artikel

Vier belangrijke logistieke keuzes voor webshops

Supply chain Premium

Vier belangrijke logistieke keuzes voor webshops

Logistieke keuzes in de e-commerce hebben enorme gevolgen op de winstgevendheid van een webshop. Welke opties heb je en welke partners kunnen daarin een rol spelen? Roy Lenders geeft de vier belangrijkste componenten.

Goede e-fulfilment is topsport. Het gaat vaak om grote aantallen orders per dag, geavanceerde technologie, en Big Data om alles te regelen en optimaliseren. Te vaak wordt er nog naar e-fulfilment gekeken als achterkamertjes-logistiek maar in feite is het de meest geavanceerde logistiek die je je maar kunt bedenken. Al is het maar omdat supply chain kosten bij een voorraadhoudend e-commerce bedrijf veelal tussen de 20 en 30 procent van de omzet liggen (veel hoger dan welke branche dan ook) en daarmee enorm bepalend zijn voor de marge van elk e-commerce bedrijf dat fysieke goederen verkoopt.

Vier keuzes in logistiek van de webshop

Nu heb je als webshop-ondernemer veel keuzes te maken in de logistiek. En logistieke keuzes in de e-commerce hebben enorme gevolgen op je winstgevendheid. Welke opties heb je en welke partners kunnen daarin een rol spelen? De belangrijkste componenten voor de logistiek in de webshop zijn:

  1. Last-mile fulfilment
  2. Last-mile fulfilment technologie
  3. Replenishment technologie (zeg maar: de ERP van de e-commerce wereld)
  4. Warehousing

Hieronder zal ik de keuzes in logistiek voor webshops één voor één eens afpellen:

  1. Last-mile fulfilment

Last-mile fulfilment is het daadwerkelijk leveren van je pakketten naar consumenten in Nederland en wellicht Europa of zelfs wereldwijd. Hier spelen de grote spelers als DHL, PostNL, Bpost, DPD, GLS en allerlei andere postale bedrijven in heel Europa een rol.

De postale bedrijven zijn als het ware een grote blackbox. Je gooit er een pakket in en (als het goed is) wordt dit pakket uiteindelijk afgeleverd bij de eindconsument. Mijn ervaring in mijn eigen e-commerce bedrijf (alsmede bij andere grote e-commerce clubs) is dat ‘issues in de last-mile fulfilment’ veruit de grootste ergernis zijn bij e-commerce bedrijven.

Mijn eigen schatting is dat bij circa 3 tot 4 procent van alle leveringen er “issues” optreden in de last-mile fulfilment. Dit is een mix van issues waarbij de oorzaak soms bij de consument ligt (verkeerd adres opgegeven bijvoorbeeld of huisnummer vergeten), soms bij de webwinkel (bijvoorbeeld een pakket van boven de 2kg meegegeven met een leveringsservice die maximaal pakketten van 2 kg afhandelt) maar vaak ook bij de postale bedrijven (kan adres niet vinden, vergeten om klant te informeren dat hij of zij pakket bij ophaalpunt kan ophalen etc etc).

Als webshop heb je de volgende keuzes:

  1. Zelf contracten afsluiten met de postale bedrijven / pakketbezorgers. Dit heeft eigenlijk alleen zin als je grotere volumes hebt aangezien je anders veel te dure tarieven krijgt.
  2. Meeliften op de tarieven van je logistieke dienstverlener. Als je bij een goede logistieke dienstverlener zit die heel veel webshops bedient, bundelt deze vaak de volumes richting de pakketbezorgers. Hierdoor kun je veel goedkopere tarieven realiseren dan je vaak stand-alone had kunnen krijgen. Helaas voegen vrijwel alle logistieke dienstverleners dan nog een behoorlijke marge bovenop deze volume tarieven toe. Oplossing is dus om hier goed op te letten tijdens het tenderen. Het besparen van EUR 1,- per pakket voor de bezorgkosten brengt meer in het laatje dan die laatste EUR 0,10 die je nog kunt besparen op de warehouse kosten. Als je zelf je eigen magazijn hebt, dan kun je helaas niet gebruikmaken van deze optie.
  3. Gebruikmaken van dienstverleners die bemiddelen tussen pakketbezorgers en webwinkels. Bij dienstverleners als SendCloud en MyParcel kun je je als webshop bijvoorbeeld aansluiten om “mee te liften” op hun volumecontracten. Qua prijsstelling is dit met name handig voor de echt kleinere webshops. Met name bedoeld voor webshops die zelf pakketten versturen.
  4. Gebruikmaken van de logistieke dienstverlening van marktplaatsen als Amazon, Bol.com (vanaf 2016), eBay (momenteel alleen in Duitsland en de UK), Cdiscount (Frankrijk) of Pixmania (Frankrijk). Door je logistiek uit te besteden aan deze clubs krijg je extra toegang tot hun marktplaats (dus meer sales) en tevens krijg je toegang tot hun lage warehousing en last-mile fulfilment tarieven. Sommige marktplaatsen bieden de last-mile fulfilment kosten tegen kostprijs aan, anderen proberen er marge op te maken. Bij sommige kun je alleen orders laten versturen die van hun eigen marktplaats afkomen maar bij partijen als Amazon en Cdiscount kun je tevens orders laten versturen naar klanten van je eigen webshops of van concurrerende marktplaatsen.
  5. Nieuwe initiatieven. Vanuit mijn Fontys rol zijn we bijvoorbeeld in de regio Venlo/Venray in samenwerking met een aantal grote verladers, grote logistieke dienstverleners, kleine webshops en partijen als LIOF, Trade Port Noord en andere partijen bezig om een soort open-source e-fulfilment hub te creëren. Doel is dat door bundeling van grote pakketvolumes (die in eerste instantie van de grote verladers afkomen die meedoen) lage pakkettarieven, late cut-off tijden en efficiënte routes naar alle EU landen gerealiseerd worden en dat vervolgens alle andere e-commerce bedrijven (vaak mkb’ers) in de regio hieraan kunnen deelnemen. Het open-source samenwerkingsmodel zal het komende jaar verder ontwikkeld worden.

Kortom, er zijn veel keuzes rondom efficiënte inrichting van je last-mile fulfilment stromen. En deze keuzes zijn belangrijk. Zo kunnen pakketkosten voor levering naar consumenten in Frankrijk variëren tussen de EUR 3 en de EUR 12 afhankelijk van je volumes en keuzes die je gemaakt hebt. Maar ook in Nederland en België zie je grote variaties tussen de ‘minima’ en ‘maxima’ die je in de praktijk tegenkomt, waarbij het maximum ongeveer een factor 2 bedraagt van het minimum. Op een gemiddelde e-commerce ordergrootte van EUR 50,- vertaalt dit zich in een marge verschil van circa 6 tot 10 procent voor je e-commerce webshop. Kortom, belangrijk genoeg dus.

  1. Last-mile fulfilment technologie

Als webwinkel wil je natuurlijk verschillende leverkeuzen aanbieden aan de klant. Uiteraard moet je deze leverkeuzen regelen in de contracten met de vervoerders, maar tevens moet je technologie hebben om deze keuzes op een gebruikersvriendelijke wijze aan te bieden aan je consumenten op de website.

Op dit gebied zijn veel start-ups actief zoals bijvoorbeeld Paazl hier in Nederland. Maar denk ook aan de vele Magento plugins die beschikbaar zijn, bijvoorbeeld op het gebied van one-page-checkout technologie.

Belangrijk bij de keuze van de technologie is met name de gebruikersvriendelijkheid en het gemak. Ervaren webshop ondernemers weten dat hoe meer keuzes je de consument aanbiedt tijdens het checkout-proces, hoe groter de kans is dat consumenten afhaken in dit proces.  Bij sommige webwinkels zijn er meer dan 60 procent “afhakers” in het checkout proces. Dit komt door onduidelijkheid, door verrassingen (er komen opeens extra kosten bij) of gewoon door teveel keuzes en informatie die ingevuld moet worden. De consument van tegenwoordig is lui, hij of zij wil zonder al te veel moeite en gedoe iets kopen. Extra leveringsopties aanbieden is dan tevens gevaarlijk, tenzij het echt super gebruikersvriendelijk is.

  1. Replenishment technologie

Een gebied waar vrijwel 100 procent van de e-commerce bedrijven mee struggelt is de replenishment back-end achter de website. Denk aan meerdere warehouses, een deel drop-shipment en een deel eigen voorraad, voorraadmanagement, inkoop- en kostprijzen up-to-date houden etcetera. Dit is nog een relatief onontgonnen gebied waar echt nieuwe start-ups aan het ontstaan zijn. Vergeet traditionele ERP systemen want die kunnen de flexibiliteit, snelheid en grote volumes van e-commerce bedrijven niet aan. Zo ben ikzelf momenteel van plan om bijvoorbeeld de EmbeddedERP extensie van BoostMyShop uit Frankrijk te installeren (dit is een Magento extensie). Die kan automatisch inkooporders plaatsen, voorraadbeheer doen, tevens de integratie naar de webshop toe (klant kan zien voor zijn order op welke datum de verwachte levering zal plaatsvinden, klanten kunnen tevens zien wanneer wij verwachten dat een bepaald product weer op voorraad zal zijn op basis van ingeplande inkooporder ontvangsten). En tevens past deze module automatisch de kostprijzen aan op basis van de laatste inkooporders (belangrijk aangezien we ook veel in US dollars inkopen en in EUR verkopen).

In situaties waarin je meerdere magazijnen hebt, of bijvoorbeeld een centraal magazijn met tevens voorraadpunten bij Amazon en andere marktplaatsen, dan is het multi-echelon voorraadbeheer natuurlijk extreem belangrijk.

  1. Warehousing

Tot slot het proces in het magazijn zelf. Magazijnefficiëntie in e-commerce heeft volgens mij vooral te maken met automatisering (lees: NIET mechanisering), Big Data optimalisatie en zeer simpele processen (met name belangrijk vanwege de grote volumes vaak). In e-commerce magazijnen kun je vaak toch 20-30 procent meer efficiëntie halen door na te denken over het proces, de automatische processen en het gebruik van Big Data optimalisatie (denk bijvoorbeeld aan de geavanceerde 3D slotting technologie die Districon inmiddels als standaard software oplossing aanbiedt voor e-commerce bedrijven).

Warehousing kun je natuurlijk zelf doen maar je kunt het ook prima uitbesteden. Als je grotere volumes hebt, kun je het waarschijnlijk rendabeler zelf doen (mits je er dan natuurlijk wel aandacht aan besteed). Als je kleinere volumes hebt, kun je het beter uitbesteden. Al is het maar om mee te gaan met dingen als “tot 23.00 uur besteld, morgen geleverd” of weekend leveringen.

Deze blog ‘logistiek van webshops’ in de serie ‘Supply Chain Trendwatch’ is geschreven door Roy Lenders, lector Supply Chain bij de Fontys Hogescholen, Partner bij Districon Management Consultants en eigenaar van een snelgroeiend Europees e-commerce bedrijf (onder andere www.topvitamins.nl).

Lees ook van Roy Lenders: Ervaringen met Fulfilment by Amazon: de eerste resultaten

Reageer op dit artikel