artikel

Digitale vrachtbrief: wie biedt wat?

Supply chain Premium 549

De papieren vrachtbrief heeft sinds een aantal jaar een digitale variant, inclusief digitale handtekening. Dit moet ketenprocessen sneller en inzichtelijker maken. Welke partijen zijn er? Een vierluik.

Digitale vrachtbrief: wie biedt wat?

TransFollow is, als spinoff vanuit Beurtvaartadres, de initiator van de eCMR, de digitale vrachtbrief. Inmiddels heeft het bedrijf  diverse concurrenten erbij gekregen. In hoeverre verschillen de voor Nederland belangrijkste aanbieders van elkaar? We zetten ze op een rij in een vierluik.

 

Data integreren in systemen vervoerders en verladers

TransFollow is ‘owned by the industry’. Daarmee wil general manager René Bruijne zeggen dat de branche zelf bepaalt wat er met de data gebeurt die gebruikers delen. “Ik stel dat dataprivacy bij ons het best geborgd is. Dit is een belangrijk onderwerp, want iedereen is uit op data.” Het doel van TransFollow is niet zozeer om een app te ‘hebben’ die bruikbaar is, maar om op een zo breed mogelijke schaal fleetmanagement en transportmanagement van transporteurs te integreren met de digitale vrachtbrief, en die gegevens met de warehousemanagementsystemen van verladers te delen. “We willen dat de zendingdata als water door de applicaties van verladers/vervoerders en ontvangers stroomt en daarmee is onze strategie afwijkend van die van andere partijen.” De huidige erkenning van eCMR is voor TransFollow belangrijk, zeker op Europees niveau. “Er was in de laatste mobility package geen enkele discussie over het toestaan van een digitaal document.” eCMR biedt ldv’ers volgens Bruijne een kans om zich innovatief op te stellen en verladers/ontvangers supply chain visibility te geven. Ze kunnen daarnaast de administratieve last verkleinen en de dienstverlening te verbeteren.” Transfollow rekent 50 cent per transactie. De totale kosten voor het gebruik van het platform in de totale logistieke keten liggen rond de 50 cent per transactie. De opbrengsten voor de totale keten zijn volgens Bruijne een veelvoud daarvan.

 

Transporeon Attachment ServiceIntegraal onderdeel van bestaand platform

eCMR is volgens Transporeon hoofd productmanagement Harald Varel ‘de toekomst’. “Dus we wilden er zeker aan meedoen.” Hij stelt dat waar eCMR voor initiator TransFollow dé centrale oplossing is, het voor Transporeon een onderdeel is van een bredere product range. “We willen hierover absoluut zelf de regie voeren en kiezen dus niet voor een oplossing van een derde partij.” Transporeon zegt specifieke aspecten op verzoek van klanten te kunnen toevoegen. Feitelijk stelt Varel dat eCMR binnen het productportfolio niet een heel bijzondere toevoeging is. “We voegen aan het bestaande aanbod alleen de ‘geavanceerde handtekening’ toe, dus we zien dit meer als een upgrade.” Volgens Varel verschilt de eCMR-oplossing van Transporeon van andere aanbieders doordat de overige aanbieders werken met eigen apps. “Wij willen een verlader zelf laten kiezen welk device hij wil gebruiken voor de digitale vrachtbrief en de ondertekening ervan. Dat device kan hetzelfde zijn als wat magazijnmedewerkers gebruiken.” De kosten voor het gebruik van de eCMR-functie zijn afhankelijk van hoe intensief bedrijven het Transporeon-platform gebruiken, maar zijn wel vergelijkbaar met de kosten voor TransFollow en Collect + Go. Dat betekent een bedrag in de range van 50 tot 70 cent per eCMR.

 

Verladers onderdeel van bestaand platform

Leen Bakker dc Raamsdonksveer

Collect & Go ceo Hans Togtema stelt dat er twee soorten benaderingen zijn bij het aanbieden van eCMR-services. “Wij kiezen niet voor de administratieve focus, maar voor het op weg helpen van chauffeurs.” Het bedrijf liet de NHTV in Breda onderzoek doen naar de belangrijkste winst die eCMR zou kunnen opleveren. Het resultaat was dat chauffeurs administratieve handelingen sneller kunnen verrichten. Daarnaast biedt de digitale handtekening de mogelijkheid om tijd te winnen doordat de snelheid van stops toeneemt en vervoers- dan wel goederenstromen rondom distributiecentra verbeteren. “Met eCMR kunnen verladers impact hebben in de keten en hun customer service verbeteren.” Collect & Go zegt zich te onderscheiden van andere aanbieders door een 24-uurs supportsysteem in diverse landen. Op dit moment is de leverancier actief in Nederland, België, Duitsland en Spanje. De app die het bedrijf ontwikkelde, is in gebruik bij onder andere Leen Bakker en DAF en een aantal kleinere klanten. Zich onderscheiden van de concurrentie zegt Togtema ook te doen door flexibiliteit toe te voegen. Klanten bepalen zelf in welke volgorde chauffeurs handelingen verrichten en doorgeven via de app. Kosten voor het gebruik van de eCMR-app variëren van maximaal 70 cent per transactie tot bedragen die iets lager liggen. Togtema zegt uit te kijken naar deelname van Duitsland aan eCMR.

 

Veelheid aan leveranciers met eCMR-erkenning

Binnen de Benelux zijn maar liefst elf partijen actief met het aanbieden van eCMR-oplossingen. Deze elf leveranciers – voor Nederland zijn dit er vier – maken deel uit van een driejarig pilotproject voor het gebruik van de digitale vrachtbrief. In Nederland heeft naast de drie partijen met elk een kader ook IT-provider Disruptive Logistic Innovations de erkenningstatus ontvangen. In Luxemburg geldt dit voor Truckfly. In België hebben zes partijen erkenning: Pionira, Transport-IT, Alpega (voorheen Wolters Kluwer Transport Services), Ubidata, Coberec en East Point Trading. Om erkenning te krijgen voor eCMR van de Nationale en Internationale Wegvervoer Organisatie (NIWO) dienden leveranciers vóór 1 september 2018 een aanvraag in te dienen. Naar het zuiden van Europa toe is de eCMR al te gebruiken, Frankrijk en Spanje hebben hiervoor toezeggingen gedaan. Duitsland is op dit moment de belangrijkste Europese lidstaat die nog ‘dwarsligt’. Gaat Duitsland mee, dan zien diverse partijen dit als het zetje dat een omarming door de hele EU nodig heeft. Sommige landen wachten met het akkoord gaan tot Duitsland zover is. Polen is één van de landen waar dit voor geldt. eCMR is al wel in de Duitse kabinetsplannen opgenomen, wat betekent dat het een goede kans maakt om uitgevoerd te gaan worden.

 

Lees ook: Papierloos transport in Benelux is een feit

 

Reageer op dit artikel