artikel

Wat is de waarde van de DHL Global Connectedness ranglijst?

Supply chain Premium

Wat is de waarde van de DHL Global Connectedness ranglijst?

Nederland staat nummer 1 op de nieuwe logistieke ranglijst DHL Global Connectedness Index. Deze mondiale ranglijst met 125 landen geeft aan wat de zwaarte en kwaliteit van de internationale verbindingen per land is, en Nederland lijkt zijn positie als mondiale Gateway for Europe meer dan waar te maken. Maar wat is de waarde van deze ranglijst in vergelijking met bestaande Indicatoren van de Logistieke Performance Index van de Wereldbank?

In deze tijd van het jaar kunnen we niet meer om ranglijsten heen. De Quote 500 en de Opzij top 100 zijn net uit, en afgelopen zaterdag stond de top-200 van invloedrijkste Nederlanders in de Volkskrant. Altijd interessant om te zien wie de stijgers en dalers van 2011 zijn, en dat geldt niet alleen voor mensen maar ook voor de economische prestaties van landen.

     

Verschillende ranglijsten 

Er bestaan verschillende ranglijsten om deze prestaties te meten, zoals het Global Competitiveness Report (GCR) van het World Economic Forum, de E&Y Globalisation Index en de Logistics Performance Index (LPI) van de Wereldbank. In elk van die lijsten staat Nederland op een solide top 10 plaats, maar de top 3 blijft buiten bereik:

 

  • in het Global Competitiveness Report stond Nederland nr. 7 in 2011, een plaats gestegen ten opzichte van 2010;
  • in de E&Y Globalisation Index op nr. 8 in 2011;
  • in de Logistics Performance Index (LPI) is Nederland gedaald van nr. 3 in 2007 naar nr. 4 in 2010.

    

Ranglijsten genoeg dus, maar hoe doen we het als Nederland op logistiek gebied in het mondiale concurrentieveld? Het ligt voor de hand om op basis van deze beschikbare lijsten de LPI van de Wereldbank als uitgangspunt te nemen. Op deze lijst werd Nederland in 2010 vierde achter Singapore, Duitsland en Zweden. Meer informatie over deze ranglijst kunt u vinden in een eerdere column van mijn hand: Nederland duikelt buiten mondiale top-3. Het Topteam Logistiek heeft deze LPI ranglijst ook als uitgangspunt voor één van de vijf streefwaarden in haar Plan van Aanpak genomen: in 2020 moet Nederland weer het beste Europese land zijn in de logistiek volgens de LPI, en dus Duitsland en Zweden weer ingehaald hebben.

      

DHL Global Connectedness Index (GCI)

Afgelopen vrijdag is er echter een nieuwe ranglijst verschenen: de DHL Global Connectedness Index (GCI) 2010. Deze GCI is met financiële steun van DHL opgesteld door de IESE Business School in Barcelona, en laat zien welk land mondiaal gezien de beste verbindingen heeft. Nederland is nummer 1 geworden van de 125 landen die onderzocht zijn, voor Singapore, Ierland, Zwitserland en Luxemburg, Een behoorlijk ander resultaat dan de LPI dus, met Nederland dit keer net boven Singapore, terwijl Zweden (nr. 7) en Duitsland (nr. 13) een flink stuk lager geëindigd zijn. De top 10 wordt verder bevolkt door Noord-Europese landen, behalve Hong Kong op nr. 9. Landen als de USA, Rusland, India en China eindigen niet in de top-20, maar ver daarbuiten. Ook de Zuid-Europese landen blijven ver achter, mede door de problemen die ze hebben met de im- en export.

     

Wat is nu een betere ranglijst?

De vraag is: Wat is nu een betere ranglijst? De DHL GCI 2011 is op een heel andere manier samengesteld dan de LPI 2010 van de Wereldbank. Het belangrijkste verschil is dat de GCI 2011 gebaseerd is op kwantitatieve, harde data over handelsstromen, kapitaalmarkten, informatiestromen en kwaliteiten van mensen, terwijl de LPI 2010 gebaseerd op kwalitatieve data op basis van ingevulde enquêtes door ca. 1.800 respondenten. Kwantitatieve tegenover kwalitatieve data dus, en het zal u niet verbazen dat ik denk dat de harde data van de GCI een beter beeld geven dan de subjectieve informatie van de LPI. De reden is dat enquête resultaten hebben nogal eens te leiden van verkeerde percepties. Onderzoek van de Harvard Business School laat bijvoorbeeld zien dat logistieke managers in het algemeen de gevolgen van globalisering overschatten. Een bedrijf als Coca-Cola is mondiaal bijna overal aanwezig, maar het meeste geld wordt verdiend op de Noord-Amerikaanse thuismarkt. De gemiddelde penetratiegraad van Coca Cola is in de USA dan ook bijna 10 maal hoger dan internationaal. Kortom, kwalitatieve data is door onder- en overschatting niet altijd 100% te vertrouwen, en ik denk daarom dat de GCI een betrouwbaarder beeld geeft dan de LPI om de positie van Nederland op het logistieke wereldtoneel te meten.

   

Hoe zit de GCI eigenlijk in elkaar?
Het innovatieve is dat er twee componenten zijn: de diepte en de breedte van de mondiale verbindingen die een land heeft. De diepte van mondiale verbindingen geeft aan wat het aandeel is van internationale activiteiten (im- en export, kapitaal, informatie-uitwisseling en migratie) in de totale activiteiten van een land, terwijl de breedte aangeeft dat het land met andere landen over de hele wereld verbonden is, en niet met slechts enkele landen in de buurt. Traditionele ranglijsten richten zich vooral op het eerste, en nemen de breedte niet mee. Echter, hier scoren landen als Groot-Brittannië, Frankrijk, Duitsland en ook Nederland juist goed op. Nederland wordt uiteindelijk nr. 1 op deze GCI ranglijst door de breedte van de internationale verbindingen, waardoor ons land Hong Kong SAR, Singapore, Luxemburg en Ierland, die door hun kleine omvang meer internationale activiteiten hebben, toch achter zich kan laten.  

 

 

Nederland is dus de nummer 1 op de GCI ranglijst door de combinatie van diepte (aandeel internationale activiteiten in totaal) en breedte (links met groot aantal landen) in de mondiale verbindingen. Een uitstekende uitgangspositie voor het handhaven en versterken van de logistieke positie als Gateway for Europe dus. Maar wat valt er nog te verbeteren? Als we kijken naar de vier inhoudelijke segmenten van de GCI is Nederland duidelijk het sterkste land in de internationale handel. Er is geen land dat relatief zo sterk is in im- en export. Ook in de kapitaalmarkt en de aantakking op de informatiemaatschappij is Nederland met een nummer 2 een van de sterkste landen ter wereld. Echter, in de internationale kennisuitwisseling valt er nog flink wat te verbeteren, Nederland is hier slechts nummer 15 van de wereld, ver achter Zwitserland (nr. 1), IJsland (nr. 2), Duitsland (nr. 4) en Noorwegen (nr. 5).

 

 

DHL Global Connectedness beter 

Al met al is de GCI 2011 een interessante nieuwe ranglijst, die door het 100% gebruik van harde kwantificeerbare data in mijn ogen veel robuustere resultaten dan de LPI 2010 ranglijst. Dit ondanks de financiële ondersteuning van DHL, die zo te zien geen enkele invloed heeft gehad op het resultaat. De nieuwe ranglijst is een prima steuntje in de rug voor de topsector logistiek in Nederland, waarbij het nu de uitdaging is om de andere Europese landen tot 2020 achter ons te houden in plaats van Duitsland en Zweden in te halen. Het hardste moet gewerkt worden aan het internationale kennislinks, want de internationale uitwisseling op het gebied van management en studenten blijft in Nederland (nr. 15) toch flink achter bij die van de concurrentie. 

Reageer op dit artikel