artikel

Voorraadlocaties kans en valkuil bij e-fulfilment

Supply chain Premium 2046

Het aantal voorraadlocaties kan een strategische factor zijn op het gebied van e-fulfilment. Maar complexe ict kan roet in het eten gooien. De voorsprong van de grote drie (bol.com, Coolblue en Wehkamp.nl) vervaagt steeds meer.

Voorraadlocaties kans en valkuil bij e-fulfilment

Dat stellen de onderzoekers van de expertgroep e-Fulfilment & Warehousing van onderzoeksprogramma ShoppingTomorrow. Deze groep heeft onderzoek gedaan naar de relatie tussen magazijnlocatie en logistieke performance.

Voorraadbeheer

Het aantal voorraadlocaties kan een strategische factor zijn. Vooral multichannel bedrijven kunnen de voorraden die aanwezig zijn in hun lokale winkels gebruiken om de consument beter van dienst te zijn. Op die manier kunnen voorraden dicht bij de consument een onderscheidende factor zijn. In de praktijk blijkt het vooral complex om dit ict-matig ook daadwerkelijk te ontsluiten. Daarnaast hebben voorraadlocaties ook consequenties voor btw, regelgeving, invoerrechten en arbeidsregelgeving.

 

 

ICT

Ict is een van de grootste onderscheidende factoren voor e-commercebedrijven. Ict en e-fulfilment zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Met een goed ict-systeem kan ‘voorraad’ vervangen worden door ‘informatie’, en dat is een belangrijk adagium uit de traditionele logistieke literatuur. Fysieke retailers die de omslag willen maken naar online, blijken vaak op de ict-competentie uitdagingen te hebben.

Nederlandse start up werkt
aan de perfecte voorraad

Strategieën rondom de last mile

Verder blijkt uit het rapport, dat onderdeel is van het boek Samen bouwen aan retailsucces, dat consumenten meerdere afleveropties willen bij de last mile. De grootste ontwikkeling wordt verwacht bij same-day delivery in combinatie met avondlevering – en dus ook tijdvaklevering. Door de sterk opkomende same-day delivery vervagen de grenzen tussen same-day en next-day delivery.

Cut off tijden verschuiven

“Inmiddels heeft de laatste cut-off-tijd de 24.00 uur bereikt en wordt er hard gewerkt om 02.00 uur te kunnen aanbieden”,  aldus Roy Lenders, lector supply chain bij Fontys Hogeschool en voorzitter van de expertgroep e-Fulfilment & Warehousing.
“Uit onderzoek blijkt echter dat consumenten een cut-off-tijd van 23.00 uur prima vinden. En partijen die nog een cut-off-tijd van 17.00 uur in de middag hebben, kunnen nu op hun website alsnog een cut-off-tijd van 24.00 uur in de avond vermelden en via de same-day delivery-dienst de pakketten toch de volgende werkdag aanbieden.”

Succesvol businessmodel is volatiel

Nu de e-commerce wereld steeds volwassener begint te worden, zijn steeds meer e-commerce bedrijven bezig om hun concurrentiepositie voor de lange termijn te verstevigen. “Ontwikkelingen in de online wereld gaan zeer snel en een huidig succesvol businessmodel kan over een of twee jaar al niet meer werken”, vertelt Henk Folmer, senior vice president, global customer solutions bij Prologis en gastheer van de expertgroep. “Daarnaast zijn er nog veel meer aspecten waarop verder gebouwd kan worden aan het onderscheidend vermogen.”

Verpakkingen

Er vindt veel innovatie plaats op het gebied van verzendverpakkingen. Belangrijke onderwerpen daarbij zijn het op maat produceren van verzendverpakkingen op basis van de grootte van de te verpakken producten, het op maat bedrukken van de verzendverpakkingen (orderspecifieke bedrukkingsmogelijkheden) en het milieuvriendelijker maken van verzendverpakkingen en opvulmaterialen.

Voorsprong grote 3 vervaagt

Uit het onderzoek blijkt ook dat de voorsprong van de grote drie (bol.com, Coolblue en Wehkamp.nl) steeds meer vervaagt. “Lange tijd waren zij in Nederland leidend en trendsetting als het ging om nieuwe logistieke innovaties, voornamelijk op gebieden als cut-off-tijden en het aanbieden van verschillende bezorgopties”, vertelt Lenders. “Maar inmiddels bieden veel gespecialiseerde logistieke dienstverleners deze zelfde service ook al aan voor hun middelgrote en kleinere e-commerceklanten.”

Cross border in de lift

Daarnaast is cross-border e-commerce duidelijk het sterkst groeiende marktsegment in online retail. “Waar dit oorspronkelijk nog vooral op buurlanden was gericht (Duitsland en België), zijn er steeds meer partijen die een pan-Europese aanpak kiezen en zelfs over continenten heen werken”, aldus Henk. “Dit laatste effect zien we zeer duidelijk bij de sterk opkomende Aziatische en Amerikaanse e-commerce bedrijven die lokaal de Europese markt bewerken en beleveren vanuit magazijnen op hun eigen continent.”

 

 

Reageer op dit artikel