artikel

Acht feiten over online boodschappen

Supply chain 2951

De ontwikkelingen rondom online boodschappen gaan nog altijd hard. Aan de hand van verse cijfers van onderzoeksbureau GfK zet Distrifood.nl acht feiten over de marktontwikkeling op een rijtje, met bijzondere aandacht voor Picnic.

Acht feiten over online boodschappen

Feit 1: Groei van online omzet zet door
Het marktaandeel van online boodschappen blijft groeien. In het eerste kwartaal van 2018 kwam volgens cijfers van onderzoeksbureau GfK 3,6 procent van de omzet van de Nederlandse supermarkten uit online. In het derde kwartaal van 2018 was dat al gegroeid naar 4,1 procent. Dat is dus een toename met 0,5 procentpunt of bijna 14 procent in enkele maanden tijd. Verder terugkijkend zijn de groeicijfers nog forser. In het derde kwartaal van 2016 zat het marktaandeel van online nog op 2,3 procent. De online omzet van supermarkten heeft nog lang het niveau niet bereikt dat door sommige deskundigen werd voorspeld, maar groeit nog altijd gestaag door.

Feit 2: Groei online omzet komt louter uit bezorgen
‘Het marktaandeel van het afhalen van boodschappen staat al langere tijd vrijwel stil en ook nu blijft die markt vrijwel gelijk’, zegt research director Joop Holla van GfK. Het afhalen van boodschappen heeft in het lopende jaar tot en met het derde kwartaal een marktaandeel van 0,7 procent binnen de supermarktomzet. Dat is hetzelfde cijfer als in het eerste kwartaal van 2016. Dit betekent dat de totale afhaalomzet wel is meegegroeid met de markt, maar dus niet in belang. Het marktaandeel binnen de Nederlandse supermarktsector van bezorgen kwam in het eerste kwartaal van 2016 uit op 1,3 procent. Twee jaar later is het thuisbezorgen van boodschappen al goed voor 3,4 procent van de markt.

 

Huishoudens met kinderen zijn goed voor 39,5 procent van de supermarktomzet en maar liefst 60,3 procent van de online verkopen. 

 

Feit 3: Steeds meer klanten ontdekken online
Steeds meer consumenten ontdekken het gemak van het online bestellen van boodschappen. In het derde kwartaal van 2018 doet 10,2 procent van de huishoudens dit weleens, tegen 8,1 procent in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. 2 jaar geleden lag dit percentage in het derde kwartaal maar op 6,6 procent.

Feit 4: Kleine groep klanten doet bulk omzet online
Huishoudens met kinderen zijn goed voor 39,5 procent van de supermarktomzet en maar liefst 60,3 procent van de online verkopen.
‘Als je in detail kijkt naar wie die onlineklanten nu zijn, dan zijn het vooral de welgestelde huishoudens met kinderen en tweeverdieners. Vooral die eerste groep geeft relatief veel geld uit aan boodschappen, wat de groei van online ondersteunt’, legt Holla van GfK uit. Die groep is blijkens de GfK-cijfers goed voor 29,5 procent van de totale supermarktomzet in Nederland. De groep omnichannelklanten neemt 39 procent van de omzet voor zijn rekening. Als naar alle huishoudens met kinderen wordt gekeken dan zijn die goed voor 39,5 procent van de supermarktomzet, maar voor liefst 60,3 procent van de online verkopen van supermarkten.

Feit 5: Marktaandeel Picnic wordt serieus
Picnic had volgens cijfers uit de ConsumerScan van onderzoeksbureau GfK in het lopende jaar tot en met het derde kwartaal een marktaandeel van 0,6 procent in de Nederlandse supermarktsector. Dit is meer dan een verdrievoudiging in een jaar tijd en een aanzienlijke hardere stijging dan de totale onlineomzet van Nederlandse supermarkten, die op 37 procent uitkwam. Dit betekent dat Picnic in online inmiddels een marktaandeel heeft veroverd van bijna 15,8 procent. Als alleen wordt gekeken naar de bezorgomzet van de supermarkten, is de opmars van Picnic nog indrukwekkender. Bezorgboodschappen zijn goed voor 3,1 procent van de Nederlandse supermarktomzet. Aangezien Picnic zijn volledige omzet behaalt met het thuisbezorgen van boodschappen, heeft de onlinesupermarkt in dit segment inmiddels éénvijfde van de markt in handen.

 

Lees ook
Zo wil PostNL nummer 1 worden in food

 

 

Feit 6: Picnic beïnvloedt de marktcijfers
De klantenkring van het bedrijf met de elektrische bezorgwagentjes is meer dan verdubbeld (index 234), klanten deden er vaker boodschappen (13 keer, index 128) en gaven per keer ook meer geld uit (€42,81, index 109). De gemiddelde Picnic-klant gaf op deze manier in dat lopende jaar tot het derde kwartaal op die manier €556,93 uit bij die onderneming. Inmiddels is 3,5 procent van de Nederlandse huishoudens klant bij Picnic.De groeiende invloed van Picnic is duidelijk zichtbaar in de cijfers, Holla: ‘Als we naar het gemiddeld bestede bedrag per bestelling kijken, dan is dat bij het thuisbezorgen van boodschappen met 9 procent gedaald naar €75,18. Dat heeft voor een belangrijk deel te maken met het lagere minimumbestelbedrag bij Picnic.’

Feit 7: Vers blijft relatief achter bij heavy users
De omzetsterke versgroepen worden online relatief weinig gekocht door de heavy users, zo blijkt uit de cijfers van GfK. Persoonlijke verzorging heeft relatief het hoogste onlinemarktaandeel, gevolgd door maaltijdboxen en overige versgroepen. De top-5 wordt gecompleteerd door schoonmaakmiddelen, frisdranken, vruchtensappen en siropen en ongekoelde zuivel. Overige versgroepen omvatten onder meer sappen, soepen en sauzen. Als naar absolute omzet wordt gekeken dan is agf overigens zowel online als offline de grootste assortimentsgroep.

Feit 8: Sommige A-merken scoren online erg goed
Voor het eerst heeft GfK ook naar merken gekeken die de heavy users relatief veel online kopen. Daar is een top-10 uit ontstaan, die wordt aangevoerd door theemerk Pickwick, gevolgd door aardappelmerk Aviko, de groentenconserven van Hak, producten van Heinz en Coca-Cola. Andere merken in de lijst zijn Unox, Lu, Mora, Campina, Remia en Lay’s.

Bron en tekst: Distrifood.nl

Reageer op dit artikel