artikel

KLM en Nedtrain willen ‘leren van buiten

Supply chain Premium

KLM en Nedtrain willen ‘leren van buiten

Samenwerken kun je leren, ook met andere bedrijven. Zelfs als die bedrijven zich niet in dezelfde supply chain bevinden. “Als je bereid bent om transparantie te tonen, dan werkt dat zowel intern als extern in de keten heel positief. In netwerken zit veel meer potentie. Dat is ook de boodschap van de VLM.”

VLM-bestuurslid Timothy Bakker weet uit ervaring hoe goed het is om van andere bedrijven te leren. In het dagelijks leven is hij manager material management & facilities bij KLM Cityhopper. Samen met collega’s van KLM Engineering & Maintenance praat het onderhoudsbedrijf met Nedtrain over de bedrijfsvoering op supply chain gebied. Een jaar lang willen ze samen op ‘ontdekkingsreis’ gaan. 

  

Wat gaan jullie precies ontdekken?

Bakker: "Het doel is natuurlijk om van elkaar te leren. Een paar jaar geleden zaten we al bij elkaar, ook met andere onderhoudsbedrijven. Dat deden we toen vooral om het TCO (Total Cost of Ownership) vraagstuk te kunnen ontmaskeren. Hoe moet je dat oppakken? Daar zat Nedtrain ook bij. Maar het werd geen succes, simpelweg omdat we elkaars taal niet spraken. Er was weinig transparantie en mensen kijken de kat uit de boom. Toch is het contact met Nedtrain altijd warm gebleven. Dus zijn we weer bij elkaar gekomen met een wat andere insteek. Laten we kijken naar het verbeteren van ketenprestaties. Dus nog steeds naar TCO, maar ook naar asset management, naar integrale samenwerking in de ketens en naar het ontschotten van supply chain met inkoop en finance. Het bleek dat we – zonder dat we dit van elkaar wisten – voor een belangrijk deel met dezelfde suppliers werkten. Dat was wel interessant om te ontdekken. We hebben ook als onderhoudsbedrijven ongeveer dezelfde structuur."

   

Hoe gaat de samenwerking vorm krijgen?

Bakker: "We hebben besloten om met multidisciplinaire teams aan de slag te gaan. De teams gaan integraal samenwerken, zowel in het bedrijf als tussen de beide bedrijven. Het is ons niet te doen om gezamenlijk meer inkoopkracht  te kunnen realiseren, maar we kunnen misschien wel dingen ontwikkelen, zoals het standaardiseren van contracten. Of bijvoorbeeld het beheren van masterdata van suppliers. Zo kun je allebei meer succesvol zijn. De ontdekkingsreis is bedoeld om zoveel mogelijk theorie aan praktijk te koppelen. Het is zeker geen schoolbankproject. We proberen te werken met real-life cases, waarin de teams gaan samenwerken. Zo ontstaan hopelijk nieuwe oplossingen en komen we er achter welke vaardigheden we nog missen wellicht."

    

Kom je deze aanpak vaker tegen?

Bakker: "Ik heb het nog niet eerder gezien. We doen dit overigens niet onder begeleiding van een consult, want dan loop je het risico dat beide partijen achterover gaan hangen. De mensen doen het echt zelf. In plaats van luisteren, moeten ze actief aan de slag en op bezoek gaan bij elkaar. Een kennisnetwerk als dit is voor niemand bedreigend. Ga je werken met suppliers of andere ketenpartners, dan is er altijd een bepaalde druk. Zowel KLM als Nedtrain vormen een wereld op zichzelf. Juist door van buiten af nieuwe inzichten te krijgen, ga je als onderhoudsbedrijf ander gedrag vertonen binnen KLM en Nedtrain zelf. Door mijn activiteiten bij VLM kan ik mijn netwerk uitbouwen, juist met bedrijven die niet in onze supply chain actief zijn. Ik vind dat nuttig voor bedrijven, maar zeker ook voor jezelf als individu."

 

* Bovenstaan artikel is gemaakt voor de vLm-nieuwbrief van september 2011

Reageer op dit artikel