artikel

Het succes van cloud labeling ontrafeld

Supply chain Premium

Het succes van cloud labeling ontrafeld

Hoe is cloud labeling ontstaan en waarom is het succesvol? Judith de Witte van Type 2 Solutions zet het hier uiteen.

– tekst van leverancier –

Is het mogelijk een webservice te ontwikkelen die een label produceert? Deze vraag werd in 2009 gesteld aan Type 2 Solutions (data en label management). Na wat onderzoek werd besloten om de GS1-Palletlabel webservice te ontwikkelen. Deze keuze werd bepaald door het feit dat het GS1-label complexe regels en elementen bevat, goed gespecificeerd is en per jaar wereldwijd miljoenen keren wordt toegepast.

GS1-label

Voor verzendeenheden, zoals pallets, is het van groot belang om de eenheid uniek te kunnen identificeren. Met een unieke machineleesbare identificatie is het mogelijk om de pallet te kunnen volgen middels track & trace op zijn reis door de logistieke keten. Het directe gevolg hiervan is dat het belangrijkste identificatiemiddel, de barcode, dynamisch aangemaakt moet worden op het moment van verzending. Ook is de samenstelling van de pallet en de ontvanger vaak niet vooraf te bepalen. Het label zal dus met name dynamische gegevens bevatten.

 

Dynamische en statische gegevens

Voor het realiseren van de Palletlabel webservice werd besloten om onderdelen van het dynamische label management systeem One2Label te hergebruiken. Dit systeem wordt al meer dan 10 jaar dagelijks gebruikt in fabrieken in Europa, de Verenigde Staten en Azië. Het helpt iedere dag om derving ten gevolge van foutief labelen te minimaliseren. De modules label management, rule management (business rule engine), datamanagement en regulatory & compliance bevatten alle noodzakelijke onderdelen voor de Palletlabel webservice.

Eerste levering aan Albert Heijn

Om de GS1-Palletlabel webservice te demonstreren werd een eenvoudige webapplicatie ontwikkeld en daarmee werd prompt het eerste exemplaar van de webservice verkocht aan een cosmetica producent die de palletlabels nodig had om aan de Albert Heijn te mogen leveren. In de periode die volgde werden meer services verkocht en werden er speciale profielen ontwikkeld om te kunnen leveren aan onder meer COOP, LIDL, ALDI, Jumbo, Nestle, Makro, Carrefour en Bavaria.

Nieuwe ontwikkelingen

Naast verdere optimalisatie van de Palletlabel webservice profielen werd er ook een Productlabel service gemaakt ten behoeve van het barcoderen van artikelen en de omdoos. Daarnaast werd de webapplicatie uitgebreid met modules om artikelbeheer en locatiebeheer en electronisch berichtenverkeer (EDI) mogelijk te maken. Ook is er een variant van Palletlabel ontwikkeld voor de zorg, Mediclabel.

Software as a Service (SaaS)

Om het aantal klantomgevingen beheersbaar te houden en verder internationaal te kunnen groeien, is er medio 2013 gestart met de ontwikkeling van een Palletlabel SaaS oplossing. De gebruikers kunnen binnen deze applicatie zelf kiezen uit alle beschikbare pallet- en productlabel profielen. Ze hebben dan direct het juiste pallet-, omdoos- en artikellabel beschikbaar voor de retailer waaraan ze leveren. Naast de uitgebreide label functionaliteit kan een klant nu ook zelf het gebruikersbeheer doen. Tenslotte zijn ook de GS1-artikel en de GS1-locatie modules en de rapportage mogelijkheden verbeterd en biedt Palletlabel standaard het GS1-verzendbericht aan.

Slim en gebruiksvriendelijk

Bert van Leeuwen van Origin Fruit Direct heeft inmiddels ervaring: “Vanuit diverse retailers in Europa ontvingen wij het verzoek om onze pallets te voorzien van labels conform de GS1-standaard. Aanvullend vroegen een aantal klanten om een zogenaamd box-end label met GS1 artikelcode (GTIN). Palletlabel maakt het mogelijk om specifieke eisen die retailers hebben ten aanzien van etikettering, te realiseren. Het is een slimme gebruiksvriendelijke webapplicatie”.

Lessons learned

Vijf jaar verder blijkt dat:

  • SaaS (nog) niet voor iedereen is. Vaak wordt privacy aangehaald als excuus om te kiezen voor het plaatsen van software op een interne server.
  • Het SaaS model ervoor zorgt dat er in sommige gevallen helemaal geen contact meer is met de partij die traditioneel verantwoordelijk is voor IT binnen een organisatie maar dat de business owner het zelf regelt.
  • De laagdrempeligheid van SaaS het voor klanten eenvoudig maakt om in te stappen. Wel is het verstandig om rekening te houden met een (bescheiden) implementatie- en opleidingstraject.
  • De Palletlabel SaaS oplossing ook steeds meer ‘upstream’ geïmplementeerd wordt door klanten. Ze stellen de label specificaties beschikbaar aan hun leveranciers via een portal zodat ze directe invloed hebben op het externe labelproces. Hierdoor kunnen ze hun interne logistieke processen optimaliseren.

Tenslotte dient niet vergeten te worden dat SaaS de mogelijkheid om op te stappen ook makkelijker maakt!

Reageer op dit artikel