artikel

Niet iedere topsporter is voor het bedrijfsleven geschikt

Supply chain Premium

Niet iedere topsporter is voor het bedrijfsleven geschikt

Ooit speelde ze dameshockey op het allerhoogste niveau. In de logistiek werkt ze met dezelfde gedrevenheid. Florentine Steenberghe weet wat ze wil bereiken en wat ze er voor moet doen. “Logistiek is iets dat je doet met elkaar. Dat maakt het interessant”, zegt de teamplayer – toen en nu.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Logistiek op 17 juni 2011.

 
Hoe zie je jezelf als manager?

“In de afgelopen vijftien jaar heb ik in de logistiek zowel aan de projectkant gezeten als in het dagelijks leidinggeven. Projecten doen is mooi – werken met een duidelijke deadline. Maar toch neig ik meer naar de dagelijkse praktijk. Ik wil zelf een succes kunnen maken van een implementatie en dat niet aan anderen overlaten. En als het geen succes wordt, ben ik daar liever zelf verantwoordelijk voor. Het liefst doe een combinatie van beide, dus zowel projecten als leidinggeven. Dat heb ik tot nu toe veel kunnen doen, onder andere hier bij Etam.”

   

Daarvoor was je hockeyster

“Klopt. Ik heb jarenlang hoofdklasse gespeeld en twee keer een cyclus van een EK, een WK en Olympische Spelen meegemaakt. Zowel in Barcelona (1992 – zesde plek) als in Atlanta (1996 – bronzen medaille) zat ik in de selectie. Voor een topsporter is dat het summum. Bij een EK en WK kom je steeds dezelfde teams tegen, maar tijdens de Spelen ga je om met heel veel verschillende sporters. Hockey is heel anders qua beleving dan een individuele sport als bijvoorbeeld zwemmen of atletiek. Die mensen zijn echt helemaal gefocust. Voor ons was hockey toch een deel van ons leven. Iedereen studeerde daarnaast, of had een baan. In die tijd was er alleen een onkostenvergoeding. Alles wat je nodig had, kreeg je ter beschikking. Dat wel, maar je hield er financieel niets aan over.”

  

Wat neem je mee van die ervaring?

“In die periode word je gevormd, zowel positief als negatief. Positief is dat je leert investeren in jezelf. Je moet eerst iets laten, voordat je iets terug krijgt. Je moet leren om tegenslagen te overwinnen, zoals tijdens de Spelen in Barcelona, toen we als wereldkampioen niet verder kwamen dan de zesde plek. Dat was echt mijn grootste teleurstelling. Maar je leert incasseren en toch weer door te zetten, streven naar een hoge kwaliteit en beseffen dat het soms gaat om details. Dat is de ene kant. De andere kant is, dat je naderhand moet oppassen om niet te veeleisend te zijn voor jezelf, maar vooral ook naar anderen. Topsporters hebben nogal eens oogkleppen op en kunnen heel egocentrisch worden. Dan heb je geen idee wat jouw gedrag met anderen doet. Dat is een valkuil. Daarom is ook niet iedere topsporter geschikt voor het bedrijfsleven. Want daar moet je samenwerken in een breder verband dan alleen op het sportveld.”

 

Waarom lukt jou dat wel?

“Ik ben naast mijn sportcarrière altijd blijven studeren. Ik was lid van de studentenvereniging, had een leuk dispuut. Daarna ben ik ook echt op zoek gegaan naar een fulltime job, niet iets in combinatie met sport. Ik vond het ook fijn om na een trainingskamp van een paar weken weer gewoon in de collegebanken te zitten. Ik wilde niet alleen maar met sport bezig zijn en had ook behoefte aan een intellectuele uitdaging.”

 

Waarom koos je voor logistiek?

“Eerlijk gezegd wist ik niet zo goed wat ik wilde na het VWO. Ik zocht een exacte opleiding, want ik hield van wiskunde. Maar wiskunde studeren leek me niet zo aantrekkelijk. Ik werd aan de TU Delft ingeloot voor een opleiding industrieel ontwerpen. Dus ik vond dat ik die kans moest aanpakken. Na een half jaar wist ik dat dit het niet was. Ik wilde toch liever een meer praktischer opleiding doen. Iemand noemde toen de NHTV, in die tijd nog in Tilburg. Daar ben ik gaan kijken en heb me aangemeld. Het bedrijfskundige element sprak me wel aan. Ik kan nu wel zeggen dat het anders was dan ik destijds dacht. Maar ik vond logistieke processen van het begin af aan heel boeiend.”

 

Wat sprak je aan in de logistiek?

“Het dynamische proces van goederenstromen. Dat biedt veel mogelijkheden voor optimalisatie. Dat is een uitdaging. Het scheelt wel enorm als je affiniteit kunt hebben met de producten zelf. Beter dan destijds tijdens mijn studie weet ik nu dat logistiek iets is, dat je met elkaar moet doen. Zowel intern, maar ook extern komt het logistieke proces pas goed tot zijn recht als je dat samen met anderen doet. Dat past bij mij, want ik ben een echte teamplayer. Ik werk graag met mensen. Ik ben geen type wetenschapper, dat vanachter een bureau analyses maakt.”

 

Wat deed je na de NHTV?

“Ik heb een jaar gewerkt bij een groothandelsbedrijf, gericht op professionele tekenkamerapparatuur. Het was in die tijd niet zo gemakkelijk om een baan te vinden. Ik heb daar een systeem opgezet voor leveranciersbeoordeling, iets waarmee ik me ook tijdens mijn afstuderen had bezig gehouden bij Nutricia. De achtergrond was onder meer het behalen van een ISO-certificering. Dus heel veel administratief werk vanachter een bureau, niet erg inspirerend. Daarna kon ik terecht bij Procter & Gamble op de afdeling customer service. Ik was daar onder andere representative voor de winkelketens van Ahold, verantwoordelijk voor de goederen- en geldstromen. Later deed ik planningswerk voor fabrieken ten behoeve van Nederlandse markt. Allemaal heel leuk en leerzaam, maar het was ook werken in een bijzondere omgeving. Het bedrijf nam allemaal jonge academici aan – in feite was ik een uitzondering – die met een enorme drive aan de slag gingen om zo snel mogelijk hogerop te komen. Dat begon me op den duur tegen te staan. Ik heb er trouwens wel veel geleerd. Ze werken daar gericht aan je persoonlijke ontwikkeling. Elkaar beoordelen en trainen. Voor je het weet sta je voor een groep.”

 

Je wilde iets heel anders?

“Ja en ik kwam ook terecht in een hele andere wereld, namelijk bij Flora Holland in Naaldwijk, een echte Westlandse coöperatie. Dat leek me veel meer een afspiegeling van de echte samenleving en dat was ook zo met veel ongeschoolde arbeidskrachten en allochtonen. Van de duizend medewerkers in de logistiek liepen meer dan 950 op de werkvloer. Groot contrast dus met het enigszins elitaire hoofdkantoor van Procter & Gamble. Regievorming was toen ook al bijzonder actueel. Uit een van de strategische samenwerkingsprojecten is de nog steeds actieve stichting Florilog ontstaan, waarin veilingen, handel en vervoerders de handen ineen slaan. Daar ben ik best trots op.

 

Ook heb ik de leiding gehad over een specifieke logistieke afdeling, die gaat over de afhandeling van vooraf bemiddelde producten naar bijvoorbeeld grote retailers. Dus buiten de veilingklok om. Het was een leuk compact team met dertig mensen, dat het hele traject verzorgde. Maar om door te groeien bij de veiling waren de mogelijkheden beperkt. Ik wil graag bij de dagelijkse operatie betrokken zijn, maar ook de ruimte hebben om met verbeteringen aan de slag te kunnen. Wat heb ik daar geleerd? Dat de wereld er heel anders uit ziet, dan je in de collegebanken kunt bedenken. En dat je allerlei concepten kunt verzinnen, maar dat het een hele kunst is om ze geïmplementeerd te krijgen. Na zes jaar ben ik eerst een paar maanden gaan reizen door Australië en toen kon ik aan de slag bij Etam.”

 

Wat speekt je aan in de modewereld?

“Mode begint steeds meer op dagverse handel te lijken. We bepalen in het vroege voorjaar welke collecties we gaan voeren. Dat komt dan in april en mei in de winkels te hangen, verdeeld over steeds wisselende thema’s oftewel deelcollecties. Die moeten dan compleet – soms gaat het om vijftig verschillende artikelen – de winkel in. De thema’s wisselen iedere week. Het dc is om die reden in feite een groot crossdock center. We hebben geen voorraden van modische artikelen, anders dan in de winkel. Als afdeling supply chain planning zijn wij de draaischijf, die evenwicht moet vinden tussen commerciële belangen en de capaciteitsbeperking in het dc en bij leveranciers. Ons bedrijfsconcept is van oudsher gebaseerd op hoge snelheid. Dus kopen we relatief veel bij Nederlandse importeurs. Maar steeds meer halen we ook zelf weg bij leveranciers in China, India en Bangladesh. Daar passen we ons logistieke proces op aan. Een groot deel komt per vliegtuig, zodat we zo laat mogelijk kunnen beslissen over aanpassingen in de collectie. Een week te laat in de winkel kan al weer aanleiding zijn om kleding te moeten afprijzen. De voorspelbaarheid in de keten is heel gering. Dat maakt snelle en doelmatige logistiek met veel aandacht voor ketensamenwerking en –transparantie juist zo belangrijk.”

 

Hoe ontwikkel je jezelf?

“Ik heb tussen 2007 en 2009 de EMLog opleiding gedaan. We hebben destijds een strategie op supply chain management ontvouwd, maar helaas dwongen de marktomstandigheden de winkelketens er toe om de focus op andere aspecten te leggen. Toch wilde het bedrijf graag dat ik me verder ging ontwikkelen op dit gebied. De opleiding was buitengewoon leerzaam en inspirerend, vooral vanwege de vele nieuwe inzichten en de actualiteit. Het mooie is, dat je dan ook veel meer context ziet dan tijdens de dagopleiding aan de NHTV. Dat is het voordeel van een studie oppakken op latere leeftijd. Intern zijn we nu bezig om te zien hoe we ons opnieuw kunnen organiseren. Ik denk dat daar voor mij interessante mogelijkheden liggen om weer door te groeien. Daarnaast ben ik sinds een jaar bestuurslid van de VLM (Vereniging Logistiek Management). Want ik wil graag iets naast mijn werk doen, dit keer dus vakinhoudelijk in plaats van bij een sportvereniging. De VLM heeft een bewogen jaar achter de rug, zodat we niet alles hebben kunnen doen wat we zouden willen. In dit enerverende jaar ging het vooral om nauwe samenwerking tot stand te brengen met EVO om op die manier weer toekomst te hebben. Dat is van groot belang want ik ben er van overtuigd dat het potentieel onverminderd groot is. Vakgenoten in de logistiek kunnen met elkaar veel meer waarde toevoegen in hun bedrijven, dan dat ze alleen zouden kunnen.”

  

FASHION IS HOT

Etam Retail Services is het facilitaire bedrijf dat onderdeel is van de Etam Groep BV waar ook de modebedrijven Miss Etam en Promiss deel van uit maken. De Etam Groep is gevestigd in Zoetermeer en heeft landelijk ca 200 eigen winkels. Etam Retail Services verzorgt de logistieke en distributieactiviteiten, de IT-ondersteuning, financiële administratie en vastgoedservices. De winkelketens zelf zijn echte inkoop- en verkooporganisaties. Het onderscheidend vermogen ligt voornamelijk in de collectie en in de snelheid waarmee collecties kunnen worden afgewisseld.

Steenberghe begon haar carrière bij Etam met de opdracht om de samenwerking tussen inkoop en logistiek te verbeteren, met name op het vlak van importcoördinatie. Vervolgens heb ik een jaar lang op interim basis gewerkt aan de inkoopkant. Je krijgt dan meer begrip voor de dynamische aspecten in het commerciële proces. Inkoop is erg gericht op budget – wel of niet kopen – en op individuele artikelen die ‘spoed’ hebben, vanuit logistiek moet je een breder perspectief in de gaten houden, gericht op de gehele collectie en de impact op bijvoorbeeld winkelprocessen. Dat bijt elkaar wel eens."

Volgens Steenberghe verloopt de logistieke ontwikkeling binnen fashion in een snel tempo. Regelmatig kijken modeketens – ook met elkaar – naar nieuwe concepten en technologieën, zoals onlangs naar RFID tijdens een door VLM georganiseerde bijeenkomst.

 

 

FLORENTINE STEENBERGHE (43)

Functie: manager supply chain development and procurement, Etam Retail Service, Zoetermeer

Daarvoor: Regma (1993 – 1994), Procter & Gamble (1994 – 1998), Flora Holland Naaldwijk (1998 – 2004), vanaf mei 2005 bij Etam Retail Services

Opleiding: Logistiek Management, NHTV, Breda (1988 – 1993); post-HBO bedrijfskunde, Instituut voor Career & Development, (2000-2002); European Master Logistician (EMLog/MTL), Vereniging Logistiek Management/TiasNimbas (2007 – 2009)

Aantal SKU’s: 20.000

Aantal orderregels/dag: 100

Aantal medewerkers: 2.500, waarvan 300 op het hoofdkantoor

Warehouse: 60 medewerkers

Privé: woont samen met Lisanne Lejeune (eveneens voormalig hockeyster), geen kinderen

Auto: Alfa Romeo 167

Hobby: hockey, golf, projectmatig sporten (marathon, Alp d’Huez, Kilimanjaro), koken, theater

Reageer op dit artikel