artikel

Apart WMS blijkt nuttig voor retourlogistiek

Supply chain 1352

Altijd lastig in een warehouseproces: retouren. Daarvoor is nu een apart WMS op de markt. De bedenker daarvan is Stef de Bont van 12 Return. Volgens hem is het softwareproduct vooral bedoeld als het voorportaal van een echt WMS.

Apart WMS blijkt nuttig voor retourlogistiek

Niet alleen in het kader van duurzaamheid, maar zeker ook vanwege het financiële aspect is een effectieve retourlogistiek gewenst. Voor veel bedrijven is het een noodzaak in de strijd om betere marges. Een specifiek WMS gericht op de afhandeling van retouren moet vooral producenten en retailers meer grip op zaken geven. Liever spreekt Stef de Bont met de lancering van zijn applicatie over ‘de volgende fase in de evolutie van de reverse supply chain’. “Met Return Dock spelen we in op een veranderende behoefte. Waar de focus bij veel bedrijven eerst lag op het makkelijk binnenhalen van retouren, is het nu van belang om iets nuttigs te doen met de enorme berg geretourneerde artikelen.” Return Dock werkt als een theezeefje: alles wat na ontvangst en grading juist blijkt en als nieuw is te verkopen, mag door naar de voorraad in het WMS. Wat specifieke verwerking vereist, zoals recycling of reparatie, blijft achter.

Teveel retourartikelen in prullenbak

De Bont stelt dat zeker in retailomgevingen nog veel retourartikelen in de prullenbak verdwijnen. “Verladers hebben eerder de neiging om nog iets te doen met de goederen, bijvoorbeeld in de vorm van refurbishment en recommerce. Het graden, het beoordelen van producten op kwaliteit en welke vervolgstappen nodig zijn, is in opkomst. Hiermee effectief aan de slag gaan, vereist een goed ingerichte interne organisatie en daarvoor zijn tools nodig.”

Geen volwaardig WMS

Return Dock is volgens De Bont overigens geen volwaardig WMS. “Met een volwaardig WMS handel je doorgaans inslag, opslag en uitslag van normale, juiste producten af. Retouren zijn in de basis niet juist, omdat je de staat van het product niet kent. Ik zou de applicatie die we nu hebben gelanceerd eerder willen omschrijven als het voorportaal van een echt WMS. Het is een losstaande of add-on tool, waarmee je binnenkomende retouren kunt ontvangen, in opslag kunt nemen en kunt verschepen. Wat specifieke verwerking vereist, zoals recycling of reparatie, blijft apart achter. De applicatie zorgt ervoor dat het ‘hoofd WMS’ niet wordt vervuild.”

 

Lees ook: Het is vaak eerst de forward keten, dan pas de retourlogistiek

 

Snelgroeiende behoefte retouroplossingen

Hoewel de berg retour komende goederen enorm is – sommige fabrikanten of retailers zien grote aantallen orders terugkomen – is de vraag naar specifieke retoursoftware nog niet heel groot. “Veel ondernemers zijn nog maar mondjesmaat bezig met dit onderwerp of besteden het uit aan logistiek dienstverleners. Ik voorzie wel een snelgroeiende behoefte, want elke ondernemer zal iets met retouren moeten gaan doen. Zelfs als je kiest voor uitbesteden, dan kun je Return Dock bij je dienstverleners gebruiken. En de applicatie is multi-site, een dashboard geeft inzicht in de processen en voorraden in alle retourcentra.”

Het is vooral het grading aspect dat de applicatie onderscheidt van een standaard WMS. Volgens de 12Return-oprichter is het op stuksniveau bepalen wat te doen met een artikel met de meeste ERP- en WMS-pakketten niet mogelijk. “Daarmee kun je slechts een steekproef doen.” De Bont wil echter unieke data van elk individueel artikel kunnen vastleggen en deze gegevens in de rest van de keten gebruiken.

De retourketen is vaak nog niet klaar als een geretourneerd product binnen komt. Wat moet je doen met een retourartikel als je er nog waarde uit wil halen?

Retourketen inzichtelijk maken

“De retourketen is vaak nog niet klaar als een geretourneerd product binnen komt. Er is een handeling voor het product nodig en hier zit de complexiteit. Wat moet je doen met een artikel als je er nog waarde uit wil halen? Die keuze is per geval anders. Het is de unieke grading die dit bepaalt.” Zodoende is het volgens De Bont dus niet genoeg om alleen inzicht te hebben in welke geretourneerde goederen in het magazijn liggen, maar ook welke bewerking nodig is. Of nog in bewerking zijn bij een externe verwerker, zoals een reparatiebedrijf. “Je moet de hele retourketen inzichtelijk hebben en alle stappen die daar onderdeel van uitmaken. De retourketen bestaat meestal uit twee delen; de retourstroom vanuit de klant en de retourstroom naar de verwerker. Soms is er nog een derde stroom als de verwerkte (gerepareerde) goederen weer terugkomen en in de reguliere voorraad kunnen. Het is nodig om al deze stromen te controleren en inzichtelijk te maken.”

Jeroen van den Berg

Waarde van retouren vasthouden

“Een WMS-pakket kan een heel eind mee in de retourbehoefte”, stelt consultant Jeroen van den Berg. “In de basis is een retour ook de ontvangst van een artikel, alleen is de afzender anders. De afzender is namelijk de klant en het verwerken kost een paar stappen extra ten opzichte van een standaardlevering.” WMS-expert René van den Elsen vindt de meeste WMS-pakketten ontoereikend op dit punt. “Zo ondersteunt een pakket de teruglevering of reparatie van artikelen door de producent/groothandel in slechts enkele gevallen. Ook kunnen slechts weinig systemen op basis van historische informatie voorspellingen doen van retouren.” Zowel Van den Berg als Van den Elsen zijn van mening dat uitgebreide retourfunctionaliteit idealiter in één WMS-pakket aanwezig zou moeten zijn.

René van den Elsen

WMS-expert René van den Elsen

Van den Elsen: “Daarmee is het eenvoudiger om dit aspect te integreren in je gehele proces. Blijkt er iets mis te zijn met een product uit China, dan kun je direct de kwaliteitskenmerken vastleggen.” Van den Berg: “Het is nu voor een WMS lastig om een retour te koppelen met de originele order. Een WMS leeft bij de dag, een order is afgehandeld als deze weg is. Komt hij terug, dan wil je hem vergelijken met de originele order. Op zich is het mogelijk om ordergegevens langer in het WMS te laten zitten.” Hij is wel van mening dat de huidige WMS-systemen meer flexibiliteit nodig hebben in Value Added Logistics. “Als het gaat om welke stappen er nodig zijn om een ontvangen product weer op te kalefateren, mis ik hier en daar wat gradaties.”

 

Reguliere inslagorder

De applicatie is op dit moment met API’s te koppelen aan het WMS. Stef de Bont wil toewerken naar standaardkoppelingen met elk WMS. “Return Dock verzorgt de vooraanmelding aan het WMS voor goederen, die de reguliere verkoopvoorraad in kunnen. De applicatie maakt van een onbekende RMA een gecontroleerde reguliere inslagorder in het WMS.”
De terugverdientijd van de tool zou een half jaar kunnen zijn. Producten zijn veel sneller terug in de waardeketen.

 

Collegereeks E-Logistics

Stef de Bont 12Return

Stef de Bont

Stef de Bont deelt zijn kennis over toepassingen in retourlogistiek in een inspirerend college tijdens de Collegereeks E-Logistics, start 13 mei a.s.. De Bont is naast ceo en oprichter van 12 Return auteur van het boek “Returns Management, building a closed loop supply chain for a customer centric and circular economy”. Volgens De Bont kan retourlogistiek, een hoofdpijndossier van vele e-commerce organisaties, juist leiden tot een circulaire economie en een gesloten supply chain. Hij gaat hier tijdens zijn college dieper op in.

Mis dit college niet en schrijf u in voor dit voor de Collegeeeks E-Logistics.

 

Reageer op dit artikel