artikel

Bijzondere bouwlogistiek op de Noord/Zuidlijn

Supply chain Premium

Bijzondere bouwlogistiek op de Noord/Zuidlijn

Walther Ploos van Amstel twitterde: ‘Wat bijna niemand weet, is dat aanvoer van bouwmaterialen voor de Noord/Zuidlijn ondergronds gebeurt. Dit was aanleiding voor Duco Vaillant om de bouwlogistiek van dit zeer bijzondere project eens onder de aandacht te brengen door de hoofduitvoerder Logistiek te interviewen. Lees hier zijn artikel.

Volgens vaste volger van @NoordZuidlijn en twitteraar Walther Ploos van Amstel – hoogleraar logistiek – weten maar weinig mensen over de bijzondere bouwlogistiek bij de Noord/Zuidlijn: deze speelt zich nu grotendeels af in de tunnel, zodat de stad er minder last van heeft. Tijd om langs te gaan bij hoofduitvoerder logistiek Hans Jansen die ons alles vertelt over de uitdagingen waar hij dagelijks tegenaan loopt.

Hoe gaat het transport precies in zijn werk?

“Op dit moment zijn er nog twee logistieke terreinen: één in de Sixhaven en één in de middenberm van de A10 in Zuid. Hier wordt door vrachtwagens – en in de Sixhaven eventueel door binnenvaartschepen – materiaal aangeleverd voor de afbouw van de Noord/Zuidlijn. In Zuid gaat de logistiek via de tunnelopening, bij de Sixhaven hebben we een gat in het tunneldak zitten. Hier kunnen we met behulp van een vaste kraan alles op onze transportvoertuigen hijsen en daarmee naar het juiste station of tunneldeel rijden.”

Hoeveel transportvoertuigen hebben we?

“We hebben drie volledige transportvoertuigen speciaal voor de Noord/Zuidlijn gebouwd. Twee staan bij de Sixhaven en één staat in Zuid. We hebben een half voertuig als reserve gebouwd voor als er wat aan de hand is met een van onze transportvoertuigen. In de praktijk gebruiken we dit halve voertuig voornamelijk om de kabels in de tunnels af te rollen. Dit voertuig hebben we trouwens ook gebruikt voor het testen van de metro in Noord.”

unnel Sixhaven met drie sporen. In het dak nog een opening om bouwmaterialen en materieel beneden of boven te krijgen. Foto: Metro en Tram

Tunnel Sixhaven met drie sporen. In het dak nog een opening om bouwmaterialen en materieel beneden of boven te krijgen. Foto: Metro en Tram

Wat maakt het werk uitdagend?

“Ons ondergrondse bouwterrein is met 10 kilometer natuurlijk erg lang, maar in de praktijk is de ruimte beperkt. Ik vergelijk ons terrein met een postzegel. We hebben overal metrospoor liggen dat we gebruiken om met onze voertuigen overheen te rijden. Tegelijkertijd moet er ook van alles gebeuren in de tunnels en de stations waar we de bouwmaterialen aanleveren. Dat vraagt veel afstemming en een goede planning. We laveren als het ware tussen de werkzaamheden door.”

Hoe doe je dat?

“We proberen altijd één tunnelbuis vrij te hebben. Als er gewerkt wordt in de westbuis tussen CS en Rokin, dan is het normaal gesproken van belang om de gehele oostbuis vrij te houden tussen CS en de Vijzelgracht. Sommige bouwploegen werken om die reden juist in de avonduren en als het nodige is werken wij ook in de avond en eventueel in de nacht. Als we in de nachtelijke uren werken is dat overigens alleen ondergronds en zorgen we dat eventuele bouwmaterialen al overdag in de tunnel zijn geplaatst om hinder voor de omgeving te verkleinen.“

Welke bijzondere transporten noemen jullie ‘specials’?

“Onder de normale transporten valt het transport van bouwmaterialen zoals tegels, plafondpalen, rookwarmteafvoerkanalen, kabels, kasten en leidingen. Onder ‘specials’ valt het transport van de rails die we steeds ‘s nachts hebben uitgereden en het transport van het merendeel van de 92 roltrappen. Dit type transport wordt maanden van tevoren voorbereid om de andere werkzaamheden niet te hinderen.”

Wat maakt dit een bijzonder project voor jou persoonlijk?

Lorries voor de bijzondere transporten. Foto: Metro en Tram

Lorries voor de bijzondere transporten. Foto: Metro en Tram

“Ik heb aan veel projecten gewerkt. De Noord/Zuidlijn is een project dat iedereen kent en is wel even wat anders dan een stuk nieuw snelweg of een blok huizen. Dit is een uniek project met voor mij problemen –uitdagingen klinkt te makkelijk- die opgelost moeten worden. Het geeft voor mij veel voldoening als we een moeilijk probleem op een creatieve wijze kunnen oplossen.”

Auteur: Duco Vaillant werkt voor ‘Metro en Tram’, gemeente Amsterdam

Reageer op dit artikel