artikel

Logistieke apps: de nieuwe heilige graal

Supply chain Premium

Logistieke apps: de nieuwe  heilige graal

Apps vormen inmiddels dé trend op het gebied van logistieke, mobiele software. Het aantal applicaties en andere mobiele toepassingen dat wordt gelanceerd is duizelingwekkend. En het einde is nog niet in zicht.


Uit: Logistiek Magazine juni 2013

Mobiele applicaties veroveren de logistieke wereld in rap tempo. “Het onderwerp is nog nooit zo hot geweest als nu”, zo stelde Arie van der Stel van Dalosy eind 2012, tijdens de beurs ICT & Logistiek weten. Die woorden worden gestaafd door de vele, recente lanceringen. De app ontwikkeling stopt niet bij wms en tms systemen. Tegenwoordig kunnen ook heftrucks via een app worden bestuurd, kan scheepsinformatie mobiel worden ingewonnen of een parkeerplek voor chauffeurs worden gevonden. “Het marktaandeel van smartphones groeit even snel als de vraag naar mobiele business toepassingen”, aldus Dirk Leising, ceo bij Axxom. Reden voor de softwareleverancier om vorig jaar een app inhaalslag te maken. Om de gebruiker in staat te stellen, logistieke, personeelsplanning-, supply chain en productieprocessen voortaan mobiel te plannen en te optimaliseren, werden diverse mobiele platforms gelanceerd.

Opmars

Steeds meer bedrijven zetten de stap naar een eigen smartphone app. Van de top 50 logistiek dienstverleners (opgesteld door het vakblad Logistiek) hadden er eind vorig jaar tien een eigen smartphone app, zo bleek uit een onderzoek van de Cape Groep. Vooral vorig jaar heeft de ‘appinisering’ van de logistieke wereld een flinke sprong gemaakt. In 2010 deed de eerste smartphone app zijn intrede. Het gebruik nam toe naar 6 apps in 2011 en 10 apps in 2012, aldus het Cape onderzoek. Smartphone apps worden voornamelijk ontwikkeld voor iPhone (100 procent), Android (60 procent) en Blackberry (30 procent). Bijna een derde van de apps is voor meerdere platformen beschikbaar.

Jops Robroeks, directeur van EVO-it (EVO-it is ontstaan uit belangenbehartiger EVO en ontwikkelt logistieke software voor eigen vervoerders, verladers én transportbedrijven) verklaart de opmars van apps uit de toename van het gebruik van smartphones en tablets in het zakelijke segment. Apps zijn volgens hem ook alternatieven voor (dure) boordcomputertoepassingen die het administratieve proces slechts gedeeltelijk ondersteunen. Volgens Robroeks zijn apps in de logistiek vooral van waarde als het gaat om realtime informatie. Kanttekeningen plaats hij ook. “De indruk moet niet gewekt worden dat alles app wordt, want apps hebben ook grote beperkingen. Denk aan de afhankelijkheid van verbindingen (die niet altijd even stabiel zijn) en de beperkingen van een klein scherm en een medewerker met grote handen.”

Tracking van zendingen staat bovenaan op de lijst van functionaliteit van apps. Tracking wordt verrijkt met zendinginformatie zoals klantreferenties, adresgegevens, factuurnummers, verwachte aankomsttijd en dergelijke, stelt het Cape onderzoek.
Op het gebied van track & trace introduceerde de VDO de Driver App. Met de VDO Driver App kan de bestuurder onder meer de functies van de digitale tachograaf via de smartphone bedienen. Ook kunnen chauffeurs hun rij- en rusttijden weergeven.TomTom Business Solutions introduceerde in januari 2013 de Webfleet Logbook-app, een app die bestuurders in staat stelt hun ritten nauwkeurig bij te houden via hun smartphone. Data2Track heeft een app ontwikkeld met de functionaliteit van een boordcomputer. Transportbedrijven kunnen ritlijsten en berichten uitwisselen met chauffeurs. Daarnaast biedt de tool mogelijkheden voor positiebepaling, urenregistratie en koppelingen met de backoffice. Cape Groep heeft onlangs tien supply chain apps gelanceerd waarin producenten, verladers, logistiek dienstverleners, transporteurs en retailers hun eigen backofficesystemen (ERP, TMS, en WMS) kunnen integreren.

Visibility

De ontwikkeling staat niet stil. Steeds meer apps maken de stap van push naar pull waardoor ook informatie teruggestuurd kan worden. Dit levert meer interactie en dus visibility op. Met Freetrack van Thunderbuild kan de transporteur zijn vrachtwagens realtime zien rijden. Ook kan de transporteur via de applicatie de chauffeur gratis berichten sturen. Indien gewenst kan met Freetrack Pro ook het motormanagement per vrachtwagen worden uitgelezen.
Een andere app van Thunderbuild is de Gripapp. Deze applicatie registreert ritten en de chauffeur kan digitaal transportdocumenten afhandelen. Om ingehuurde trucks op dezelfde manier operationeel aan te sturen als trucks uit eigen vloot, heeft GreenCat in februari de nieuwe ATX CharterApp gelanceerd. De app is toepasbaar op ieder mobiel Android apparaat. De look & feel van het beeld van de ATX CharterApp is identiek aan die van de GreenCat ATX boordcomputer en biedt dezelfde mogelijkheden voor uitwisseling van onder meer transportopdrachten. Softwareleverancier Qualcomm heeft de Driver Telematics App op de markt gebracht in 2012. Hiermee is het mogelijk subcontractors zonder boordcomputer te managen en te monitoren. Softwareleverancier Boltrics ontwikkelde de Dynamics App. De applicatie, gebaseerd op de producten 3PL en Nekovri Dynamics, stelt logistiek medewerkers, subcontractors en klanten in staat om gegevens over warehousing- en transportsituaties op te vragen.

Vrije parkeerplaats

Chauffeurs die inzicht willen hebben in een vrije parkeerplaats kunnen op weg geholpen worden door de gratis smartphone app ParckR-app. Deze applicatie informeert chauffeurs waar parkeerplaatsen beschikbaar zijn, maar toont ook de verwachte drukte bij aankomst op een parkeerplaats. Voor chauffeurs met gevaarlijke stoffen aan boord is er de app ADR-Pro van Beurtvaartadres. ADR-Pro is gericht op met name chauffeurs, veiligheidsadviseurs en magazijnmedewerkers. ADR-Pro 2011 bevat onder andere een stoffenlijst op alfabetische volgorde en een overzicht van alle gevaaretiketten. Speciaal voor chauffeurs is de app voorzien van indicaties voor tunnels, zo zijn deze op de app voorzien van de categorie-indicatie waarin ze vallen. Ook zijn tankcleaning-locaties aangegeven. De chauffeur kan bovendien met de app berekenen of het transport in aanmerking komt voor de duizendpuntenvrijstelling.

Apps voor scheepvaart

De Haven van Amsterdam lanceerde in 2012 de de eerste haven-App iamPort. Via de gratis app kunnen geïnteresseerden scheepsinformatie volgen. Er is een mogelijkheid om de ligplaatsen op een kaart te bekijken en bericht te krijgen zodra een schip op de ligplaats is aangekomen. European Gateway Services lanceerde eind vorig jaar de nieuwe E-GATE app. Gebruikers kunnen er realtime informatie vinden over containers, zeeschepen, feeders, binnenvaartschepen en treinen die aanwezig zijn op de deep-sea terminals van ECT.

Jungheinrich introduceerde vorig jaar de eerste app navigatie voor warehouses. De gebruiker kan spelenderwijs ervaren het voordeel ervaren van navigatie. Jungheinrich introduceerde in 2009 het echte warehousenavigatiesysteem. Dat bestaat uit een module ter verbetering van de efficiency in warehouses met smalle paden.

Afas Software heeft begin dit jaar de gratis Afas Pocket app gelanceerd. Gebruikers kunnen met de app onder meer HR-gerelateerde zaken regelen, zoals het inzien en aanvragen van verlof en ziek en beter melden.

Palletfoliekostenapp

Foliespecialist WP Innovations heeft een app uitgebracht waarmee de echte kosten voor het wikkelen van een pallet met folie kunnen worden berekend. De app werkt zowel voor handrollen als voor machinefolie en is voor 0,89 euro verkrijgbaar in de iTunes Store. Still introduceerde onlangs iGoEasy. De app is ontwikkeld voor het automatiseren van relatief kleinere transportvolumes. Het systeem bestaat uit een, voor automatisering aangepaste, standaard EGV-S 14/20 stapelaar, reflectoren, een boordcomputer en een besturingssysteem in de vorm van een iPad, iPad mini of iPod.
Still introduceerde in maart de Easy app. Hiermee heeft de klant de mogelijkheid altijd en overal informatie in te winnen over haar producten en diensten. Avalanche ontwikkelde Today IT, een app waarmee mobiel informatie over ladingdragers (pallets of Deense karren) kunnen ophalen. Brady Corporation, leverancier van labelprinters heeft de Brady Mobile, een gratis applicatie voor Android-smartphones waarmee labels ter plaatse kunnen worden gecreëerd, bewerkt en geprint. TLN, Beurtvaartadres en EVO zijn bezig met de ontwikkeling van een digitale vrachtbrief die de papieren brief moet vervangen. Het doel is dat de iVrachtbrief via een uniforme en gestandaardiseerde interface kan worden ingebracht, uitgewisseld en ondertekend.

Discussieer mee over dit onderwerp op Logistiek Link.

Hieronder vindt u twee praktijkverhalen van gebruikers.

Heemskerk: flexibeler, sneller en meer inzicht

Heemskerk, leverancier van stierensperma en voedingstoffen, koos begin 2013 voor het ERP-systeem UNIT4 Multivers Extended. Doel: efficiënter werken en beter inzicht krijgen in de voorraad. Door de aanwezige app is het systeem ook mobiel toepasbaar. De buitendienstmedewerkers kunnen onderweg via de applicatie niet alleen orders ingeven, maar ook voorraad reserveren. Daarnaast is er meer inzicht in welke batchnummers er in welk magazijn liggen en wat waar geleverd is. Daar waar de buitendienstmedewerkers eerder bonnen schreven, voeren ze de orders nu direct in het systeem in. “Het facturatieproces is hiermee erg versneld, van één tot twee weken naar dagelijks”, stelt Frank Heffels, controler bij Heemskerk enkele dagen na de implementatie tevreden vast. “Doordat de dertig buitendienstmedewerkers nu hun eigen voorraad kunnen volgen, grijpen ze sneller mis, omdat er een extra controle plaatsvindt.” Naast een snellere facturatie is de verbeterde track en tracing een pluspunt, omdat de producten die Heemskerk levert, online worden verkocht en zijn gekoppeld aan een batchnummer. Voorheen werkte Heemskerk met twee aparte systemen: een voorraad- en facturatiesysteem. Nu zijn beide systemen geïntegreerd. “We werken sneller en de foutmarge is minder.” Het systeem is geschikt voor android en ios. Heemskerk heeft gekozen voor iPads vanwege de hogere acceptatiegraad. De implementatie verliep soepel, ondanks twijfel bij enkele medewerkers die bang waren dat zij het werk moesten doen van de administratie. “Dat is niet het geval. In plaats van uitvoerend te zijn, sturen en beheren de administrateurs nu.”
Hoewel Heffels zeer tevreden is, is er een minpuntje: de verbinding. “Die is heel wisselend en het probleem is groter dan we hadden verwacht. Feit is dat bij de providers spraak voor dataverzending gaat. Straks met 4G moet dat probleem grotendeels opgelost zijn.”

 

BAM: app voor sneller en 
goedkoper lossen

BAM Wegen en Transportbedrijf Schreuders werken samen met de Easy2411 App van Thunderbuild bij het project ‘Landgoed Bentwoud’. Een project, in de buurt van Zoetermeer, waarbij voormalige landbouwgrond wordt teruggebracht tot natuurgebied. Met de app kunnen wegingen worden uitgevoerd, begeleidingsbrieven worden verstuurd en mutaties worden verwerkt. Ook systemen zoals hekwerken en slagbomen kunnen digitaal worden aangestuurd. De gratis app is beschikbaar voor smartphones met iOS en Android. Ook is de app implementeerbaar op de boordcomputer. De chauffeur ontvangt van de planner al voor het laden een bericht met de begeleidingsbrief. Als het voertuig vervolgens bij de loslocatie arriveert, kan de chauffeur op de weegbrug zelf de weging uitvoeren door een standaard bericht te versturen naar 2411. De chauffeur hoeft niet meer uit te stappen om in een kantoor de papieren rompslomp in orde te maken maar kan gewoon vanuit de cabine met een druk op de knop alles afhandelen. De weegbonnen en overige documenten worden realtime naar alle ketenpartners verzonden zodat iedereen direct op de hoogte is.
Ineke Schreuders van het gelijknamige Transportbedrijf: “Het scheelt enorm veel papierwerk. Alles gaat nu digitaal. Waar de chauffeur voorheen tien minuten mee kwijt was, kost nu een halve minuut. En dat meerdere keren per dag. Dat geeft in totaal veel tijdwinst.”
De enige manco kunnen de eventuele verbindingsproblemen zijn. “Maar die hebben we nog niet gehad.” John van der Valk van opdrachtgever BAM Wegen, die het systeem heeft ingevoerd, is eveneens positief. “Het voordeel is dat we een man minder nodig hebben. De medewerker op de weegbrug is door het systeem overbodig geworden omdat het wegen via de app automatisch verloopt.”

 

Reageer op dit artikel