artikel

Belangrijke supply chain-uitdagingen Rio 2016

Supply chain Premium 1673

Belangrijke supply chain-uitdagingen Rio 2016

EK voetbal, Tour de France én natuurlijk de Olympische Spelen. Voor alle grote sportevenementen is supply chain cruciaal. De vier belangrijkste uitdagingen op een rij voor Rio 2016.

Tekst komt van Kewill 

Multimodaal transport (complex vervoerdersnetwerk)

De eerste logische vraag is meestal ‘hoe kunnen we dit vervoeren van A naar B?’. Veel zendingen naar Brazilië komen vanuit de andere kant van de wereld. Met het oog op maximale efficiëntie, optimaal gebruik van beschikbare opslagruimte en het laag houden van levertijden en kosten, maken vervoerders vaak gebruik van een multimodaal transportmodel.

De grootste uitdaging is misschien wel de noodzaak om elk pallet te kunnen volgen via track-and-trace. Ondanks de vele mogelijkheden in de huidige digitale wereld, voeren veel bedrijven dit proces nog steeds uit met spreadsheet in Excel. Dit zorgt voor een gebrek aan real-time inzicht in de supply chain. Die werkwijze is niet alleen tijdrovend, het dreigt ook de hele keten te verstoren op het moment dat een enkel bestand verloren raakt of vernietigd wordt. Het maakt het ook uiterst moeilijk voor de organisatoren van de Spelen om informatie over zendingen die onderweg zijn in te zien – vooral gezien de enorme verscheidenheid aan vervoerde goederen, van vers voedsel tot metalen constructies.

Door gebruik te maken van een transportmanagementsysteem (cloud) hebben vervoerders wel altijd toegang tot belangrijke data over verzendingen, en wordt de kans kleiner dat items kwijtraken gedurende de lange reis naar Rio. Daarnaast speelt de klantervaring een steeds belangrijkere rol als het gaat om de reputatie van een bedrijf.

Flexibele zendingen (reorganiseren en reageren)

Als het transport is geregeld, is de volgende stap het vervoer van de goederen naar hun eindbestemming. Dit verloopt niet altijd even soepel. Mede doordat het budget van de Spelen met 10 procent omlaag is geschroefd, vanwege ernstige economische neergang. Bestellingen zijn vastgelopen in de keten of worden omgeleid naar tijdelijke opslag. Voor logistieke bedrijven vormt dit een serieuze uitdaging en extra werk.

Logistieke bedrijven moeten ervoor zorgen dat ze de flexibiliteit hebben om met dit soort verstoringen om te gaan Dit is geen les die zich beperkt tot organisaties die zich bezighouden met grote sportevenementen. Veel logistieke bedrijven gaan over op een ‘control-tower’-methode voor transportmanagement. Door communicatie mogelijk te maken tussen alle vervoerders in de supply chain met (cloud-gebaseerde) applicaties, kunnen bedrijven snel en efficiënt gewijzigde orders en transportwijzigingen doorspelen.

Douane-administratie (veranderende internationale regelgeving)

Een volgende moeilijke fase in de logistieke keten naar Rio, is de complexe douane wet- en regelgeving. Een van de meest effectieve manieren om ervoor te zorgen dat goederentransport volgens de laatste wet- en regelgeving wordt afgewikkeld in een snelle supply chain-omgeving, is het implementeren van een systeem dat gebruikt maakt van  elektronische gegevensuitwisseling. Door het proces te digitaliseren, kunnen gegevens via één centrale plek worden uitgewisseld met meerdere douaneautoriteiten. Door het automatiseren van workflows en douane-validatieprocedures, kunnen goederen sneller worden ingevoerd en is de kans op fouten en boetes zeer gering.

Klimaatuitdagingen (houd de stadions bevoorraad)

De laatste uitdaging die overwonnen moet worden, is het klimaat. Dit geldt met name voor het vervoeren van voedsel. Het is daarom essentieel dat vervoersbedrijven de middelen hebben om de temperatuur van het transport te monitoren en indien nodig aan te passen.

Door op voorhand proactief testen uit te voeren, kunnen potentiële problemen worden voorkomen (bananen en zakken chips kunnen bijvoorbeeld niet worden vervoerd door de lucht) en kunnen bedrijven ervoor zorgen dat ze beschikken over een model dat werkt. Technologie kan ook een handje helpen. Met de groeiende beschikbaarheid van sensoren, kunnen vervoerders gebruikmaken van Internet of Things (IoT)-apparatuur om de omstandigheden in de containers te monitoren en de temperatuur en luchtvochtigheid aan te passen. Met een flexibel TMS-systeem kunnen bedrijven transport ook omleiden om extreme weersomstandigheden te vermijden.

Frank Sijpheer, Sales Accountmanager EMEA bij Kewill

Reageer op dit artikel