artikel

RJ van Oijen: ‘Goede rittenplanning spaart tijd en kosten

Supply chain Premium

RJ van Oijen: ‘Goede rittenplanning spaart tijd en kosten

Robbert-Jan van Oijen is onlangs gevraagd als regio ambassadeur Zuid voor Jong Logistiek Nederland. Dit jonge logistiek talent heeft een uitdagende verantwoordelijke baan als afdelingshoofd transport bij metaalgroothandel MCB Nederland in Valkenswaard. Hij zorgt met zijn team van 5 transportplanners dat alle orders op tijd en zo efficiënt mogelijk bij de klanten worden afgeleverd.

– Uit: Logistiek Magazine april 2012 –  

  

De grootste uitdaging voor een transportplanner is een tijdige levering aan de klant te realiseren, die in vrijwel alle gevallen dringend om de bestelde producten verlegen zit. In het geval van MCB Nederland betreft het dan hoogwaardige staalproducten, van lijvige coils en roestvast plaatstaal tot trailercomponenten en bevestigingsartikelen, welke veelal binnen 24 uur na ordernotatie worden uitgeleverd. Zonder deze halffabricaten ligt de productie bij de klant veelal stil, dus die wil je met een tijdige levering tevreden houden.

       

Tegelijkertijd moet ik als afdelingshoofd transport oog houden voor een efficiënte planning en de daaraan gekoppelde transportkosten. De dagelijkse uitdaging is dan om de ritten van onze 70 eigen trucks en eigen chauffeurs zo efficiënt mogelijk binnen de Benelux en het Ruhrgebied in te plannen, waarbij rekening moet worden gehouden met mogelijke vertragingen door files en oponthoud tijdens het laden/lossen. Eenmaal op tijd afgeleverd bij de klant proberen we in principe daar waar mogelijk te voorkomen dat er leeg wordt teruggereden. De rit- en routeplanning werd bij MCB uitgevoerd met behulp van een eigen planningsmodule op een IBM ASA 400 platform.

     

Sinds kort werken we op een SAP platform met de Deense rit- en routeplanningsmodule Transvision. In die keuze heb ik geen inspraak gehad, maar ik ben er als operationeel verantwoordelijke wel zeer content mee. Deze module biedt de mogelijkheid tot het maken van een goede rittenplanning met een maximale efficiëntie en biedt daarmee voldoende handvatten om de transportkosten structureel te reduceren. Door onder andere de rijtijdenwetgeving wordt een deel van het afzetgebied dagelijks verzorgd door charters.

      

Recent heb ik onderzocht hoe we onze transportkosten verder kunnen reduceren door bijvoorbeeld meer gebruik te maken van onze eigen fijnmazige distributiepunten zoals dochtermaatschappijen. Coils worden door ons onder andere bij Tata Steel in IJmuiden betrokken, die halen we grotendeels zelf op. Om de volledige regie daarover te behouden, werken we daarom bij voorkeur zoveel mogelijk met onze eigen transportmiddelen, waar dat mogelijk én economisch aantrekkelijk is.

     

Retourritten in de regio proberen we dan ook zoveel mogelijk langs Tata Steel in IJmuiden om te leiden. Daar halen we dan weer nieuwe halffabricaten op voor productie bij MCB in het steel service center. Bijkomend voordeel van het uitleveren van orders met eigen trucks is dat deze meteen een mooi zichtbaar ‘blauw’ visitekaartje richting onze klanten zijn. Om te verzekeren dat deze in ongeschonden staat bij onze klanten komen, worden ze onderhouden in onze eigen werkplaats."

 

Robbert-Jan van Oijen (26 jaar)

#studeerde International Business aan de Universiteit van Tilburg

#behaalde daar zijn eerste Master of Science Strategic Management

#afstudeerstage in 2007 bij een kunstmestbedrijf op Lage Weide, Utrecht

#tweede Master of Science Logistics & Operations Management in 2008 aan de Universiteit van Tilburg

#afstudeerstage in 2008 bij SABIC Europe in Sittard

#koos in 2009 voor functie als management trainee bij MCB International Valkenswaard (http://www.mcb.nl/)

#werkt daar snds november 2010 als afdelingshoofd transport

  

Over vijf jaar:

#doorgroeien naar brede supply chain management functie

#emplooi bij een middelgrote multinational

#optioneel is eigen onderneming op het gebied van logistiek en consultancy

 

Reageer op dit artikel