artikel

vLm community E-commerce leert van PostNL

Supply chain Premium

vLm community E-commerce leert van PostNL

Ruim 30 logistieke professionals waren onlangs aanwezig bij de vijfde bijeenkomst van de vLm community, E-commerce Logistiek. Na succesvolle bezoeken bij Van der Scheur, Albumprinter, HEMA en Rhenus Contract Logistics was nu PostNL gastheer voor de vLm.

Het thema van de ochtend was: ‘‘De toekomst van e-commerce logistiek en het effect van de nieuwe PostNL Pakketten-sorteercentra’. De bijeenkomst vond plaats in het nieuwe sorteer- en distributiecentrum van PostNL Pakketten in Waddinxveen, gelegen in de oksel van de A12 en de A20.

PostNL, van oudsher onze nationale postbezorger, heeft in de afgelopen jaren een zeer sterke positie opgebouwd in de distributie van pakketten. Voor de opkomst van e-commerce betrof dit zowel B2B- als B2C-beleveringen, maar de groei van e-commerce heeft het zwaartepunt richting B-2-C- belevering gebracht. PostNL bezorgde in 2005 ca. 65 miljoen pakketten, in 2011 ca. 106 miljoen, een groei van ca. 65% in 6 jaar tijd.


Nieuwe Logistieke Infrastructuur

Nando van Essen, voorzitter van de community verwelkomde na het prima verzorgde ontbijtbuffet alle aanwezigen. Vervolgens nam Chris Leferink, directeur marketing & logistieke ontwikkeling van PostNL, de bezoekers mee in de ontwikkeling van e-commerce en hoe PostNL daarop inspeelt. In zijn presentatie “Nieuwe Logistieke Infrastructuur (NLI), Investeren in de toekomst” werd de focus van PostNL m.b.t. e-commerce compact samengevat:
•    Op innovatieve wijze inspelen op de behoeftes van klanten én de klant van de klant
•    Kennispartnership uitnutten
•    Anticiperen op verdere groei en professionalisering van de markt
PostNL is in de e-commerce markt met allerlei manieren van dienstverlening actief. Om er een paar te noemen: PostNL Checkout, CheckPay, PakjeGemak

Naar 18 gecombineerde depots
In de afgelopen jaren heeft PostNL voor de pakketdistributie een nieuwe logistieke infrastructuur (NLI) ontwikkeld. De huidige 4 grote sorteercentra en 37 regionale distributiecentra worden in de komende jaren vervangen door 18 zogenaamde hybride distributiecentra. Deze centra zijn zowel sorteercentra om pakketten uit een regio naar andere regio’s te versturen, alsook de centra van waaruit bezorgbusjes hun routes gaan rijden in de regio.
Het hybride distributiecentrum Waddinxveen is juli 2011 geopend als eerste in die reeks van 18. Inmiddels is een 5-tal hybride distributiecentra reeds actief en wordt een 6e binnenkort geopend (zie voor totale structuur kaartje in foto-player onderaan)


Rondleiding PostNL

De rondleiding na de presentatie van Chris Leferink leverde een heel duidelijk beeld op hoe PostNL het sorteren en distribueren van pakketten in de nieuwe centra heeft georganiseerd:

  • Een grote mate van mechanisatie. Alleen toevoer naar het sorteersysteem is handmatig, evenals het vullen van rolcontainers of bezorgbusjes aan het eind van het proces;
  • Alle pakketten worden bij invoer in het systeem gescand;
  • Het sorteersysteem draait op hoge snelheid, maar door minimale hoogteverschillen in het sorteersysteem en speciale remtechnieken zijn ook breekbare producten in deze distributiecentra goed te verwerken;
  • Aan het eind van de dag vindt de sortering naar andere regio’s plaats, vanaf ’s ochtends vroeg vindt de fijnsortering plaats (op rit) van de pakketten die binnen de eigen regio moeten worden gedistribueerd.


Na de rondleiding beantwoordde Chris Leferink nog vragen van deelnemers over het distributieproces en kwamen nog heel wat ‘last mile’-onderwerpen aan de orde. Alle Nederlanders zijn op dat gebied al ervaringsdeskundige, de aanwezige logistieke professionals zeker dus ook. Succes verzekerd voor een energieke discussie.

Het was de eerste keer dat de community E-commerce Logistiek de schijnwerper zette op ontwikkelingen in de ‘last mile’. Het was duidelijk uit de zeer positieve reacties van de deelnemers dat niemand dit vroege bezoek aan PostNL Waddinxveen had willen missen. Het bestuur van de community E-commerce Logistiek bereidt op dit moment het 2013-programma voor. Dat worden opnieuw een 5-tal zeer interessante bedrijfsbezoeken waarin weer nieuwe thema’s rondom e-fulfilment worden belicht.

Reageer op dit artikel