retourstroom beter te controleren. Welke pijler voor een e-tailer het beste werkt, vraagt om onderzoek. Daarvoor kun je enkele stappen in acht nemen:

Stap 1: Breng je retourzendingen in kaart.
Stap 2: Focus je inspanningen. Bekijk in welke pijler de meeste (of makkelijkste) winst te behalen valt.
Stap 3: Ga met het retourvraagstuk aan de gang.

 

 

 

Conclusie

De retourmanager, die aan de drie stappen van het retourvraagstuk kan werken, ontbreekt te vaak in een online cross-border (fashion)organisatie. Daardoor blijft het retourproces te vaak een probleem in plaats van dat het een kans wordt. Heb jij al een vacature uitstaan om internationaal die stappen vooruit te zetten? Meer weten over de aanbevelingen van de expertgroep? Download dan de bluepaper. Deze expertgroep stond onder leiding van Salesupply en DHL.

 

Dit artikel is gemaakt door ShoppingTomorrow

Reageer op dit artikel