artikel

‘AI en machine learning maken werk uitdagender’

Supply chain Premium 389

Bedrijfssoftware net zo intuïtief maken als consumentensoftware. En digitale innovaties zoals AI en machine learning doorvoeren in de supply chain control tower en talentmanagement. Dat zijn de belangrijke take aways van Inforum 2018 in Washington D.C..

‘AI en machine learning maken werk uitdagender’
Infor's CEO Charles Phillips tijdens de kick off van Inforum 2018 in het Washington Convention Center

Hoe kunnen mensen samenwerken met machines, productiever zijn en ook nog als werknemers beter zijn? Infor wil hun technologie inzetten, waardoor mensen anders over hun werk gaan denken. Het houden en ontwikkelen van talent wordt in deze tijd steeds belangrijker. In de Verenigde Staten zijn 6,3 miljoen vacatures en 6,7 miljoen werklozen. Betere training en HR-tools moeten volgens Infor’s CEO Charles Phillips helpen bij het aantrekken van het juiste personeel.

AI koppelen aan cloud applicaties

De Amerikaanse softwareleverancier werkt al jaren – en als een van de eersten – in de cloud. Phillips tijdens de kick off key note van de jaarlijkse gebruikersbijeenkomst Inforum 2018: “Hoe onze applicaties in CloudSuite worden gebruikt, kunnen we zien door de cloud. Daardoor kunnen wij onze producten beter en gebruiksvriendelijker maken.” Het toverwoord daarbij is Coleman. Het vorig jaar geïntroduceerde AI-platform van Infor, dat kunstmatige intelligentie en machine learning aan de cloudgebaseerde applicaties van de softwareleverancier koppelt, is nu op meer applicaties van Infor beschikbaar.

Praten met Coleman

De cloud heeft zich ontwikkeld tot een landschap vol met losstaande data: zogenoemde ‘data lakes’. “Door Coleman worden die samengevoegd, waardoor de kunstmatige intelligentie op basis van veel meer data dan voorheen, slimmere en betere beslissingen kan nemen”, aldus Phillips. Binnen het Coleman platform kunnen gebruikers zoektermen, woorden en zinnen of vragen voorleggen, waarna de applicatie antwoorden of advies geeft. Vragen over voorraadhoogtes of de best te rijden routes kunnen op deze manier snel worden beantwoord.

Digitale assistent

Een jaar na de introductie van Coleman wordt op het Inforum podium in het Washington Convention Center de nieuwe loot aan de boom gepresenteerd: Coleman Digital Assistant. Die biedt nog meer functionaliteit en voorziet in een conversationele interface voor het onderliggende Infor besturingssysteem, Infor OS. Er kan dus nu met Coleman echt worden gepraat. Het systeem gebruikt technieken om de interactie tussen mens en computer te interpreteren in combinatie met diepgaande domein- en marktkennis, om te chatten, luisteren en praten. In de toekomst zal de oplossing naar verwachting ook afbeeldingen kunnen analyseren om mensen te helpen efficiënter te werken.

Systemen nemen repetitieve taken over – mensen doen uitdagender werk

Digital Assistant helpt volgens Infor om het potentieel van werknemers te maximaliseren. Dat kan door te adviseren bij beslissingen, het aanvullen met belangrijke informatie bij kritieke beslismomenten, laagwaardige/repetitieve taken overnemen en een betere gebruikerservaring bieden. Mensen kunnen zich dan met de meer uitdagende onderdelen van hun werk bezighouden. Wat Infor voor ogen heeft, is dat het niet hogere wiskunde wordt voor de ‘happy few’, maar dat Coleman echt toegankelijk wordt voor een brede groep gebruikers. Het bedrijf trekt deze AI-ontwikkeling juist uit de technische hoek en probeert daarmee concurrenten de loef af te steken. Klantervaringen kan Infor nog niet echt delen, behalve dan dat een enkele Amerikaanse klant de bétaversie van Coleman heeft ingezet om het percentage out-of-stock naar beneden te brengen.

AI selecteert kandidaten en bouwt de beste teams

Phillips vertelde tijdens de jaarlijkse gebruikersbijeenkomst dat de integratie met Coleman en Infor’s cloudapplicaties al wel tot nieuwe producten heeft geleid. Twee daarvan worden uitgelicht op het podium: Talent Science en Control Center. Omdat Coleman nu beschikbaar is voor Infor’s HCM (Human Capital Management), kunnen skills van medewerkers of van sollicitanten door deze slimme machine heen worden gehaald. AI kan kandidaten selecteren en de beste teams samenstellen. Infor heeft deze vinding het afgelopen jaar op de eigen organisatie uitgetest en rolt deze nu uit voor breder gebruik.

Autonome supply chain

Heidi Benko, VP product management supply chain

Het zelflerende systeem kan ook worden toegepast in supply chains. Control Center noemt Infor dat. Hiermee worden supply chains datagedreven, zelflerend en consistent betrouwbaar. Het bedrijf voegt de kunsten van AI-oplossing Coleman toe aan het GT Nexus netwerk dat bedoeld is om complexe supply chains te managen. De oplossing biedt end-to-end zichtbaarheid met behulp van geavanceerde data science, voorspelt en geeft proactief advies. Supply chain managers kunnen zo eerder reageren, sneller beslissingen nemen en problemen oplossen. “Door het observeren van data kunnen we voorspellingen doen en zien waar kansen liggen of waar bijvoorbeeld voorraadproblemen ontstaan. Coleman adviseert wat te doen”, aldus Heidi Benko, VP product management supply chain. Via het Infor Control Center, een dashboard die bestaat uit verschillende schermen, wordt de dag van morgen gevisualiseerd. “Coleman is in staat de supply chain te managen en plaatst de data in de juiste context. Coleman leert ook en daarmee ontstaat een autonome supply chain die de manager in staat stelt om zich meer met strategische zaken bezig te houden. Coleman neemt de supply chain over.”

Lees ook het interview met Kees van den Houten, director Benelux bij Infor.

 

Reageer op dit artikel