artikel

E-commerce klant is koning: tsunami aan last mile opties

Supply chain Premium 3006

E-commerce klant is koning: tsunami aan last mile opties

De e-commerce shopper wil flexibiliteit en de regie in levering. Om aan die wensen te voldoen breiden de last mile specialisten hun service steeds verder uit. Voorbeelden uit binnen- en buitenland.

Bezorging op de volgende of zelfde dag, real-time tracking, bezorging uitstellen of  verplaatsen. Keuzevrijheid en flexibiliteit in last mile is voor een groot deel van de e-commerce shoppers een reden om voor een bepaalde retailer te kiezen. Dat blijkt uit een pan-Europees onderzoek in opdracht van DPD. De Nederlandse e-commerce klant is niet veel anders. De diverse last mile specialisten en retailers breiden hun bezorgopties daarom in een rap tempo uit. Alles voor dat ene doel: de klant zoveel mogelijk te ontzorgen. Duurzaamheid speelt ook een steeds belangrijke rol. Een overzicht van last mile initiatieven:

Bijenkorf op bestelling

De Bijenkorf breidt de bezorgopties bij zijn webshop uit. Aankopen via de site worden voortaan gratis afgeleverd. Ook kunnen klanten nu tegen betaling kiezen voor bezorging op afspraak, naast de al bestaande zondagbezorging.

Op zondag een bed, wasmachine of bank thuis laten bezorgen? Nu kan het via Dynalogic. De last mile specialist breidt zijn bezorgservice op zondag uit. Naast kleinere goederen,  worden ook XXl paketten op zondag thuis afgeleverd.

 

 

 

last mile

 

Kluizenwand en zaterdagavond

DHL Parcel introduceert de DHL Locker, een compacte pakketkluiswand. De kluizen kunnen worden geopend via de smartphone. De kluizenwand moet de e-commerce klant nog meer regie bieden over zijn bestelling. Same day bezorgdienst Red je Pakketje levert vanaf nu ook pakketjes op zaterdagavond aan huis. De bezorgtijden liggen tussen 17:00-22:00 uur zoals ook op de doordeweekse avonden. De nieuwe dienst is beschikbaar in het hele land, met uitzondering van de Waddeneilanden.

Binnen 2 uur

Doe-het-zelf keten Praxis neemt op de drie vestigingen in Tilburg pakketautomaten in gebruik waar consumenten hun online bestelde pakketten op kunnen halen. Praxis gaat hiervoor samenwerken met het Tilburgse Parcel4me.

 

 

Lees ook
Gapend gat tussen e-commerce en wens klant

 

 

 

Supermarktconcern Albert Heijn start een nieuwe proef met het thuisbezorgen van online bestelde boodschappen binnen twee uur. Daartoe gaat de marktleider in Rotterdam samenwerken met de bezorgdienst start-up SuperBuddy uit Zwolle. AH noemt de nieuwe dienst Rappie.

Fietsenstalling als pick up point

Postbedrijf PostNL is in het centrum van Utrecht deze week een stadsdistributie proef gestart waarbij een fietsenstalling fungeert als pakket afhaalpunt. Het afhaalpunt aan de Zadelstraat is 24 uur per dag geopend. Om in de behoefte te voorzien van de klanten, gaat Picnic nu ook op zondag bezorgen. De online supermarkt gaat de 7-daagse levering testen in Utrecht Oost.

 

last mile

Bezorgrobot Domino’s

 

 

Een nieuwe pilot in Heerenveen ging eind 2017 van start onder de vlag ‘Lasaulec.nu’. De technische groothandel met deze naam garandeert een gratis levering binnen een uur met een elektrische bestelbus.

Cadeauservice Greetz gaat samenwerken met same day bezorgdienst Red je Pakketje. Vanaf begin januari kunnen alle pakketten dezelfde dag binnen Nederland worden bezorgd.

Benzinepomp

Amazon en Shell slaan de handen ineen op het gebied van afhaalluizen. De online gigant plaatst de gele boxen bij de bezinepompen van Shell. Klanten van Amazon kunnen hun bestelde pakketten ophalen in de gele afhaalkluisjes. De last mile oplossing betreft in eerste instantie een proef in de regio München. In de Verenigde Staten werkt Amazon op het gebied van kluizen al samen met supermarktformule 7-Eleven.

 

Collegereeks E-Logistics

Een succesvolle webwinkel staat of valt met goede logistiek.Maar hoe pakt u dit aan? Gerenommeerde sprekers geven tekst, uitleg en handvaten tijdens de Collegereeks E-Logistics

 

De Amerikaanse supermarktketen Walmart houdt een proef waarbij het de online bestelde boodschappen van zijn klanten letterlijk in de koelkast aflevert.  Amazon blijft niet achter. Amazon Key heet het nieuwe wapen in de strijd om de last mile. Amazon bezorgt sinds begin maart pakketten met foto. Amazon-klanten krijgen voortaan foto’s te zien van thuis afgeleverde pakketten, indien die niet in ontvangst genomen zijn. Amazon wil zo bewijzen dat het pakje daadwerkelijk is bezorgd en waar het neergelegd is.

 

 

last mile

Cubicycle van DHL

 

 

Grote zendingen

Big Parcel is een nieuwkomer. Dit is een online platform dat er voor zorgt dat grote zendingen als koelkasten en meubels voor particulieren van A naar B worden gebracht. Binnen drie jaar wil het bedrijf op 200.000 zendingen per jaar uitkomen.

In de race om de gunst van de klant is voor Amazon en Walmart niks gek genoeg. De retailreuzen overwegen vliegende fulfilment centers in te zetten en onderwater dc’s.

 

 

Last mile en duurzaamheid

Wie niet op snelheid of service selecteert, maar liever op duurzaamheid, krijgt ook steeds meer keuze. Gedreven door verkeersoverlast, luchtvervuiling en een groen imago investeren steeds meer bedrijven in duurzame oplossingen. Webwinkels en vervoerders slaan de handen ineen om de pakketbezorging duurzamer te maken. Grote online winkels en vervoerders zijn betrokken bij het plan. DHL gaat samen met Ford elektrische bezorgauto’s ontwikkelen en verkopen.

De Belgische koeriers startup Parcify wil in de Amsterdamse binnenstad de last mile overbruggen met de inzet van kajaks en paddle boards. Dat betekent dat inwoners van de hoofdstad hun online bestelde producten voortaan via het water krijgen aangeleverd.

 

Lees ook
Pakketbezorging: kan het duurzamer?

 

 

Pakketleverancier DPD Nederland bezorgt nu ook pakketten op de fiets. Voor deze nieuwe bezorgoptie werkt het pakketbedrijf samen met Fietskoeriers.nl. De dienst begint in Eindhoven en is beschikbaar voor zowel de zakelijke markt als consumenten.  Ook Wehkamp gaat per fiets uitleveren. Na meerdere succesvolle pilots slaan Wehkamp, DHL en Fietskoeriers.nl de handen ineen in 12 steden in Nederland.

Robots, bakfietsen en social

Robots als last mile verkeren nog op het niveau van experimenteren. Denk aan Domino’s in Amsterdam en Just Eat in Londen. Maar volgens Fraunhofer Instituut gaat dat snel veranderen. Robots als last mile optie worden gemeengoed. 

PostNL bezorgt voortaan grote aantallen zakelijke post in Amsterdam met elektrische bakfietsen. Hiermee vervangt PostNL per dag 100 autoritten met dieselbestelauto’s door duurzamere bezorging met de e-bakfiets. Een andere oplossing om het aantal busjes in de straat te verminderen is social delivery. Bekende initiatieven zijn: Homerr en ViaTim

 

Reageer op dit artikel